• Anonym (Tessan)

Är vår familj onormal?

Jag är genuint nyfiken på om min familj på något sätt är konstig. Vi har haft många problem i livet och vi får regelbundet koppla in vårt kristeam som vi byggt upp genom åren. 

Det består av tre terapeuter som jobbar som med ett team med varandra. I alla situationer i livet så kopplas dessa personer in. Jag och mina syskon får gå i terapi tillsammans. Ibland är mina föräldrar med. Vi går även enskilt också. Sedan går jag och min man. Min mans son går dit också och så håller dom ihop hela vår familj och vi har det tack vare detta väldigt bra. Vi har även alla samma psykiatriker som då känner oss alla i familjen och har känt oss i tio års tid. 

Sedan har vi även en advokat som liksom har blivit hela familjens advokat som får typ hjälpa oss med allt. Alltifrån till affärer till syrrans vårdnadstvist. När vi har problem så är alltid lösningen att vi ringer Klara eller Joakim. Alltså antingen en terapeut eller advokaten. 

Är vi på något sätt onormala? 

• Svar på tråden Är vår familj onormal?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Tessan) skrev 2025-01-09 11:39:42 följande:

Om du läser texten som föregår frågan - kanske framförallt stycket om ett regelbundet, nödvändigt "kristeam", så framkommer svaret ganska tydligt. I ynnerhet om du sedan funderar på hur andra familjer som du känner till brukar ha det ställt med kristeam och advokater.
  • Anonym (xxx)
    Är vår familj onormal?

Jag är genuint nyfiken på om min familj på något sätt är konstig. Vi har haft många problem i livet och vi får regelbundet koppla in vårt kristeam som vi byggt upp genom åren. 

Det består av tre terapeuter som jobbar som med ett team med varandra. I alla situationer i livet så kopplas dessa personer in. Jag och mina syskon får gå i terapi tillsammans. Ibland är mina föräldrar med. Vi går även enskilt också. Sedan går jag och min man. Min mans son går dit också och så håller dom ihop hela vår familj och vi har det tack vare detta väldigt bra. Vi har även alla samma psykiatriker som då känner oss alla i familjen och har känt oss i tio års tid. 

Sedan har vi även en advokat som liksom har blivit hela familjens advokat som får typ hjälpa oss med allt. Alltifrån till affärer till syrrans vårdnadstvist. När vi har problem så är alltid lösningen att vi ringer Klara eller Joakim. Alltså antingen en terapeut eller advokaten. 

Ja, det är nog ovanligt att en hel familj har problem i den omfattningen. 

Vad är problemet som gör att ni inte kan lösa dessa problem som uppstår själva?
  • Anonym (Laura)
    Är vår familj onormal?

Jo, det är nog ovanligt att behöva ett "kristeam" av terapeuter för att "hålla ihop familjen". 
  • Anonym (Tessan)
    Anonym (xxx) skrev 2025-01-09 11:42:53 följande:
    Ja, det är nog ovanligt att en hel familj har problem i den omfattningen. 

Vad är problemet som gör att ni inte kan lösa dessa problem som uppstår själva?
     Vi har två nyktra alkoholister i familjen och tre med bipolär typ 1 Och en i aktivt missbruk. Vi är hög fungerande i övrigt men för att allt ska funka så är det bra att alla involveras så att vi håller ihop och ingen ska ta hand om varandra. 
  • fornminne

Vad som är normalt är subjektivt, men ni låter mer som ett familjeföretag eller förortsklan än en vanlig familj.

Terapi kan alla behöva ibland. Advokat oftast bara vid allvarligare tvister eller dylikt, annars räcker det oftast med en vanlig jurist.

Behöver hela familjen psykiatriker? Då är det illa. 

• Anonym (Johi)

Ovanliga, skulle jag säga. 

Terapeut kan man ju ha utan att ha särskilt stora problem, men att ni alla, under vad det verkar, lång tid har hjälp av psykiater gör att jag gissar att ni har en ärftlig fallenhet för att drabbas av psykisk sjukdom och/eller ohälsa. 

Min fördom om folk som ofta anlitar en advokat är att det är folk med mycket pengar. Vi som inte har så mycket att tjafsa om, inga skogsfastigheter, inga komplicerade bolags- eller fastighetsaffärer etc, vi behöver ytterst sällan en advokat, så länge vi är laglydiga. 

Vad bra att ni hittat den hjälp ni behöver! :) 

• Anonym (xxx)
    Anonym (Tessan) skrev 2025-01-09 11:47:55 följande:
     Vi har två nyktra alkoholister i familjen och tre med bipolär typ 1 Och en i aktivt missbruk. Vi är hög fungerande i övrigt men för att allt ska funka så är det bra att alla involveras så att vi håller ihop och ingen ska ta hand om varandra. 
    Vem betalar för allt detta då?
  • fornminne
    Anonym (Tessan) skrev 2025-01-09 11:47:55 följande:
    Då har ni ovanligt mycket problem. Men om det funkar för er och alla deltar av fri vilja, är väl allt ok. Men vanligt är det inte.
  • Anonym (Tessan)
    fornminne skrev 2025-01-09 11:50:02 följande:

Vad som är normalt är subjektivt, men ni låter mer som ett familjeföretag eller förortsklan än en vanlig familj.

Terapi kan alla behöva ibland. Advokat oftast bara vid allvarligare tvister eller dylikt, annars räcker det oftast med en vanlig jurist.

Behöver hela familjen psykiatriker? Då är det illa. 

Vi är väl främst tre av oss som behöver psykiatrikern för att vi är sjuka. Dom andra får gå som anhöriga. Advokaten används oftast när någon haft kraftigt maniskt skov och av den orsaken ställt till med bekymmer som behöver hanteras. 
  • fornminne

Många familjer behöver (eller skulle behöva) en del av det du räknar upp, men inte allt det där. 

Svar på tråden Är vår familj onormal?