Jag har suuuperkänslig hud och jag använder både retinol och c-vitaminserum. Men jag läste på väldigt mycket innan och gjorde huden van vid retinol genom att börja med supersvag kräm en gång i vecka, ett halvår senare lite starkare, osv. Och läste även på rätt mycket om hur ofta man ska smörja samt att aldrig blanda olika samtidigt. Var också otroligt noggrann med att läsa på vilka märken och typer som funkar för känslig hud, läste mängder med recensioner och tester.
Sen har jag provat ut en bra fuktkräm sen flera år tillbaka som funkar för min hudtyp och inte irriterar utan snarare lindrar (överlag: Dermalogicas produkter funkar jättebra för min hud. Ja, dom är svindyra, men räcker väldigt länge. Har både deras fuktkräm och ansiktsrengöring som är mer som ett balsam än skummande rengöring). På vintern kör jag även hyaluronsyra dagligen men den upplever jag inte som irriterande utan snarare ganska snäll och mild, på gränsen till lugnande för huden.
Om vi backar lite, hur började du? Hur använde du dom olika typerna? Och vilken typ av retinol respektive c-vitaminserum har du använt?
Jag tror din hud repar sig, om du låter den vila och bara kör fuktkräm ett tag. Jag skulle även helt avstå från smink på huden.