• Anonym (kulturkrock)

En gays dilemma

Jag har träffat mannen med stort M. Han. The One. Som jag vill spendera resten av mitt liv med. Vi har träffats som par i lite över 2 år och är väl vad som skulle kallas särbo. Jag drömmer om allt det där som man brukar dröma om i den situationen. Vad är det man säger? Villa, volvo, vovve, och 2.1 barn?

Jag har inte berättat för min familj om honom. Jag är nämligen en man, och min pappa är från ett land där det inte är ok. Dessutom är han snuskigt rik. 

Förväntningarna på mig från hans håll är att jag ska ta över en del av familjeföretaget, gifta mig med en "bra flicka" från hans hemland, få fina, väluppfostrade barn och hålla representationsmiddagar var tredje högtid för släkt och affärsvänner.

Familjen är viktig i hans kultur. Kommer det ut, antingen att jag är gay eller att han har kastat ut mig ur familjen, även.om de inte skulle veta varför, skulle det ha konsekvenser för honom och familjen. Och i dagens digitala värld är det klart svåra att dölja. 

Vem ska man förråda egentligen? Sig själv eller familjen?

• Svar på tråden En gays dilemma
  • Anonym (Långt ifrån)

Nu är jag helsvensk, kvinna och straight, så jag kan inte föreställa mig hur du har det. Men en sak vet jag, och det är att familjen inte har en självskriven förstaplats i ens liv. Familj, i mina ögon, är de som älskar och accepterar dig för den du är. Det kan vara biologisk familj, men också den man "hittar längs vägen" och som man väljer själv. 

Välj det som gör dig lycklig. Om det innebär att din far blir besviken eller att det drabbar honom, då är det hans sak att hantera. Du har inte valt din läggning, men han kan välja om han vill bevara en god relation med sitt barn eller inte. 

Följ ditt hjärta. ❤️

Svar på tråden En gays dilemma