• Hej7hej7hej

Barn "fäller" skin under fötterna

Upptäckte för några dagar sedan att min 1,5 åring fäller skin under fötterna. Ser inte direkt torr ut, och har i övrigt inte en torr hud. Hon duschar ej varje dag heller så inte risk att det är sånt som torkar ut. Det ser ut som hon använt en sån fotmask som gör att man tappar skin under fötterna.

Någon som har en aning om vad det kan bero på?

• Svar på tråden Barn "fäller" skin under fötterna
  • Anonym (88)

Nu skiljer det många år men när jag gjorde lumpen så minns jag att jag kunde dra loss under fötterna och händerna. Gjorde inte ont, ömsade som en orm typ. 

Mådde bra, ingen feber eller något.

Låg ute i fält och fick ligga i sjukstugan fullt frisk typ..

Dag fyra så kördes jag till en läkare där tre stycken läkare aldrig sett liknande.

Ett odlingsprov med tops tog i munnen och skickades till ett labb.

Svaret fick jag några dagar senare när vi va tillbaka i våran stad, och blev kallad till våran läkare på regementet. Här har du recept på penicillin, du har halsfluss!

Nää jag mår fint. Jo du har streptokocker...

• Anonym (Mina)

Mina barn brukade ibland fjälla under fötterna efter virussjukdom (dvs förkylningar etc). Tydligen inte helt ovanligt. Hade det varit mellan tårna på något äldre barn (åtminstone skolåldern) kunde det varit svamp, men knappast på en så liten.

• Anonym (Trudelutt)

Har barnet haft scharlakansfeber?
    Då kan dom börja fjälla unde fötterna och i handflatorna

• Anonym (H)

Svamp? Annars beror det nog bara på torrhet Smörj in fötterna med fotkräm och låt verka under natten. 

• Hej7hej7hej
    Anonym (88) skrev 2025-01-13 16:44:14 följande:

Nu skiljer det många år men när jag gjorde lumpen så minns jag att jag kunde dra loss under fötterna och händerna. Gjorde inte ont, ömsade som en orm typ. 

Mådde bra, ingen feber eller något.

Låg ute i fält och fick ligga i sjukstugan fullt frisk typ..

Dag fyra så kördes jag till en läkare där tre stycken läkare aldrig sett liknande.

Ett odlingsprov med tops tog i munnen och skickades till ett labb.

Svaret fick jag några dagar senare när vi va tillbaka i våran stad, och blev kallad till våran läkare på regementet. Här har du recept på penicillin, du har halsfluss!

Nää jag mår fint. Jo du har streptokocker...

Oj spännande att det var ända sympton? Aldrig hört talas om.
  • Hej7hej7hej
    Anonym (Mina) skrev 2025-01-13 18:16:44 följande:

Mina barn brukade ibland fjälla under fötterna efter virussjukdom (dvs förkylningar etc). Tydligen inte helt ovanligt. Hade det varit mellan tårna på något äldre barn (åtminstone skolåldern) kunde det varit svamp, men knappast på en så liten.

Tror inte heller på svamp. Hon går inte på förskolan och storebror har badat i badhus oändligt många gånger och sprungit runt barfota i gympasalen på skolan, aldrig haft svamp. Men hon var förkyld förra veckan, så kanske kan bero på det då. Har aldrig varit med om det vid något utav barnen. Smörjde förut o lossnade massa skin.
  • Hej7hej7hej
    Anonym (H) skrev 2025-01-13 20:00:40 följande:

Svamp? Annars beror det nog bara på torrhet Smörj in fötterna med fotkräm och låt verka under natten. 

Ovanligt med svamp på så små läste jag, hon går heller inte på förskolan så risken är nog liten. Tror inte torrhet heller, inte torr någon annanstans och det är inte rött/irriterat. Men jag smörjer o ser om det ger sig!
  • Hej7hej7hej
    Anonym (Trudelutt) skrev 2025-01-13 19:50:40 följande:

Har barnet haft scharlakansfeber?
    Då kan dom börja fjälla unde fötterna och i handflatorna

Hon var förkyld förra veckan, men inte mer än väldigt snorig och lite feber. Läste om det dock, även sjukdomen kawasaki som mitt syskon hade när vi var små, då fäller man också skin. Dock bör allmäntillståndet vara påverkad, vilket det inte är.
Svar på tråden Barn "fäller" skin under fötterna