• Anonym (kortslutning)

Kan inte fatta beslut om de mest banala saker, depression/utbränd?

Ett problem som eskalerat det senaste halvåret-året. Ibland blir jag liksom bara stående för att jag inte kan bestämma mig. Det är lite svårt att förklara, men om vanlig obeslutsamhet eller verlighet är liksom; "Ska jag ta den eller den tröjan? Den. Nej, den. Nej, den?" så är det mer som att jag inte längre reagerar på frågan ens. "Den eller den tröjan? Hallå? Hörde du? Någon därinne?" Men knappt ens det. 

Idag har verkligen varit höjden av sånt stillastående. Och massor av förvirring. Vad gör jag i köket? Skulle jag inte gå på toa? Åt jag frukost? 

Det är väl bara tur att jag lade mina mediciner i "måndag"-facket efter jag tog dagens dos, annars hade det kunnat bli farligt.

Låter det som att jag håller på att bli deprimerad eller utbränd? Jag vet inte vad jag skulle bli utbränd av då jag verkligen inte lever något slags stressigt liv, men ändå.

• Svar på tråden Kan inte fatta beslut om de mest banala saker, depression/utbränd?
  • Hjelm

Utbrändhet, eller utmattningssyndrom som man oftare säger i dag och som det står på eventuell diagnos, är en komplex sak. Man behöver inte leva ett stressigare eller mer aktivt liv än "alla andra" - på ytan. Ofta finns bakomliggande faktorer som ligger och tär på en undermedvetet. 

Det behöver dock absolut inte vara utmattningssyndrom som du beskriver. Depression kan vara minst lika sannolikt. Bägge kan göra en disträ, orsaka beslutsångest och svårigheter att prioritera.

• Anonym (Lena)

Efter min tia känns hjärnan så annorlunda. Har svårt att bestämma mig, glömmer varför jag gått just dit. Svårt att hålla 2 tankar i huvudet samtidigt. Att planera är ett skämt.

• Anonym (Bella)

Om du inte upplever stress och ändå har det så här så tycker jag att du ska uppsöka en läkare. 

Vad äter du för medicin? Det kan inte vara en biverkning av den, eller ett nytt symptom på sjukdomen den är mot? 

Svar på tråden Kan inte fatta beslut om de mest banala saker, depression/utbränd?