• Anonym (Anonym Malmöit)

Överlåtelse av lägenhet

Hej! Jag kämpar just nu med att få ta över kontraktet på min hyresrätt i och med att min rumskamrat vill flytta in hos sin nya partner. Stena Fastigheter anser att min inkomst är alldeles för låg för att ta över kontraktet själv och de godkänner inte borgensman. Det bor 2 inneboende i lägenheten, men de har inte bott här länge nog för att kunna skrivas in på kontraktet (och hade heller inte velat göra det ändå).

Min fråga är om det ens är lönt att vända sig till hyresnämnden i denna situation? Kan de godkänna borgensman? Kan de godkänna att lägenheten används som ett kollektiv och därmed räkna med inneboendes inkomster?

• Svar på tråden Överlåtelse av lägenhet
  • Anonym (M)

Om ni bara är kompisar som bor ihop så har du ingen juridisk rätt att ta över kontraktet, oavsett storleken på din inkomst. För det måste man vara familj eller ha (haft) en kärleksrelation. Så det är nog kört, om värden redan visat sig ovillig.

• Anonym (Anonym Malmöit)
    skrev 2025-01-08 02:43:48 följande:

Om ni bara är kompisar som bor ihop så har du ingen juridisk rätt att ta över kontraktet, oavsett storleken på din inkomst. För det måste man vara familj eller ha (haft) en kärleksrelation. Så det är nog kört, om värden redan visat sig ovillig.

Vi står båda två på kontraktet. Det är min kötid som användes för lägenheten, men då min inkomst var för liten så fick min rumskamrat också skrivas på kontraktet för att vi skulle få lägenheten.
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym Malmöit) skrev 2025-01-08 11:42:40 följande:
    Vi står båda två på kontraktet. Det är min kötid som användes för lägenheten, men då min inkomst var för liten så fick min rumskamrat också skrivas på kontraktet för att vi skulle få lägenheten.
    Det låter ju mycket mer hoppfullt. Då är frågan om de har rätt att säga upp kontraktet med dig för att din kompis flyttar ut. Men jag vet tyvärr inte vad som gäller där.
  • Anonym (Britt)
    Anonym (M) skrev 2025-01-08 16:54:46 följande:
    Det låter ju mycket mer hoppfullt. Då är frågan om de har rätt att säga upp kontraktet med dig för att din kompis flyttar ut. Men jag vet tyvärr inte vad som gäller där.
    Hyresvärden har rätt att bedöma om den som står på kontraktet skulle kunna betala hyran. De tar ingen hänsyn till om den personen eventuellt kan få extrainkomst genom inneboende el.dyl. för sådant kan ändras. Tidigare stod TS inte ensam på kontraktet så då gällde något annat. 
  • Anonym (Anonym)

Logiken anger att det är två individer som hyrt lägenheten. Visserligen har detta skett gemensamt men utrymmet för att säga upp den kvarvarande ifall en lämnar är liten. Däremot kan läget bli annorlunda om den kvarvarande inte kan betala hyran.
    Läge att ta kontakt med Hyresgästföreningen?

• Noname00
    Anonym (Anonym Malmöit) skrev 2025-01-08 11:42:40 följande:

Om du redan står på kontraktet vad är det du då ska ta över förstår inte riktigt.

• Anonym (Anonym)
    Noname00 skrev 2025-02-15 18:31:46 följande:

Om du redan står på kontraktet vad är det du då ska ta över förstår inte riktigt.

Helt riktigt men det som TS menade var nog om hyresvärden kan med framgång säga upp den kvarvarande hyresgästen med stöd av ett påstående om befarad utebliven hyra. Jag tror utrymmet är ytterst begränsat; det är först om detta inträffar som uppsägning kan ske men då finns det andra skyddsregler som ingriper så man inte ska kunna förlora sin bostad.
  • Noname00
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-15 18:41:01 följande:
    Helt riktigt men det som TS menade var nog om hyresvärden kan med framgång säga upp den kvarvarande hyresgästen med stöd av ett påstående om befarad utebliven hyra. Jag tror utrymmet är ytterst begränsat; det är först om detta inträffar som uppsägning kan ske men då finns det andra skyddsregler som ingriper så man inte ska kunna förlora sin bostad.

Jag tror inte heller att dom kan ha att hennes inkomst är för låg som grund om hon redan står på kontraktet.

Men självklart ska det dras till hyresnämnden det kostar inget och man behöver inte  betala något om man förlorar.

Men varför inte byta mot en mindre lägenhet och bo själv?

• planerar barn123
    Noname00 skrev 2025-02-15 19:58:14 följande:

Jag tror inte heller att dom kan ha att hennes inkomst är för låg som grund om hon redan står på kontraktet.

Men självklart ska det dras till hyresnämnden det kostar inget och man behöver inte  betala något om man förlorar.

TS kanske vill bo med andra?
  • Anonym (Britt)
    Noname00 skrev 2025-02-15 19:58:14 följande:

Om en person säger upp kontraktet krävs ett nytt kontrakt, för det är en ny situation. Eftersom parterna då ändrats gör hyresvärden en ny bedömning om förmågan att betala hyran i den nya situationen. Att det var två hyresgäster innan med tillräcklig betalningsförmåga tillsammans var en förutsättning för att TS fick stå på kontraktet.  . 
  • Noname00
    planerar barn123 skrev 2025-02-16 08:10:07 följande:
    TS kanske vill bo med andra?
    Ja, något speciellt du vill lyfta ang bo med andra?
  • Noname00
    Anonym (Britt) skrev 2025-02-16 10:05:35 följande:
    Om en person säger upp kontraktet krävs ett nytt kontrakt, för det är en ny situation. Eftersom parterna då ändrats gör hyresvärden en ny bedömning om förmågan att betala hyran i den nya situationen. Att det var två hyresgäster innan med tillräcklig betalningsförmåga tillsammans var en förutsättning för att TS fick stå på kontraktet.  . 

Jo men det är det som är grejen personen som flyttar ska inte säga upp kontraktet, vilket inte går.

Man kan inte säga upp ett kontrakt utan sambons godkännande tex.

• Anonym (Anonym)
    Noname00 skrev 2025-02-16 15:44:25 följande:

Jo men det är det som är grejen personen som flyttar ska inte säga upp kontraktet, vilket inte går.

Man kan inte säga upp ett kontrakt utan sambons godkännande tex.

Precis, man får inte "blanda äpplen och päron".

Antingen har de hyrt gemensamt och då gäller gemensam uppsägning

eller så har de hyrt individuellt och då gäller individuell uppsägning.

En annan sak är att en hyrevärd kan godkänna individuell uppsägning av gemensamt kontrakt men kan inte kräva att den andre ska också göra uppsägning och sedan teckna nytt kontrakt med ny prövning av förmåga mm.

Står kvar vid att TS ska fråga hyresgästföreningen som lär också svara på frågor utan att man är medlem. Det är enbart om man vill ha dem som ombud/biträde vid förhandlingar/hyresnämnd/domstol som medlemskap krävs vid tiden när konflikten uppstod.
Svar på tråden Överlåtelse av lägenhet