• Anonym (Hjälp?)

Kompis agerar paranoia - Litar inte på någons intentioner

Min vän är frustrerad och visar ett allmänt defensivt beteende, om det är rätt ord att använda. Hon "skyddar" sig själv och "försvarar" konstant. Det känns som att hon inte litar på någon längre.

Allt började med att hon tjafsade och grälade med en annan vän om hans intentioner. Det där bråket höll på av och till i nästan två år. Hon tog pauser, men sen kunde hon plötsligt börja igen ? skicka meddelanden och ta upp gamla konflikter.

Under den här tiden märkte jag att hon började visa sin ilska mer öppet. Till exempel blev hon irriterad på en kille under ett kortspel och anklagade honom för att "alltid försöka få henne att framstå som dålig" och för att framhäva sig själv istället. Hon sa att han var falsk. Det kändes som att det kom från ingenstans, men tydligen hade hon gått och burit på de här känslorna länge. Hon lugnade sig rätt snabbt efteråt, men det var ändå obehagligt att se.

Nu har hon hamnat i konflikt med två andra personer. Hon säger att hon inte gjort något annat än att vara vänlig och alltid ställa upp, men att hon aldrig fått något tillbaka. Om någon inte kan hjälpa henne med något blir hon sur och påstår att hon alltid ställt upp för andra, men ändå varit den som blivit utanför.

Hon har till och med sagt att hon ångrar att hon varit generös. "Jag ångrar allt jag gjort för er", säger hon.

Hur kan hon ha förändrats så här mycket? Är det något som saknas i hennes liv ? eller kroppen, typ vitaminer? Vad är egentligen problemet?

• Svar på tråden Kompis agerar paranoia - Litar inte på någons intentioner
  • Anonym (Äh)

Problemet är att hon blivit en sur bitterf***a. Ingen vits att engagera sig. Eller så frågar du lite försynt om hur hon mår.

• Lynx123

Låter som att hon mår dåligt. Kanske behöver hon en sann vän som lyssnar?

Svar på tråden Kompis agerar paranoia - Litar inte på någons intentioner