• Anonym (Li)

Söka jobba frågor till telefonsamtal

Ska söka ett jobb jag verkligen vill ha. Administrativ samordnare . Ska ringa o fråga om jobbet o har en del frågor men ge mig tips på bra frågor. Detta är mest så jag inte är en i mängden utan de kommer ihåg mig.

• Svar på tråden Söka jobba frågor till telefonsamtal
  • Anonym (Nej)

Gör det inte! Ta med dina frågor till intervjun istället. Tyvärr ger det ett negativt intryck att ringa på det där sättet, lite påfluget.

• Anonym (Tora)
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-13 14:43:45 följande:

Gör det inte! Ta med dina frågor till intervjun istället. Tyvärr ger det ett negativt intryck att ringa på det där sättet, lite påfluget.

Det håller jag inte alls med om.
    Tvärtom finns det en vits med att ta kontakt just för att ansvarig rekryterare (eller chef, vem det nu är som håller i rekryteringen) letar upp just din ansökan och kan koppla det till dina frågor, din röst etc när/om ni senare har kontakt igen. 
    Och ställer man relevanta frågor så är det ju bara bra!
    Att komma som kandidat på intervju och sen mot slutet inte ha en enda fråga att ställa till oss som arbetsgivare tycker kan kännas lite oseriöst.
    Så att någon tar sig tiden att ringa och fråga om rollen, ansvar, schema, lön eller vad det nu må vara väcker ofta mitt intresse att få bjuda in kandidaten och få veta mer. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Tora) skrev 2025-01-13 15:23:42 följande:
    Det håller jag inte alls med om.
    Tvärtom finns det en vits med att ta kontakt just för att ansvarig rekryterare (eller chef, vem det nu är som håller i rekryteringen) letar upp just din ansökan och kan koppla det till dina frågor, din röst etc när/om ni senare har kontakt igen. 
    Och ställer man relevanta frågor så är det ju bara bra!
    Att komma som kandidat på intervju och sen mot slutet inte ha en enda fråga att ställa till oss som arbetsgivare tycker kan kännas lite oseriöst.
    Så att någon tar sig tiden att ringa och fråga om rollen, ansvar, schema, lön eller vad det nu må vara väcker ofta mitt intresse att få bjuda in kandidaten och få veta mer. 
    Jag talar utifrån vad jag däremot fått berättat för mig av rekryterare/chefer/personer som intervjuar för tjänster. En person som ringer innan anses ofta lite jobbig, och som du själv säger så kan det kännas oseriöst om man i slutet av intervjun inte har några frågor att ställa. Har man då redan alla svar så går man miste om det där tillfället.
  • Aliona
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-13 14:43:45 följande:

Jag håller med om att det är bättre att inte ringa. Det märks så väl när någon ringer på krystad fråga bara för att ringa och det ger inget bra intryck. Dessutom otroligt irriterande. Är man väl kvalificerad och har vettiga frågor så javisst, men då kan man lika gärna vänta till intervjun. Är man inte väl kvalificerad så spelar det ingen roll hur många gånger man ringer, man kommer inte vidare ändå. 

TS, jag skulle råda dig att lägga krutet på ett riktigt bra personligt brev och riktigt välskrivet CV. Det är där du kan sticka ut. Ta gärna hjälp av någon som kan se med nya ögon och kritiska på det du skrivit och upptäcka onödiga skrivfel. 
  • Anonym (Tora)
    Aliona skrev 2025-01-13 15:39:16 följande:
    Jag håller med om att det är bättre att inte ringa. Det märks så väl när någon ringer på krystad fråga bara för att ringa och det ger inget bra intryck. Dessutom otroligt irriterande. Är man väl kvalificerad och har vettiga frågor så javisst, men då kan man lika gärna vänta till intervjun. Är man inte väl kvalificerad så spelar det ingen roll hur många gånger man ringer, man kommer inte vidare ändå. 

TS, jag skulle råda dig att lägga krutet på ett riktigt bra personligt brev och riktigt välskrivet CV. Det är där du kan sticka ut. Ta gärna hjälp av någon som kan se med nya ögon och kritiska på det du skrivit och upptäcka onödiga skrivfel. 
    Fast man ska inte ringa och krysta fram frågor. Utan FÖRSTÅS ställa en fråga som är relevant. Och börja bygga relation. 
    Har man inte det eller det är en väldigt standardiserad tjänst där det inte finns så mkt att fråga så avstår man. 
  • Anonym (Tora)
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-13 15:34:37 följande:
    Jag talar utifrån vad jag däremot fått berättat för mig av rekryterare/chefer/personer som intervjuar för tjänster. En person som ringer innan anses ofta lite jobbig, och som du själv säger så kan det kännas oseriöst om man i slutet av intervjun inte har några frågor att ställa. Har man då redan alla svar så går man miste om det där tillfället.
    Ok, jag har själv haft den rollen och jag kan bara utgå från mig själv. Man hamnar inte i sämre läge hos mig om man tar kontakt, tvärtom.
    Du går på hörsägen?

Sen är inte min bild att kandidaten har alla svar bara för att hen tagit kontakt en vecka innan och hört sig för om tex löneläge eller möjlighet till flextid.
    Utan mot slutet av intervjun bör helt andra typer av frågor komma i så fall, utifrån vad man pratat om under själva intervjun. 
  • Anonym (C)

Ring bara med äkta och relevanta frågor. Definitivt inte frågor där svaren står i annonsen eller är lätt att hitta.

Har rekryterat mycket och ett sätt att bli bortsorterad är att ring för ringandets skull eller idiotfrågor. 

• Anonym (Inte så smart)

Jobbar på HR-avdelningen på ett företag med drygt 100 anställda och kan säga att det är irriterande när folk gör så.

1. Det är uppenbart att det är ett "trick". Personen verkar tro att det ska ge honom eller henne fördelar. Tror det är ett gammalt tips som hängt kvar, men tiderna har förändrats. Tidigare tipsade man ju även om att gå till företaget och "visa framfötterna". Det funkar inte heller nu.
    2. Vad är det för fråga som inte kan vänta till intervjun? Som tidigare, det är genomskinligt.
    3. Det tar upp vår tid, vilket också är irriterande.

Mitt tips är att du lägger allt krut på din ansökan istället.

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Tora) skrev 2025-01-13 16:36:29 följande:
    Ok, jag har själv haft den rollen och jag kan bara utgå från mig själv. Man hamnar inte i sämre läge hos mig om man tar kontakt, tvärtom.
    Du går på hörsägen?

Sen är inte min bild att kandidaten har alla svar bara för att hen tagit kontakt en vecka innan och hört sig för om tex löneläge eller möjlighet till flextid.
    Utan mot slutet av intervjun bör helt andra typer av frågor komma i så fall, utifrån vad man pratat om under själva intervjun. 
    Kallas det verkligen hörsägen när det kommer från exakt de personer som jobbar med det? Isf är det du säger också hörsägen för mig.
  • Anonym (Tora)
    SofieLarsson93 skrev 2025-01-13 17:27:44 följande:
    Märks att du inte är chef iallafall (och troligtvis arbetslös).

Om du seriöst är intresserad av tjänsten så ska du INTE ringa. Det kostar bara tid och tålamod. Låt dina meriter tala, för det är det som kommer avgöra ifall du blir kallad till intervju eller inte.
    Långt ifrån. Och också offentligt anställd på chefsnivå.
    Men det är uppenbart att vi ser olika på rekrytering och att vi uppskattar och uppfattar kontakt och relationer på olika sätt.
    Och så kan de få vara.
Svar på tråden Söka jobba frågor till telefonsamtal