• 4pojkarmamma

Gravid med nr:5 ont och orolig.

Plussade igår med nr:5 det var 11år sedan jag var gravid sist så en riktigt sladdis eftersom min äldsta är 21år oxå 😅. 
    Men jag har i flera dagar haft som foglossning, Jätteont i rumpan och strålar ner i benet? alltså kan jag redan fått det? 
    Sen har jag fruktansvärd mensvärkslikande i både mage och ryggen. Så blir så orolig att nått är fel eller att jag glömt hur det är typ 😂. 
    Funderar oxå på om livmodern får jobba mer eftersom det är nummer 5. Någon med många barn som haft likande! 

• Svar på tråden Gravid med nr:5 ont och orolig.
  • Anonym (beata)

Jag hade som mensvärk i början av alla mina graviditeter (6 st), och fick förklaringen av barnmorska att det kunde kännas så för att livmodern växte. Graviditeten efter snittet kunde jag känna ännu tydligare att det "drog" i livmodern, jag tror det berodde på att jag då dessutom hade ärrvävnad som "tog emot" när den växte.

Din beskrivning låter mer som ischias än som foglossning, men det kan absolut vara foglossning. Hör med din barnmorska? Foglossning beror väl på att hormonerna gör så att fogarna i höft och bäcken luckras upp, och borde väl kunna börja direkt när man blir gravid, eftersom hormonerna finns då.

Svar på tråden Gravid med nr:5 ont och orolig.