• Anonym (Sv)

Svår

Har träffat min tjej ett tag nu och hon har en sida som är väldigt svår. Hon blir arg om hon inte får som hon vill. Vi alla kan väl någon gång bli arg men hon vill verkligen typ vara dominant i allt och jag börjar tröttna. Har försökt kommunicera men samma visa igen.
    Går det att lösa? För det har börjat ta på min energi.

• Svar på tråden Svår
  • Hjelm

Du beskriver ju ett beteende och ett karaktärsdrag som kvarstår trots försök att få bukt med det, och som du beskriver som tärande på dig.

Man ska inte tro att man kan ändra på folk. Man kan bara ändra sig själv, om man vill.

Har du klargjort för henne hur orimligt hennes beteende är och hur svårt det är att leva med för dig och det är samma visa om igen, bör du räkna med att hon inte vill förändras och att det är så livet med henne kommer att vara.

• Dexter dot com

Eftersom du påtalat det och hon inte har ändrar sig så har hon ju visat att hon inte tänker ändra på sitt dåliga beteende.

• Lynx123

Om du har berättat hur du känner och hon inte lyssnar och gör något åt det är det ingen idé att fortsätta. Egoism är svårt att bara ändra på över en natt.

• Anonym (Cassandra)
    Anonym (Sv) skrev 2025-01-11 00:20:38 följande:
    Svår

Har träffat min tjej ett tag nu och hon har en sida som är väldigt svår. Hon blir arg om hon inte får som hon vill. Vi alla kan väl någon gång bli arg men hon vill verkligen typ vara dominant i allt och jag börjar tröttna. Har försökt kommunicera men samma visa igen.
    Går det att lösa? För det har börjat ta på min energi.

Ett alternativ är att visa henne att det är du som bestämmer. 
    Det kan få henne att ändra sig.
    Men troligen kommer det att ta tid innan hon förändras, räkna med maktkamper. 
  • Anonym (Nja)

Ja, nä alltså. NEJ är det korta svaret här och nu. För ja, det går att lösa men det kräver 1) insikt från hennes sida 2) vilja från hennes sida 3) insikt om att hon behöver söka hjälp för detta 4) faktiskt göra det också och sedan 5) räkna med minst ett år av terapi, typ anger management, hantera sina reaktioner osv.

Så det korta svaret för din del är nej. Det går inte att lösa på ett sådant sätt att du inte fortsätter utsättas för psykisk misshandel under lång tid framöver. Det ska du inte behöva ta.

• Anonym (Nja)

Och sedan 6) även om hon gått igenom terapi tar det x antal år till innan hon faktiskt har hyfsad kontroll över sig själv.

• Anonym (Njet)

Det är inte ditt jobb/livsuppgift att lära henne bete sig som folk. Slösa inte bort ditt eget liv på att försöka "rädda" henne, det är hennes eget ansvar

• Anonym (Big dick)

Jag har levt med en sådan kvinna i 6 år, har bara ett råd och det är att lämna för det kommer bara att bli värre. 
    Hon är sjuk och inser det inte själv, vänta bara tills hon börjar skylla sin ilska på dig för det kommer att komma om hon inte redan har gjort det. 

Svar på tråden Svår