Helordsmetoden
Läste en artikel i DN om läsundervisning baserad på vetenskap och skickades vidare till denna podd: features.apmreports.org/sold-a-story/ (Jätteintressant om man har tid och är intresserad av barns läsinlärning!)
Den har rätt många avsnitt men kortfattat handlar den om hur felaktiga och direkt skadliga undervisningsmetoder spred sig i amerikanska skolor. Det handlar om vad som på engelska kallas Whole language eller balanced reading och på svenska tror jag att det kallas helordsmetoden. Det handlar iaf om metoder där man inte ska ljuda orden utan istället lära sig känna igen ord och lära sig gissa utifrån bilder och sammanhang. Exempel på denna typ av undervisning som tas upp i podden är: lektioner där man lär sig läsa ord med en post-it över ordet, lektioner där barnen ska sitta och låtsasläsa med en bok helt utan instruktioner och att barnen skickas hem med läsläxor som man har hemma en vecka där föräldrarna ska läsa boken först och barnen sen ska läsa om och om igen utan att ljuda. Texterna i dessa böcker kan ha relativt långa ord som är svåra till omöjliga för ett litet barn att ljuda. Sammanfattningsvis utifrån podden
Det som intresserade mig mest är att det ju i stora delar var dessa metoder som användes i skolan när jag var liten (sent 90-tidigt 00-tal). Kommer i vart fall ihåg böckerna, vet att mamma tyckte det var askonstigt med instruktioner om att vi inte fick ljuda. Vet också att det var mycket fokus på att sätta barn som inte kunde läsa i skolbiblioteket (typ för att leka läsning???)
Vet många barn i min gamla skola som hade jätteproblem. Syrran memoriserade bara läsläxorna men mamma bröt mot reglerna och lärde henne ljuda. Vet en pojke som inte lärt sig läsa i fyran innan mamman bröt ihop och lärde honom ljuda.
Nu undrar jag väldigt mycket hur spridda dessa metoder var och är i svensk skola!. Har ni erfarenheter av det? Som föräldrar eller när ni var barn (när i så fall?). Någon som vet något om vilka lärhjälpmedel som användes/används i Sverige som har/hade detta? Kommer ihåg något som hette "Läslus"(?) vet inte hur det var kopplat. Snälla berätta om era egna erfarenheter men också gärna om ni vet något skrivet om detta i en svensk kontext!