• Anonym (B)

Toxic positiv vän

Hej!

Jag har en vän som skiljer sig otroligt mycket från mina andra vänner och nu har det blivit tydligt för mig.. Hon är verkligen toxic positiv. 

Ett tag trodde jag hon var oempatisk men tänker att så kanske inte är fallet ändå. När jag och min kille hade det dåligt fick jag i princip noll medkänsla det var bara "släng och gå vidare" Jag kände mig så arg på detta ett tag att jag kokade men kontrollerade mina känslor. När en familjemedlem till henne var nära att mista sitt liv så såg jag att hon inte ens skrev "Krya på dig" som alla andra.. Utan det var typ "upp och hoppa.. nu kör vi" Detta är bara lite exempel av många. Jag skulle blivit så arg och sårad. Hon är även en person som alltid framställer sig som lycklig och lyckad på sociala medier. 

Vad är era reflektioner? Egen erfarenhet m.m? 

• Svar på tråden Toxic positiv vän
  • Anonym (Fia)

Låter som en person som hade dränerat mig fullständigt.

• Anonym (B)
    Anonym (Fia) skrev 2025-01-09 20:22:11 följande:

Låter som en person som hade dränerat mig fullständigt.

Jag förstår vad du menar och  jag har därför valt att inte komma henne för nära utan umgås ibland, när orken finns. Känner dock att jag Inte har råd att bryta med vänner till höger och vänster.
  • Anonym (jury)
    Anonym (B) skrev 2025-01-09 20:07:38 följande:
    Toxic positiv vän

Vad är era reflektioner? Egen erfarenhet m.m? 

Kunde vi inte slippa för adverbet 'toxic' för att karakterisera ett beteende man ogillar?
  • Anonym (B)
    Anonym (jury) skrev 2025-01-09 22:23:59 följande:
    Kunde vi inte slippa för adverbet 'toxic' för att karakterisera ett beteende man ogillar?
    Jag förstår vad du menar men om du googlar på toxic positiv så är det ett begrepp, även psykologer använder sig av begreppet. Inget påhittat och det stämmer till 100%. Det är inget fel i att vara positiv, jag är det. Men här har det slagit över till enligt mig en annan nivå. 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (B) skrev 2025-01-09 20:30:12 följande:
    Jag förstår vad du menar och  jag har därför valt att inte komma henne för nära utan umgås ibland, när orken finns. Känner dock att jag Inte har råd att bryta med vänner till höger och vänster.
    Jo men vad är det för vän. En vän ska bry sig om en. Inte tömma en på energi. Men ja, förstår dig.
  • Anonym (Peach melba)
    Anonym (jury) skrev 2025-01-09 22:23:59 följande:

Varför?
    Det är dessutom ett etablerat begrepp i sammanhanget. 

Toxiskt positiv.

• Anonym (B)
    Anonym (Fia) skrev 2025-01-10 00:44:21 följande:
    Jo men vad är det för vän. En vän ska bry sig om en. Inte tömma en på energi. Men ja, förstår dig.
    Hon har som tur är andra sidor som är bra. Vi har gemensamma intressen, hon är rolig och påhittig att umgås med. Tror att det hjälper att förstå problematiken och att kanske inte vända mig till henne i första hand när det gäller sådant som tynger. Så gör jag faktiskt redan, hon känner inte till en del saker som är jobbigt i mitt liv. Har som tur är vänner som jag kan vara mig själv med. Nackdelen med att vara som henne, att inte kunna visa sig sårbar och att låta andra vara sårbar är att det skapar en distans mellan människor. Har dock märkt att jag måste sätta gränser mot henne då hon gärna kör över. 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (B) skrev 2025-01-11 09:04:56 följande:
    Hon har som tur är andra sidor som är bra. Vi har gemensamma intressen, hon är rolig och påhittig att umgås med. Tror att det hjälper att förstå problematiken och att kanske inte vända mig till henne i första hand när det gäller sådant som tynger. Så gör jag faktiskt redan, hon känner inte till en del saker som är jobbigt i mitt liv. Har som tur är vänner som jag kan vara mig själv med. Nackdelen med att vara som henne, att inte kunna visa sig sårbar och att låta andra vara sårbar är att det skapar en distans mellan människor. Har dock märkt att jag måste sätta gränser mot henne då hon gärna kör över. 
    Jag skulle i alla fall inte kalla henne för en vän. Om du inte ens kan vara dig själv med henne. Mer en kompis typ, social kontakt. Men ja..
Svar på tråden Toxic positiv vän