• Anonym (Tyskland)

Tyskland

Hej!

Hur skulle ni göra?
    Hoppas ni svarar ärligt...

Jag vill så gärna åka till Tyskland för att se ett band och jag har inte så många att fråga om dom vill följa med, ingen vill följa med mig, men sedan så sa en av mina barn ja, men nu har även den sagt nej.
    Så lessen över att inte få nån med mig, så jag undrar om ni hade åkt ensamen eller hoppat över bandet.

Jag har varit utomlands två gånger, men då åkt med en å samma kompis.
    Jag har aldrig åkt ensamen...

• Svar på tråden Tyskland
  • Tremere

Känner du dig äventyrlig, åk ensam.
    Det är definitivt värt det om du verkligen vill se bandet.
    Större chans att du träffar andra på plats som du kan lära känna.
    Det är lätt att ta sig till Tyskland. Buss, tåg, bil, flyg.

Eller så hittar du någon FB grupp för de som gillar samma musik och kollar där om någon vill sällskapa dit.

Får man fråga vilket band?

• Anonym (Tyskland)
    Tremere skrev 2025-01-09 16:50:29 följande:

Känner du dig äventyrlig, åk ensam.
    Det är definitivt värt det om du verkligen vill se bandet.
    Större chans att du träffar andra på plats som du kan lära känna.
    Det är lätt att ta sig till Tyskland. Buss, tåg, bil, flyg.

Eller så hittar du någon FB grupp för de som gillar samma musik och kollar där om någon vill sällskapa dit.

Får man fråga vilket band?

Ja, jag vill så gärna, men törs jag?
    Det blir tåget ditt så fall.
    Bandet heter Jimmy Kelly & the streetorchestra
  • Tremere
    Anonym (Tyskland) skrev 2025-01-09 17:00:01 följande:
    Åh.. Bra musiksmak :) 
    Jo, såklart du vågar. 
    Tänk vad stolt du skulle vara när du kommer hem sen och allt bara har varit underbart. 

Annars kan alltid jag göra dig sällskap. 
    Riktigt bra band det där. Cool
  • Anonym (Putte)

Åk ensam, det är inte farligt att göra saker på egen hand. 

• Anonym (E)

Tyskland är inte speciellt långt, gör det, du kommer inte att ångra dig. Jag har en kompis som efter en separation åkte helt ensam till Grekland en sommar, hon var jättenervös men sa att det var bland det bästa hon gjort, bra för egenmåendet helt enkelt, efter den resan började hon göra fler resor själv, hon tycker att hon får uppleva mer på något sätt

• EnAnonumius
    Anonym (Tyskland) skrev 2025-01-09 17:00:01 följande:
    Jag har rest till Tyskland två gånger ensam, och är kvinna.

Du är lika säker i Tyskland som i Sverige som ensam kvinna. Så du har inget att "oroa" dig för. Tyskarna gillar inte direkt att "små prata" med främlingar, men behöver du hjälp med något så är det ett otroligt vänligt och hjälpsamt folk. 
    Tänk på en sak, om du reser med kollektivtrafik i Tyskland så är de otroligt noga med att de släpper av folk först, innan man stiger på.

Så res ensam. Passa på att även kanske stanna en till två dagar extra och se dig om kring.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Hm)

Tycker att du ska satsa på att resa och gå på konsert och njuta.

• Mentat

Jag reser rätt ofta till Tyskland på egen hand. Inte för konserter iofs, men Tyskland är ett säkert och välorganiserat land där man kan räkna med att allt fungerar. Det finns också många, många oerhört vackra städer fast jag misstänker att en konsert hålls i en storstad där det mesta raserades under kriget.

Jag har åtminstone 50+ vackra småstäder i Tyskland att beta av och har kanske kommit halvvägs men hittar ständigt nya. Fint land!

• Emiz

Jo man kan åka ensam absolut. Du kommer säkert att träffa massa trevliga människor. Var försiktig bara för guds skull! Var rädd om dig, gå ej ensam på okända platser, lämna inte din dryck obevakad, ta taxintill hotellet, gå inte med någon okänd iväg osv osv. Men annars vad kul!! :) massa egentid också på hotellet :)

• Anonym (Tyskland)
    Anonym (Putte) skrev 2025-01-09 18:59:38 följande:

Åk ensam, det är inte farligt att göra saker på egen hand. 

Jag brukar göra saker ensammen, men aldrig rest utomlands ensamen, men kansker skulle prova det då, tror jag ångrar mig annars.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Tyskland) skrev 2025-01-10 20:01:08 följande:
    Jag brukar göra saker ensammen, men aldrig rest utomlands ensamen, men kansker skulle prova det då, tror jag ångrar mig annars.
    Tror också att du skulle ångra dig om du inte gör det.
  • Anonym (Putte)

Åk om du inte har något som hindrar dig. Du kommer nog ångra dig annars. 

• Anonym (Tyskland)
    Anonym (Tyskland) skrev 2025-01-09 16:41:29 följande:
    Tyskland

Hej!

Hur skulle ni göra?

Jag vill så gärna åka till Tyskland för att se ett band och jag har inte så många att fråga om dom vill följa med, ingen vill följa med mig, men sedan så sa en av mina barn ja, men nu har även den sagt nej.
    Så lessen över att inte få nån med mig, så jag undrar om ni hade åkt ensamen eller hoppat över bandet.

Heeeej!
    Vill bara skvallra lite....nu har jag bokat biljetten till konserten i Berlin
    Nästa månad blir det att boka resan
    Är redan så nervös, första gången jag kommer göra sånt här ensam, men vill man så gärna, måste man ta sig i kragen och det har jag gjort nu
  • EnAnonumius
    Anonym (Tyskland) skrev 2025-02-25 22:28:26 följande:
    Heeeej!
    Är redan så nervös, första gången jag kommer göra sånt här ensam, men vill man så gärna, måste man ta sig i kragen och det har jag gjort nu
    Berlin är en otrolig trevlig stad och har mycket att erbjuda.
    Boka biljetten så att du kanske har några dagar extra och passa på att se dig runt i Berlin...

Ha det så trevligt nu på din resa och även njut av konserten..

P.S
    Passa på att testa en lokal specialitet "curry wurst". Säljs på de flesta gatukök runt om i Berlin..

• Aliona
    Anonym (Tyskland) skrev 2025-02-25 22:28:26 följande:
    Heeeej!
    Så roligt! Jag skrev ett långt svar på din ts men det fastnade i spam-filtret så fick inte iväg det. Det är klart att du ska åka! Det kommer bli hur kul som helst! 
  • Anonym (Tyskland)
    Anonym (Tyskland) skrev 2025-01-09 16:41:29 följande:
    Tyskland

Hej!

Hur skulle ni göra?

Nu ni Glad
    Nu är allt bokat, näe, inte allt, hotellet i Berlin är kvar, men dt ska jag boka till lönen.
    Detta är både skrämande och spännande, längtar faktisk, hoppas bara jag fixar detta.
  • Tremere
    Anonym (Tyskland) skrev 2025-04-04 05:05:36 följande:
    Nu ni Glad
    Nu är allt bokat, näe, inte allt, hotellet i Berlin är kvar, men dt ska jag boka till lönen.
    Detta är både skrämande och spännande, längtar faktisk, hoppas bara jag fixar detta.
    Såklart du fixar det.
    Tänk så mycket du kommer att växa som person.
    Snyggt jobbat av dig. 
  • Cheers

Om du är funktionsvarierad kan du kanske få hjälp av en personlig assistent från kommunen?

• EnAnonumius
    Anonym (Tyskland) skrev 2025-04-04 05:05:36 följande:
    Nu ni Glad
    Klart att du fixar det.. 👍
Svar på tråden Tyskland