• Anonym (TS)

Studera i Frankrike

Hej! Jag funderar på att läsa en termin i Frankrike (Bordeaux eller Rennes) i Frankrike via Erasmus+ nästa år, och undrar om någon som studerat i Frankrike vill dela med sig av sina erfarenheter :) Skriv allt möjligt! Kostnader, vilken stad du var i, hur folket var, om du studerade på engelska eller franska (jag tänker köra engelska), vad du läste, hur länge, hur du bodde, osv! Vet såklart att mycket skiljer sig från stad till stad, men vill ändå läsa andras erfarenheter från att studera i just Frankrike 

^^ Är mest intresserad att höra från universitetsstudier!

• Svar på tråden Studera i Frankrike
  • Anonym (Claire)

Studera i Frankrike på engelska? Varför i hela friden då?

• Anonym (TS)
    Anonym (Claire) skrev 2025-01-14 19:59:10 följande:

Studera i Frankrike på engelska? Varför i hela friden då?

Det är via Erasmus+ och kurserna kommer tillgodoräknas i min utbildning, alltså ingen språkresa. Kan ej franska men vill ju lära mig genom kompisar man skaffar där osv, vore skumt att läsa kurser på ett språk man ej kan. Förövrigt har vi haft utbytesstudenter på våra engelska kurser på min utbildning så förstår inte varför det är så skumt
  • PH76

Jag tog min examen i Paris. Jag läste 1 år i Sydney och 3 i Paris. Jag läste kurser både på engelska och franska men valde engelska i alla kurser jag kunde välja språk. Jag såg en stark korrelation mellan språket och vilket betyg jag fick i kurserna, jag jag ville ha så bra betyg som möjligt.

• Anonym (TS)
    PH76 skrev 2025-01-16 00:08:37 följande:

Jag tog min examen i Paris. Jag läste 1 år i Sydney och 3 i Paris. Jag läste kurser både på engelska och franska men valde engelska i alla kurser jag kunde välja språk. Jag såg en stark korrelation mellan språket och vilket betyg jag fick i kurserna, jag jag ville ha så bra betyg som möjligt.

Tack för att du delade med dig! Hur svårt var det att skaffa boende? Var du inneboende eller bodde du själv i Paris? Hur var högskolesystemet där jämfört med Sverige (alltså hur var professorerna, var det mycket självstudier eller tvärtom, osv)? :)
  • PH76
    Anonym (TS) skrev 2025-01-16 22:10:44 följande:
    Tack för att du delade med dig! Hur svårt var det att skaffa boende? Var du inneboende eller bodde du själv i Paris? Hur var högskolesystemet där jämfört med Sverige (alltså hur var professorerna, var det mycket självstudier eller tvärtom, osv)? :)
    Det var ganska lätt att hitta boende i Paris men det kostar mycket och standarden är väldigt dålig, men jag älskar staden än idag. Jag har inte studerat i Sverige så kan tyvärr inte göra en rättvis jämförelse, men jag la lätt ner 40 timmar eller mer i veckan på lectures och självstudier.
Svar på tråden Studera i Frankrike