• Spartacus12

Pendlande symtom tidig graviditet

Hej! Känner att jag behöver skriva av mig och hoppas innerligt att det finns någon eller flera som känner igen sig och kan stötta!

jag är just nu gravid i vecka 4+4, min tredje graviditet. Var gravid för andra gången  november men det slutade i ett missfall ungefär vid samma vecka som jag är i nu. Min första graviditet var för snart 4 år sen (helt komplikationsfri). 

Efter mf i november så har jag byggt upp en otroligt stark oro för att det ska ske igen. Läser in mina symptom på en överdriven nivå och överanalyserar dessa varje dag (varför känns det mer i brösten idag och mindre igår, varför mår jag inte lika illa idag som jag gjorde för 2 dagar sen, varför har jag ont i magen, varför är jag inte förstoppad längre?). Ni förstår säkert. Tycker det är så jobbigt och energikrävande. Försöker verkligen att inte tänka på det, men det är så himla svårt!! Vill bara kunna slappna av och njuta. Fortsatte även tempa efter plusset och min kurva är inte pålitlig alls. Den håller sig inte jämn utan går upp och ner som en berg- och dalbana. När jag har vaknat och sett en låg temp så får jag panik. Nu har jag bestämt mig för att sluta tempa, borde gjort det tidigare jag vet men kunde inte låta bli. Mf jag fick i nov började just med en dip i tempkurvan. 

Undrar mest om det är vanligt: att tempen kan variera så mkt? Att symptomen kan vara ?mer? eller ?mindre? märkbara från dag till dag. När jag var gravid första gången blev alla symptom bara värre och värre hela tiden, hade inga variationer. Hade behövt höra att fler varit med om liknande utan att det faktiskt måste betyda nåt dåligt. 

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Pendlande symtom tidig graviditet
  • Anonym (Relaterar)

Jag hade också ett tidigt missfall i höstas, blev gravid direkt igen och den här första trimestern har varit katastrof jobbig rent mentalt. Rädd för att gå på toa och se blod, tolkar kroppen hela tiden osv. 

Men den här gången verkar det gå bra. Sett både foster och hjärtljud och ska snart göra ultraljud igen (KUB). 

Det jag jobbade med var att liksom intala mig själv att risken för missfall är mkt mindre än chansen att det går bra, för rent statistiskt ser det ut så. För varje vecka minskar risken för missfall och när vi gjorde tidigt ultraljud och såg hjärtat så läste jag att risken för missfall sjönk till knappt 2 %? försökt lita på den statistiken. Som barnmorskan också sa: Man kan inte påverka det alls, man får bara följa med och lita på kroppen. 

Det har blivit lättare med oron för varje vecka. Blev ännu lite lättare efter ultraljudet. Är fortfarande orolig men inte hela tiden och inte varje dag. 

Jag har endast trötthet som symtom. Så jag har inte känt mig gravid överhuvudtaget. Symtom kommer och går, vissa har mkt andra inga alls. Kan skilja sig massor även för samma kvinna, graviditeter är inte alltid lika. Du får försöka tänka så och tänka att så länge inget tyder på missfall så väntar du barn ❤️

• Anonym (Relaterar)

Min temp var inte heller helt stabil veckan efter att jag plussat. Den var högre men väldigt ojämn. Slutade tempa. Stressade bara.

• Spartacus12
    Anonym (Relaterar) skrev 2025-01-11 17:04:55 följande:

Min temp var inte heller helt stabil veckan efter att jag plussat. Den var högre men väldigt ojämn. Slutade tempa. Stressade bara.

Åh tack snälla för ditt svar! Uppskattar det verkligen. Det har känts lite bättre sista dagarna, med psyket alltså. Mina symptom blir värre för varje dag- så det bidrar förstås till ett större lugn. Vet ju dock ingenting förrän jag gör mitt VUL om ca 2 veckor? är väldigt nervös. Känner mest att jag inte vet hur jag ska orka sätta mig upp på hästen igen om denna graviditet inte går vägen. Vi har försökt väldigt länge nu. Nästan så jag trodde det var omöjligt.
Svar på tråden Pendlande symtom tidig graviditet