• Anonym (Elsa)

Bonusbarnen ogillar mig

När jag träffade min man så var han aktiv alkoholist. Vi säger att jag träffar honom  den 10oktober. Jag säger till honom att jag inte kommer dejta honom om han fortsätter att dricka. Jag träffar honom 3 ggr där o början på oktober och den 15e skriver han in sig på behandling och den 20e börjar behandlingen. Han har varit nykter sedan dess. 

Han har gjort många förändringar i sitt liv. Hans vuxna barn ville inte bo med honom i tonåren och var konstant oroliga för hans missbruk tidigare och trott varje morgon att han inte lever. 

Idag lever han ett helt annat liv och jag tolererar inte att han har kvar några missbruksbeteenden som han fått hjälp med i terapi. 

Men hans barn ogillar mig starkt. Om jag är hemma så vill dom inte komma, men dom är så glada över att deras pappa blivit nykter och tar ansvar idag. 

Det har gått flera år nu men det är som att jag tagit deras pappa ifrån dom? Vad är det jag missar? 

Han har varit nykter i 5 år nu. 

• Svar på tråden Bonusbarnen ogillar mig
  • Tukt

Du kanske helt enkelt inte är en trevlig person?

• Anonym (Elsa)
    Tukt skrev 2025-01-12 12:20:13 följande:

Du kanske helt enkelt inte är en trevlig person?

Jag bakar till dom, lagar mat och gör allt för deras pappa. 
  • Tukt
    Anonym (Elsa) skrev 2025-01-12 12:25:49 följande:
    Min poäng är inte att vara otrevlig, utan mer att du tror att saker du gör och gjort är avgörande för en relation. 
    Sådana saker är såklart viktiga. Men de är inte allt.
  • Anonym (Elsa)
    Tukt skrev 2025-01-12 12:48:35 följande:
    Min poäng är inte att vara otrevlig, utan mer att du tror att saker du gör och gjort är avgörande för en relation. 
    Sådana saker är såklart viktiga. Men de är inte allt.
    Jag tror att detta kan bero på att deras pappa kan säga att jag är väldigt arg på honom?. ett exempel.

När min man var inne i typ sitt andra ord som nykter gick han och tog ett lån utan min vetskap för att köpa en svindyr klocka? När det väl kom till att betala den skyhöga räntan så kom det fram? jag fick då hosta upp 200 tusen för att hjälpa honom. Jag var inte glad, jag var nog otroligt förbannad. Han berättar för barnen att jag är förbannad på honom och att han Inte får ta med dom utomlands. Jag ställde vissa krav på honom, att om han ska göra något ska skulden till mig vara avbetalad. Men han berättade inte om klockan han mer ett mindre tagit SMS lån för att köpa? så dom förstår ju inte varför jag är arg eller varför han inte kan bjuda dom på en resa för 60 tusen? det enkla svaret är ju att han inte har några pengar. 
  • Xenia

Ja, du kan inte vänta dig någon tacksamhet av dina styvbarn.

Inte heller förståelse om du berättar om lånet du tvingats ge honom.

Han borde berättat det själv men det är klart bekvämare för honom att inte göra det. Han tycks inte bry sig om att det innebär att hans barn skyller på dig. Nykter eller onykter så är han inte särskilt ansvarstagande.

• Anonym (Elsa)
    Xenia skrev 2025-01-12 13:08:00 följande:

Ja, du kan inte vänta dig någon tacksamhet av dina styvbarn.

Inte heller förståelse om du berättar om lånet du tvingats ge honom.

Han borde berättat det själv men det är klart bekvämare för honom att inte göra det. Han tycks inte bry sig om att det innebär att hans barn skyller på dig. Nykter eller onykter så är han inte särskilt ansvarstagande.

Som jag skrev va det här kort in i nykterheten. Han har betalat den skulden nu. Problemet är väl att han ger sina barn väldigt lite information om mig men meddela att jag är arg men aldrig säga varför. Jag kan hamna i konflikt med någon i hans familj, på mycket goda grunder men han säger inte vad det är som har hänt. Det kan vara den enda rimliga förklaringen till att dom inte gillar mig 
  • Jemp

Det är ju fantastiskt bra att han lyckats bli nykter.

Samtidigt kan det nog föda en viss bitterhet, att det verkar gått extremt lätt för din skull trots att det inte hjälpt att han förlorade sina barn över drickandet.

• Jemp
    Anonym (Elsa) skrev 2025-01-12 13:32:27 följande:
    Som jag skrev va det här kort in i nykterheten. Han har betalat den skulden nu. Problemet är väl att han ger sina barn väldigt lite information om mig men meddela att jag är arg men aldrig säga varför. Jag kan hamna i konflikt med någon i hans familj, på mycket goda grunder men han säger inte vad det är som har hänt. Det kan vara den enda rimliga förklaringen till att dom inte gillar mig 
    Givetvis kan det bidra att han fortfarande manipulerar ja. 
  • Raggartjejen
    Anonym (Elsa) skrev 2025-01-12 12:25:49 följande:
    Hur är ditt beteende mot bonusbarn?
Svar på tråden Bonusbarnen ogillar mig