• Anonym (G)

Hudbarriären i ansiktet förstörd

Hej! 

Är det fler än jag som fått hudbarriären i ansiktet "förstörd"? 

Jag har gått till hudteraput och fått ansiktsbehandling, portämning bland annat... Fått tips om att använda c- vitamin och retinol. Jag har utan kunskap blandat olika produkter och nu tål inte mitt ansikte någon kräm i princip, jätteläskigt. Blir röd, det kliar och stramar. 

Kommer i fortsättningen endast gå till hudläkare. Någon med erfarenhet eller  kunskap om detta?  

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Hudbarriären i ansiktet förstörd
  • Anonym (A)

Vad tokigt ts. Alltid bra när det kommer till syror och retinol att läsa på innan.
    Är inte utbildad i ämnet men denna kräm används efter behandlingar som gjort huden känslig, ev skadad.
    Jag själv använder då jag har väldigt torr och i omgångar känslig hud.
    Om skulle våga dig på att prova något läkande.
    www.apohem.se/hudvard/ansiktsvard/ansiktskram/dagkram/dermaceutic-k-ceutic-spf50-30ml&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-shopping-discounted_price_klarna_css&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI18WG6a_1igMVjUeRBR03cwjQEAQYAiABEgLeUvD_BwE

• Anonym (A)

So vanligt fungerar inte länkar för mig.
    Dermaceutic, K Ceutic avses.

• Anonym (G)
    Anonym (A) skrev 2025-01-14 15:01:29 följande:

Vad tokigt ts. Alltid bra när det kommer till syror och retinol att läsa på innan.
    Är inte utbildad i ämnet men denna kräm används efter behandlingar som gjort huden känslig, ev skadad.
    www.apohem.se/hudvard/ansiktsvard/ansiktskram/dagkram/dermaceutic-k-ceutic-spf50-30ml&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-shopping-discounted_price_klarna_css&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI18WG6a_1igMVjUeRBR03cwjQEAQYAiABEgLeUvD_BwE

Tack för tipset! Finns det möjlighet att huden repar sig helt eller kommer den alltod vara känslig?

Min hud har verkligen blivit "värre" än innan jag höll på med den. Ångrar mina besäk hos hudteraput. Den är mer texturerad, otroligt reaktiv osv. Tänker att hudterapeuter också borde ha en ansvar att varna att det kan bli såhär. 
  • Emiz
    Anonym (A) skrev 2025-01-14 15:01:29 följande:

Använder också k ceutic. Grym är den, som bomull för ansiktet.
  • Anonym (A)

Jag har själv aldrig gjort sådans lite starkare behandlingar men jag tror att din hud repar sig om den får vila från allt utom då möjligtvis en läkande kräm. Finns säkert någon här som kan ge ett bättre svar.

• Anonym (A)

Retinol använder jag. Fick en reaktion när jag ökade styrkan men det la sig fort när jag backade lite.

• Emiz
    Anonym (G) skrev 2025-01-14 15:09:55 följande:
    Tack för tipset! Finns det möjlighet att huden repar sig helt eller kommer den alltod vara känslig?

Min hud har verkligen blivit "värre" än innan jag höll på med den. Ångrar mina besäk hos hudteraput. Den är mer texturerad, otroligt reaktiv osv. Tänker att hudterapeuter också borde ha en ansvar att varna att det kan bli såhär. 
    Är inte heller utbildad men använder både syror och krämen k ceutic som du fick rekommenderad av en. Jo jag tror den kommer repa sig. Avsluta med syror just nu. Tvätta ansiktet med rengöringskräm/mjölk och snörj med k ceutic. Du behöver nog inte oroa dig.
  • Anonym (G)

Jag trodde min hud var stark så detta kom verkligen som en chock. Det är som att min hud "lever ett eget liv" Den pirrar, kliar, sticker osv. Man kan läsa om att hudläkare varnar för att hudsjukdomar i framtiden kommer att öka för att människor använder allt tuffare metoder mot huden, även barn. 

Skönt att höra att ni tror att detta kommer ge med sig. Somsagt kommer jag endast lita på hudläkare framöver. Fått en tid om.en månad. Kanske köper krämen jag blev rekommenderad. Jag har såå många dyra krämer som jag inte vågar använda. I- landsproblem kan man tycka haha 

• Anonym (S)

Vad är det du använt för produkter och hur har du använt dessa fel? För det är vad du säger. Är de rekommenderade av personen som gjort behandlingen?

• Emiz
    Anonym (G) skrev 2025-01-14 16:50:14 följande:

Jag trodde min hud var stark så detta kom verkligen som en chock. Det är som att min hud "lever ett eget liv" Den pirrar, kliar, sticker osv. Man kan läsa om att hudläkare varnar för att hudsjukdomar i framtiden kommer att öka för att människor använder allt tuffare metoder mot huden, även barn. 

Skönt att höra att ni tror att detta kommer ge med sig. Somsagt kommer jag endast lita på hudläkare framöver. Fått en tid om.en månad. Kanske köper krämen jag blev rekommenderad. Jag har såå många dyra krämer som jag inte vågar använda. I- landsproblem kan man tycka haha 

Det där med att det pirrar svider och så har det gjort för mig med. Då saktar jag ner lite och använder rengöringskräm fuktmask osv sedan börjar jag igen innan huden vänjer sig. Men vågar inte rekommendera detta då du tycker det är obehagligt.
  • Anonym (A)

Retinol ex ska vänjas in ts. Fick du ingen guidning i hur och när vilken kräm/serum skall användas?

• Anonym (Linn)

Jag har suuuperkänslig hud och jag använder både retinol och c-vitaminserum. Men jag läste på väldigt mycket innan och gjorde huden van vid retinol genom att börja med supersvag kräm en gång i vecka, ett halvår senare lite starkare, osv. Och läste även på rätt mycket om hur ofta man ska smörja samt att aldrig blanda olika samtidigt. Var också otroligt noggrann med att läsa på vilka märken och typer som funkar för känslig hud, läste mängder med recensioner och tester. 

Sen har jag provat ut en bra fuktkräm sen flera år tillbaka som funkar för min hudtyp och inte irriterar utan snarare lindrar (överlag: Dermalogicas produkter funkar jättebra för min hud. Ja, dom är svindyra, men räcker väldigt länge. Har både deras fuktkräm och ansiktsrengöring som är mer som ett balsam än skummande rengöring). På vintern kör jag även hyaluronsyra dagligen men den upplever jag inte som irriterande utan snarare ganska snäll och mild, på gränsen till lugnande för huden.

Om vi backar lite, hur började du? Hur använde du dom olika typerna? Och vilken typ av retinol respektive c-vitaminserum har du använt? 

Jag tror din hud repar sig, om du låter den vila och bara kör fuktkräm ett tag. Jag skulle även helt avstå från smink på huden. 

Svar på tråden Hudbarriären i ansiktet förstörd