• Tussilago1212

Dra ut tand med lugnande

Hej!

Jag ska om ett par veckor dra ut en visdomstand. Men pga min grova rädsla för tandläkaren så ska jag få midazolam i form av att dricka det innan. Men är trots detta rädd att jag ska vara för medveten. 

Har någon har fått göra det och kan berätta sin erfarenhet av detta lugnande och hur det gick att dra ut en tand med det?

• Svar på tråden Dra ut tand med lugnande
  • Anonym (Tretand)

Jag fick jättefin bedövning när min ena visdomstand rök, kände ingenting fast hon grävde och hade sig i 50 minuter och nästan fick ge upp och skicka mig till käkkirurgen. Roten var L-formad och slingrade in i en annan rot eller vad hon sa.

Men till slut kom den!

Normalt ska det ta 25-30 minuter och om jag fattade det rätt får de inte hålla på längre än ca en timme pga risk med öppet sår osv.

Däremot var det mindre kul när bedövningen släppte för min kropp överreagerar på sånt och jag hade låg feber och fick äta smärtstillande i hela tio dagar.
    Men det är extremt, så det blir troligen inte så för dig.

• Anonym (Tretand)

Hade alltså inget lugnande, smärtstillande räckte bra.

• Anonym (l)
    Anonym (Tretand) skrev 2025-01-08 20:24:20 följande:

Hade alltså inget lugnande, smärtstillande räckte bra.

Ts är rädd=lugnande
    Hade jag varit rädd för tandläkare hade ditt första inlägg snarare ökat rädslan...
  • sofin526

Jag fick Stesolid när jag skulle dra ut mina visdomständer. Detta pga att jag har väldigt lätt för att få kväljningar när jag är hos tandläkaren och de ska hålla på så långt bak i munnen.

Funkade kanon!

Jag tog tabletten ca 20-30 min innan ingreppet, sedan minns jag att det gick jättefort så var det klart. Kom också ihåg att jag låg och sjöng och tyckte att det var riktigt trevligt hos tandläkaren!

Så jag har bara bra minnen av att ta lugnande hos tandläkaren!

Svar på tråden Dra ut tand med lugnande