• Anonym (K)

Höggravid och misstänker att min partner har varit med någon annan (långt)

Vet inte riktigt vad jag ska tro. Vi bor inte tillsammans på heltid längre bland annat på grund av hans jobb men också för att det har varit ganska upp och ner med förhållandet, sen blev jag iallafall gravid. Så han har såklart haft massa tillfällen att vara otrogen om han vill.

Jag är gravid i vecka 35 och har försvagad livmoderhals och har som ett band/ stygn runt livmoderhalsen för att inte föda för tidigt, har haft det sen vecka 16. Läkaren har sagt den här gången att det ska vara ok att ha sex men har hört lite olika , förra graviditeten (vi har ett barn sen innan) när jag hade det fick jag höra från en barnmorska att sex inte är ok bland annat på grund av infektionsrisk. 

Vi hade sex några gånger efter att de satte stygnen den här graviditeten men han känner av stygnen och får lite ont. Sen hade vi inte sex på ungefär 2 månader , märkte att han försökte undvika det när vi sov tillsammans och tänkte att det kanske är för att han får ont eller för att han tycker det känns fel när han är höggravid men tanken fanns i bakhuvudet att han kanske hade varit med någon annan.

Så nu bad jag honom hålla om mig lite iallafall när vi skulle sova och det blev så att vi var på väg att ha sex iallafall , då sa han att vi borde ha kondom för att inte jag ska få någon infektion och för att det gör mindre ont för honom då.. Och jag sa att det var ok. Vill ju inte pressa honom att ha sex utan (eller ha sex alls) om han får ont.. men eftersom vi har haft oskyddat förut och hade det förra graviditeten innan barnmorskan sa att det inte var ok tänker jag att han kanske har varit med nån annan oskyddat nu och inte vill riskera att smitta mig med något när jag är gravid, får verkligen den känslan. 

Vet verkligen inte vad jag ska tänka.. Frågade snabbt bara ?Det är väl inte så att du har nån sjukdom?? och han sa nej men jag kan ju verkligen inte veta. Vill ju inte vara tillsammans med någon som ligger med andra men tanken på att vara ensamstående med en nyfödd.. när jag dessutom ska göra kejsarsnitt och behöver mycket hjälp är nästan ännu värre. 

Ursäkta om det blev långt.. Är det någon som kan ge råd? Förstår att ingen kan veta men utifrån det jag har skrivit, vad tror ni? Och hur ska jag tänka? Kan man förlåta isåfall för barnens skull eller borde jag lämna? 

• Svar på tråden Höggravid och misstänker att min partner har varit med någon annan (långt)
  • Anonym (Quiz)

Ledsen att du är i denna situation. Fråga honom om han går med på att ta prover för olika könssjukdomar och se hur han reagerar. Du kan säga att det är för barnets skull. 

• Anonym (E)

Finns det något annat beteende hos honom förutom det du tog upp som gör att du misstänker otrohet? Skulle han kunnat haft möjlighet tidsmässigt att vara otrogen eller är ni tillsammans större delen av dygnet? 

• Anonym (K)
    Anonym (Quiz) skrev 2025-01-14 03:47:46 följande:

Ledsen att du är i denna situation. Fråga honom om han går med på att ta prover för olika könssjukdomar och se hur han reagerar. Du kan säga att det är för barnets skull. 

Tack för svar.. Jo det kanske jag skulle göra. Även efteråt när jag ammar är det ju risk att det skulle smitta barnet om han smittar mig med något (iförsej inte om det ?bara? är t.ex klamydia). 

Förra graviditeten för flera år sen hade vi inte varit tillsammans så länge , jag trodde först att jag inte skulle kunna ha sex alls under hela graviditeten och tänkte att det skulle vara för mycket begärt att han skulle vara utan så länge så jag sa dumt nog (ångrade det sen) att det var ok om han låg med andra men med skydd. Han låg bara med en annan men ?råkade? göra det utan skydd, det var väldigt nära att jag lämnade men han bad om ursäkt 1000 gånger och lovade att det aldrig skulle hända igen. Han testade sig för allt och sen fick jag iallafall grönt ljus att ha sex så vi hade det tills i slutet när en annan barnmorska sa att vi inte skulle det iallafall. 

Men det här sitter ju kvar såklart.. Och det här att inte kunna ha sex riktigt som vanligt när jag är gravid är svårt , nästan mest för att det gör mig orolig för att han är otrogen. Och för att när han undviker sex (vet ju inte om det faktiskt är för att han får ont eller för att han har varit med nån annan) så undviker han närhet också , han kramar inte eller håller om mig utan ligger med ryggen mot mig och det gör mig ledsen. 

• Anonym (K)
    Anonym (E) skrev 2025-01-14 04:00:15 följande:

Finns det något annat beteende hos honom förutom det du tog upp som gör att du misstänker otrohet? Skulle han kunnat haft möjlighet tidsmässigt att vara otrogen eller är ni tillsammans större delen av dygnet? 

Jo han skulle absolut haft möjlighet tidsmässigt för vi bor inte tillsammans på heltid , han är hos mig nån eller några dagar i veckan oftast och ibland är jag hos honom eller lämnar barnet hos honom. Tanken är att han ska vara hos mig hela tiden iallafall första tiden efter bebisen föds.

Annars vet jag inte riktigt , jag kollar inte hans telefon eller nått sånt , har aldrig gjort det och vill inte göra det heller, vill inte ha en sån relation. Kan väl råka se om den ligger framme och nån ringer eller skriver men har inte sett nåt. 

Jag vet ju att han går ut ibland och umgås med både tjejer och killar men det måste ju inte betyda att man är otrogen, har alltid tyckt att det är ok att han gör det. 

För snart 2 år sen fick jag höra från en som han känner litegrann att han kanske hade varit med en annan , han antydde det ialaldall men det var en kille som var intresserad av mig och ville träffa mig så vet inte om det var därför han sa det. 

• Anonym (K)

Blir så ledsen för magkänslan säger verkligen att han har gjort nånting. Förstår inte varför just nu när jag är gravid och hur någon tjej kan vilja ha ligga med någon som ska få barn om någon månad (om han ens har berättat det),

Känner nästan att det var ett misstag att skaffa ett till barn med honom. Det hade varit sämre mellan oss ett tag innan (2023 ungefär) men då när jag blev gravid var det bra mellan oss. 

• Anonym (S)

Ts, det finns verkligen ingenting som tyder på otrohet. Om du inte litar på honom så borde ni gå isär, för det här är en sån sak som man inte bara kan vifta bort.

• Anonym (K)
    Anonym (S) skrev 2025-01-14 08:59:25 följande:

Ts, det finns verkligen ingenting som tyder på otrohet. Om du inte litar på honom så borde ni gå isär, för det här är en sån sak som man inte bara kan vifta bort.

Jo jag kanske överreagerar. Jag har nog lite svårt att lita på honom tyvärr. Förut när vi bodde tillsammans på heltid kom han ju iallafall hem till mig efter han hade varit ute.

Han flyttade på deltid till en släkting när det var lite sämre mellan oss och vi funderade på att gå isär, sen blev det bättre igen och vi gick till och med ett tag i parterapi men han har fortsatt bo mest hos släktingen eftersom det är mycket närmare hans jobb och närmare stan så det blir bekvämast. Jag har också tyckt att det oftast funkar bra att vara särbo på deltid men jag har ju inte en aning om vad han gör och det har känts som att något är annorlunda senaste tiden.
  • Anonym (S)
    Anonym (K) skrev 2025-01-14 09:38:28 följande:
    Jo jag kanske överreagerar. Jag har nog lite svårt att lita på honom tyvärr. Förut när vi bodde tillsammans på heltid kom han ju iallafall hem till mig efter han hade varit ute.

Han flyttade på deltid till en släkting när det var lite sämre mellan oss och vi funderade på att gå isär, sen blev det bättre igen och vi gick till och med ett tag i parterapi men han har fortsatt bo mest hos släktingen eftersom det är mycket närmare hans jobb och närmare stan så det blir bekvämast. Jag har också tyckt att det oftast funkar bra att vara särbo på deltid men jag har ju inte en aning om vad han gör och det har känts som att något är annorlunda senaste tiden.
    Ja men självklart kan han vara otrogen, inget är uteslutet så, men utifrån det du skriver så är det extremt vagt. Visst är de konstigt om han vil ha kondom, men det är isf det enda jag skulle reagera på.

Krasst sett kunde han ha varit hur otrogen som helst även när ni bodde ihop, även om han kom hem på kvällen.
  • Anonym (K)
    Anonym (S) skrev 2025-01-14 09:57:06 följande:
    Ja men självklart kan han vara otrogen, inget är uteslutet så, men utifrån det du skriver så är det extremt vagt. Visst är de konstigt om han vil ha kondom, men det är isf det enda jag skulle reagera på.

Krasst sett kunde han ha varit hur otrogen som helst även när ni bodde ihop, även om han kom hem på kvällen.
    Ja det var väl mest det jag reagerade på. Han har aldrig under vårt många år långa förhållande insisterat på kondom förut , vi har såklart haft det nägra gånger av olika anledningar (t.ex precis i början och första gångerna efter förlossning pga infektionsrisk) men då har det varit jag som har tagit upp att det behövs. 

Han kan såklart ha varit otrogen när vi bodde tillsammans också, tror att om man vill vara det så hittar man alltid ett sätt och det går inte att hindra nån. Men den största anledningen att jag inte trodde det var att han nästan alltid brukade vilja ha sex om han kom hem efter en utekväll så hade lite svårt att tro att han precis hade haft det med någon annan. Men säker kan man såklart aldrig vara.
  • Anonym (S)
    Anonym (K) skrev 2025-01-14 10:16:01 följande:
    Ja det var väl mest det jag reagerade på. Han har aldrig under vårt många år långa förhållande insisterat på kondom förut , vi har såklart haft det nägra gånger av olika anledningar (t.ex precis i början och första gångerna efter förlossning pga infektionsrisk) men då har det varit jag som har tagit upp att det behövs. 

Han kan såklart ha varit otrogen när vi bodde tillsammans också, tror att om man vill vara det så hittar man alltid ett sätt och det går inte att hindra nån. Men den största anledningen att jag inte trodde det var att han nästan alltid brukade vilja ha sex om han kom hem efter en utekväll så hade lite svårt att tro att han precis hade haft det med någon annan. Men säker kan man såklart aldrig vara.
    Är sex det enda som du skulle räkna som otrohet? För mig är även hångel otrohet.

Som sagt, det där med kondomen är konstigt. Vissa saker som vårtor och liknande skulle kunna vara synliga, men andra sjukdomar går tyvärr inte att upptäcka utan tester. Du får väl hålla ögonen öppna om han klagar på att det svider när han kissar, om han har klåda där nere mm.
Svar på tråden Höggravid och misstänker att min partner har varit med någon annan (långt)