• Flaskhals

Sovande sambo, sur mamma

Hur mycket accepterar ni er partner tills bägaren rinner över? Både jag och min partner anser att jag är den sura i vårt förhållande. Och ja, jag är sur och tyvärr ganska ofta. Det hela bygger sig på att vi är oense om sömn, pauser och skärm. Vi har två småbarn i förskoleålder och jobbar båda heltid och kontorstider. 

Jag tycker min sambo prioriterar fel då han
    -prioriterar sin egen sömn före barnens sovtider. Han går och lägger sig sent om kvällar/nätter och ? behöver? därför sova längre på morgonen, vilket resulterar i att även om barnen vaknar tidigt (som många barn gör) så ligger han kvar och sover och låter dem  vara kvar i sinaspjälsängar eller när jag tar upp dem. Och visst, de är ofta nöjda ett längre tag i sängen men jag tycker det är fel mot dem att tillbringa så lång vakentid  på morgonen i  sängen. Frukosten och resterande dag förskjuts och vi äter frukost på lunchtid och påbörjar inte dagen/aktiviteter förrän när halva dagen har gått (Enligt mig). Om jag istället tar barnen tidigare, börjar dagen tidigare osv får jag i princip göra detta  själv och det anser jag är fel och vill själv inte detta.

-Han vill gärna ta pauser så fort han kan och så fort han får chansen tar han upp telefon och sitter och surfar, även så barnen ser. Ex har vi 2h kvalitetstid med barnen efter förskola och jobb och innan läggning. Jag anser att vi då borde vara med barnen så mycket vi kan. Han tar gärna paus och går ifrån med mobilen under dessa 2h. Jag tycker även att vi inte ska sitta med skärm allt för mycket inför barnen (för att föregå med gott exempel med skärmar). Han tycker inte det är lika viktigt. 

Vi är som sagt oense om dessa prioriteringar och situationer och det gör mig till en surkärring. Han börjar i sin tur att tröttna på mig och att jag hela tiden är sur på honom -vilket jag också tycker är tråkigt. Jag vill  inte vara sur! Jag behöver därför en objektiv syn och åsikter om detta. Var gärna ärliga men också konstruktiva. Behöver jag acceptera hans sätt att leva och vara eller har jag mer ? rätt?? Är det jag som behöver jobba på detta? Samtidigt som jag är trött på delar av hans beteende är han den jag vill leva med och den jag valde att skaffa barn med plus har förhoppning om att leva tillsammans med länge tills vi blir gamla. 

Tacksam för objektiva åsikter!

• Svar på tråden Sovande sambo, sur mamma
  • Studentpappa

Jobbar ni vardagar så är det väl rimligt att ha en sovmorgon var på helgen när ni har små barn.

Sen om han lägger sig sent är inte ditt problem han får pallra sig upp den morgon som är hans när barnen vaknar.

Ride it like you stole it
  • Anonym (S)

Vilken tid går han upp? Hur gamla är barnen och hur länge låter han dem ligga?

• Anonym (A)

En sovmorgon var på helgen är rimligt.

• beli

Intressant att ert fokus ligger på att du är den sura när det inte alls är det det handlar om. Det handlar ju om att han har drag av mansbebis och inte tar sitt fulla ansvar som förälder. Hoppas du sexvägrar så länge han inte kan bete sig.

• Aliona

Hur lång tid handlar det egentligen om på morgonen? Det låter som han sover till lunch - men inte kan väl barnen sitta lugna och nöjda i spjälsängen i flera timmar (om inte du tar upp då)?

• Tow2Mater

Kompromissa och möts halvvägs, så ni ska båda ändra er. Varken han eller du har helt rätt. Men det är ju jobbigt med tvillingar.

• Anonym (Åhh..)

Texten skulle likväl handla om mig och min man. Så du kanske redan vet mitt svar, är också en sur kärring här hemma. 

Min man lägger sig gärna 12-1 på natten och vaknar runt 9:30-10:30 Det ska drickas kaffe, gå på toa osv innan han är en människa. Stör mig så ofantligt mycket på det! Halva dagen är bort kastad. Vilken tid ska man äta lunch liksom??

• Jemp

Jag tror du behöver acceptera mer. 

Är barnen nöjda i spjälsängen är det ju ett icke-problem. Ta ansvar varannan morgon och låt då honom sköta det på sitt sätt. Jag antar att det inte rör sig om 6 timmar, så vad anser du egentligen vara lunchtid?

Gällande hans skärmtid tycker jag också att du generellt gör bäst i att släppa det. Du kan inte detaljstyra hans föräldraskap. Även om det såklart inte är rekommenderat att använda för mycket skärm så behövs också viss avslappningstid och mänsklighet också. Däremot kan du förvänta dig att han svarar på barnens behov. 

Svar på tråden Sovande sambo, sur mamma