• Anonym (Trött mamma)

Vad tycker ni ??

Min man och jag bråkar nästa hela tiden sen vi fick barn. 

Är det normal att det blir så när man får barn? 

Majoriteten av tiden är barnet med mig. Eftersom min man jobbar är det oftast jag som byter blöjor, matar, går ut, leker osv med vårt barn. Hon ammas som läggningarna tar jag. Hon är snart 1 år. 
    Jag lagar även mat, städar, osv min man hjälper mig om jag ber honom göra något specifikt annars skulle han aldrig förmå sig att göra något på egen initiativ. 

Detta har gjort att jag får ingen tid för mig själv eller sådant jag hade velat göra för koppla av eller få andas ut. Men min man och jag har pratat om detta och han vill såklart att jag säger till osv om detta. Men bägaren rinner alltid över innan jag går hjälp, tex han har jobbat kommer hem ska  gå på toa, duscha sen kan han vara tillgänglig. Medan man själv knappt har hunnit kissa för det full fart på 1 åringen. 

vet inte kanske är det mitt fel.. Men oftast blir jag arg och ryter till för jag tycker han år värdelös som inte kan se och ha förståelse för mina behov. 

Jag kan inte ens åka iväg mer än 20min utan och få höra att jag ska skynda mig. Blir galen! 

• Svar på tråden Vad tycker ni ??
  • Godochglad

Så kan ni inte ha det. Båda behöver lika mycket tid med barnet för att knyta an, och båda behöver egentid.
    Hushållsarbete ska man också dela på.
    Läggning tar man varannan kväll förslagsvis.
    Har din man varit föräldraledig? Annars är det dags. Han kommer inte att ?lära sig? barnet om han inte har huvudans en längre tid. Det förlorar ni båda på, du bli galen av allt ansvar och han får ingen relation till sitt barn.

Jag minns hur jobbigt det kunde vara att vara föräldraledig, min man fick ta över direkt när han kom från jobbet. Jag gjorde samma sen när han var ledig. Ibland räcker det med att ens partner tar över en halvtimme för att man ska orka komma igen. Det är en halvtimme som räddar äktenskapet.

Kanske behöver ni hjälp av tex familjeterapi för att komma fram till en lösning. Du kommer inte att stå ut i längden. 
    Sätt ner foten, och gör det hårt.
    Lycka till!

• Tow2Mater

En del män brukar lära sig ta hand om barnet när de är föräldralediga och mamman jobbar. När ska ni bytas av?

Svar på tråden Vad tycker ni ??