• Anonym (Anonym)

Barn som är våldsamma i lågstadiet

I mitt barns klass går det ett barn med en/flera diagnoser. Barnet har det vad jag ser/hör jobbigt i skolan och har svårt att hantera sin ilska.

Barnet har under de 2 åren slagit klasskompisar i huvudet, tagit stryptag, slagits med pinnar, knuffats osv.

Mitt barn har bla blivit sparkat i magen, slagen i huvudet några gånger. Barnet blir arg och går på "första bästa" dvs den klasskompis som är närmast kan bli utsatt. Senast blev mitt barn slagen så hårt i huvudet att det gjorde ont hela em. 

Skolar menar att de jobbar aktivt med detta. Men min undran är vad man kan man göra som förälder?. Helt införstådd i att barnet har det tufft. Jag vill ändå inte att mitt barn ska bli så pass slagen att det gör ont resten utav dagen. Eftersom det ofta är sparkar/slag i magen eller huvudet känns det sådär.

• Svar på tråden Barn som är våldsamma i lågstadiet
  • Anonym (Ställ krav)
    Ställ krav på skolan att barnet (det våldsamma) behöver en dedikerad resurs. Helt uppenbart fungerar inte deras sätt att hantera barnet eftersom det fortsatt kommer åt att vara våldsam mot andra. Om inte skolan lyssnar, kontakta huvudmannen. Om inte de lyssnar, kontakta Skolinspektionen och media.
  • Anonym (Misshandel)

Oavsett diagnos eller ej så är detta misshandel. Skolan ska göra en kränkningsanmälan varje gång detta sker! Man kan inte acceptera att ett barn gör andra illa pga. diagnos. Om barnet inte kan reglera sin ilska och impulser så ska denna tas ur klass och få hjälp av annan instans. Aldrig att du ska vika dig när ditt barn misshandlas i skolan av annat barn! Jag hade anmält och ställt till ett jäkla liv. Soc blir inkopplat och förmodligen är BUP inblandade. Om skolan inte vidtar åtgärder så vänder du dig till skolinspektionen. 

Att ta barnet ur klass eller sätta in en resurs som handgripligen går emellan och kan stötta barnet är givet i denna situation. Finns inte pengar? Ta det högre upp! Och anmäl! Varje gång! 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Ställ krav) skrev 2025-01-09 14:22:28 följande:
    Ställ krav på skolan att barnet (det våldsamma) behöver en dedikerad resurs. Helt uppenbart fungerar inte deras sätt att hantera barnet eftersom det fortsatt kommer åt att vara våldsam mot andra. Om inte skolan lyssnar, kontakta huvudmannen. Om inte de lyssnar, kontakta Skolinspektionen och media.
    Skolan har berättat att barnet har en personal som ska fungera som resurs, alltså inte en resurs som endast är där för barnet, men en utav ordinarie personal ska alltid vara nära i syfte att förhindra. 

Rektor är väl införstådd i detta och jag har haft kontakt tidigare om händelser och fått berättat hur de arbetar. Senaste när mitt barn blev hårt slagen i huvudet hörde inte skolan av sig om det till mig, vilket jag reagerar på? Vet du vilka regler som gäller där?. Mitt barn berättar ju ändå men känns fel att skolan inte hör av sig.
  • Anonym (J)
    Anonym (Ställ krav) skrev 2025-01-09 14:22:28 följande:

Vi hade liknande problem i förskolan en period och precis detta (att vända oss till rektorn ang resurs) fick vi som tips från pedagogerna, då de inte själva fick gehör ang behov av resurs. (Vet inte om hen har resurs idag men problemen verkar ha minskat, i alla fall mot vårt barn).

Och givetvis ska det rapporteras/anmälas varje gång det händer. 

• Anonym (Ställ krav)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-01-09 14:32:39 följande:
    Skolan har berättat att barnet har en personal som ska fungera som resurs, alltså inte en resurs som endast är där för barnet, men en utav ordinarie personal ska alltid vara nära i syfte att förhindra. 

Rektor är väl införstådd i detta och jag har haft kontakt tidigare om händelser och fått berättat hur de arbetar. Senaste när mitt barn blev hårt slagen i huvudet hörde inte skolan av sig om det till mig, vilket jag reagerar på? Vet du vilka regler som gäller där?. Mitt barn berättar ju ändå men känns fel att skolan inte hör av sig.
    Eftersom deras lösning inte fungerar så behöver de ta nya tag och dedikera en person till barnet.

Självklart ska skolan kontakta er när det hänt ert barn något i skolan. Sen kan ju det ha missats. Däremot får de ju inte säga vilket barn som varit dumt även om det är uppenbart. 

En polisanmälan kan också vara på sin plats även om det inte sker mer än att socialtjänsten blir inkopplad då barnet är under 15 men det brukar få fart på saker och ting. Annars är ju alternativet att byta skola för ditt barn. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Misshandel) skrev 2025-01-09 14:24:54 följande:

Oavsett diagnos eller ej så är detta misshandel. Skolan ska göra en kränkningsanmälan varje gång detta sker! Man kan inte acceptera att ett barn gör andra illa pga. diagnos. Om barnet inte kan reglera sin ilska och impulser så ska denna tas ur klass och få hjälp av annan instans. Aldrig att du ska vika dig när ditt barn misshandlas i skolan av annat barn! Jag hade anmält och ställt till ett jäkla liv. Soc blir inkopplat och förmodligen är BUP inblandade. Om skolan inte vidtar åtgärder så vänder du dig till skolinspektionen. 

Att ta barnet ur klass eller sätta in en resurs som handgripligen går emellan och kan stötta barnet är givet i denna situation. Finns inte pengar? Ta det högre upp! Och anmäl! Varje gång! 

Nej det finns inga pengar. Jag bor i en kommun där skolor och förskolor stängs ner på löpande band just nu. Även skolan mitt barn går på ska stängas ner efter sommaren. Skolan vill inte svara på om barnet har resurs, vilket jag inte tror få jag förmodligen hade sett det?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ställ krav) skrev 2025-01-09 14:50:58 följande:
    Eftersom deras lösning inte fungerar så behöver de ta nya tag och dedikera en person till barnet.

Självklart ska skolan kontakta er när det hänt ert barn något i skolan. Sen kan ju det ha missats. Däremot får de ju inte säga vilket barn som varit dumt även om det är uppenbart. 

En polisanmälan kan också vara på sin plats även om det inte sker mer än att socialtjänsten blir inkopplad då barnet är under 15 men det brukar få fart på saker och ting. Annars är ju alternativet att byta skola för ditt barn. 
    Polisanmäla barnet?

Detta har pågått i 1,5 år. Alltså inte bara emot mitt barn utan som sagt det är inte tala om någon mobbning, utan ett barn som inte kan hantera ilskan. Jag kanske ställer dumma frågor men detta har som sagt pågått sedan mitt barn började skolan och skolan säger hela tiden att de arbetar med det. Man blir lite avtrubbad, ett slag emot huvudet "jaha ojdå" en spark i magen "jaha ojdå men om det var det barnet så jobbar skolan ju med det". Hade det varit så att mitt barn blev ensam utsatt för våld och mobbad hade jag reagerat mer, nu tycker man både synd om barnet i fråga och om de som blir slagna. Barnet har redan börjat bli utryst, och retad/provocerad utav andra barn. Det är också därför jag anser att barnet behöver mer hjälp att förebygga utbrotten, annars kommer det aldrig bli en bra skoltid för barnet.
  • Anonym (Ställ krav)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-01-09 18:17:57 följande:
    Polisanmäla barnet?

Detta har pågått i 1,5 år. Alltså inte bara emot mitt barn utan som sagt det är inte tala om någon mobbning, utan ett barn som inte kan hantera ilskan. Jag kanske ställer dumma frågor men detta har som sagt pågått sedan mitt barn började skolan och skolan säger hela tiden att de arbetar med det. Man blir lite avtrubbad, ett slag emot huvudet "jaha ojdå" en spark i magen "jaha ojdå men om det var det barnet så jobbar skolan ju med det". Hade det varit så att mitt barn blev ensam utsatt för våld och mobbad hade jag reagerat mer, nu tycker man både synd om barnet i fråga och om de som blir slagna. Barnet har redan börjat bli utryst, och retad/provocerad utav andra barn. Det är också därför jag anser att barnet behöver mer hjälp att förebygga utbrotten, annars kommer det aldrig bli en bra skoltid för barnet.
    Ja, du kan polisanmäla barnet för misshandel. Då kommer socialtjänsten att kopplas in och förhoppningsvis kommer barnet (och föräldrarna och skolan) att få stöd för att hantera skolgången.

Självklart är det otroligt synd om barnet som slåss, som inte kan hantera situationen den är i på annat sätt än med våld. Skolan säger fina ord men de kan helt uppenbart inte skydda ditt och andras barn från att bli misshandlade av detta barn. 

Eftersom rektorn säger att skolan "jobbar med det" och inget blir bättre så går du helt enkelt dra det längre. Du kan även göra en orosanmälan gällande barnet. Vem vet, det kanske beter sig som det gör för det är så man gör hemma. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ställ krav) skrev 2025-01-09 19:52:04 följande:
    Ja, du kan polisanmäla barnet för misshandel. Då kommer socialtjänsten att kopplas in och förhoppningsvis kommer barnet (och föräldrarna och skolan) att få stöd för att hantera skolgången.

Självklart är det otroligt synd om barnet som slåss, som inte kan hantera situationen den är i på annat sätt än med våld. Skolan säger fina ord men de kan helt uppenbart inte skydda ditt och andras barn från att bli misshandlade av detta barn. 

Eftersom rektorn säger att skolan "jobbar med det" och inget blir bättre så går du helt enkelt dra det längre. Du kan även göra en orosanmälan gällande barnet. Vem vet, det kanske beter sig som det gör för det är så man gör hemma. 
    Tack för svar! Ska överväga alternativen, skulle dock vilja veta mer om hur skolan arbetar men jag blir fundersam hur mycket/lite skolan får berätta för mig. När jag tex frågar hur de arbetar kring barnet får jag som svar att de aktivt arbetar med det men att de inte får diskutera det vidare med mig. Jag vet inte ens om de anmäler händelserna eller bara antecknar?. Och har jag inte lite rätt att veta om hur de arbetar när mitt barn blivit utsatt?
  • Anonym (K)

Jag var med om en liknande grej. Min son blev nedslagen av ett barn på väg till fritids och fick även sin ryggsäck sönderslagen. Detta är ett barn i mellanstadieåldern och min son är lika gammal. Barnet hade aggressionsproblem och gav sig på diverse elever oprovocerat, förklarade personalen. Jag kan säga att jag inte var nådig i mitt bemötande. Tyckte att skolan agerade slappt helt enkelt. Att barnet har diagnoser och problemet hemma struntar jag faktiskt i, inte mitt problem utan skolans. Mitt barn ska inte bli misshandlat. Jag gjorde en soc-anmälan, vilket jag också meddelande rektorn. Fick tag i ungens föräldrars mejl och informerade dem om att de var skyldiga mig pengar eftersom deras barn förstört mitt barns ryggsäck. Föräldrarna betalade mig.

Det barnet går nu inte mer på fritids. Vilket känns mycket bra. 

Svar på tråden Barn som är våldsamma i lågstadiet