• virdne

Flera barn med tre+ stavelser?

Jag väntar mitt tredje barn och har gått all in i namn-träsket, haha. Och min fundering är om jag övertänker..

Mina två tidigare barn har var sina namn med tre stavelser, och just nu är jag och min man inne på ett namn för nya bebisen som också råkar ha tre stavelser. Har också några egna förslag på två-stavelser namn.

Men min fundering är om det skulle bli för krångligt att säga alla namnen i följd för att alla namnen är lite längre och då därför välja ett typ 2 stavelse namn bara för det? Har ni barnaskaror med 3+ stavelse-namn och har det stört er såhär i efterhand? haha 
    Jämför med syskonskaror i kretsarna runt oss och där är 1-2stavelse namn helt klart vanligast. :D

• Svar på tråden Flera barn med tre+ stavelser?
  • Anonym (Frida)

Har aldrig tänkt på det på det viset.
    Men jag uppskattar att man har en struktur eller en "form".
    Sen behöver inte det innebära att exakt antal stavelser.

Om vi tar namnen Carl och Josefine till exempel. De funkar jättebra för mig trots att det inte är samma antal stavelser, pga det är lite samma stuk på namnen. 

Men att säga då exempelvis att mina barn heter Josefine, Johannes och Esmeralda (namn med många stavelser) låter inte fel eller konstigt. 
    Någon annans barn kanske heter Ida och Fred.
    Eller Tuva och Tor, inte vet jag

• OlgaElvira

Hur ofta behöver man säga alla tre namnen? Ja, kanske när man ska presentera dem för främlingar. Tror inte att det är så viktigt att hålla fast vid principen om lite länge namn för alla. Det är trots allt mest under några korta barndomsår och inom familjen som de kommer att vara tillsammans. Men kanske ni bör undvika enstaviga namn. Om det blir t.ex. Alexandra, Benjamin och Bo  kan det upplevas lite märkligt, Men det spelar nog ingen större roll i längden. 

Lycka till

• trollhona

Välj de namn ni gillar, det är ju inte många år ni ska ropa in dem från lekparken ihop, Gabriel, Jonathan, Magdalena kan ju bli långt att säga men det är ju en rätt kort tid.

• Anonym (2 och 3)

Min ena son har två stavelser och hans tvillingbror tre. 

• Anonym (Olika)

Vår son har en stavelse och hans lillasyster tre.

• Anonym (L)

Jag har 5 barn. Tycker om en hel del längre namn så mina barn har 3,4,5,3 resp 4 stavelser. Ej upplevt det som ett problem. 

• virdne

Tack för svar! Då ser jag det som att jag övertänker helt enkelt 😆 dessa hormoner..

Svar på tråden Flera barn med tre+ stavelser?