Anonym (Tonårsmamma) skrev 2025-04-06 18:18:36 följande:
Fråga!
Min dotter hade massa aktiviteter som yngre men när hon fick problem med psykisk ohälsa och tappade det sociala försvann allt intresse.
Hon vill gärna gör ngt nu när. Hon mår bättre men säger själv att det känns jobbigt att börja med ngt nytt när man är så gammal (15 år) då ju de flesta börjar med aktiviteter slm yngre.
Och förstår henne helt!
Så bett henne list allt mellan himmel o jord hon skulle vilja testa sen ska vi googla vad som finns att tillgå och om det finns nybörjargrupper.
Sol sagt idrotter etc är ju svårt iom att de flesta börjar så tidigt. Iaf min dotter tycker det känns mkt jobbigt att då gå in som nybörjare.
Isf är kanske kör teater eller ngt konstnärligt enklare.
Individuella idrotter är oftast lättare att börja med. Simning, skytte, dart, judo, aikido osv.
Men även som någon ovan skrev kolla även Kulturskolan.
Körer brukar också vara bra, finns ju nybörjare körer och andra lokala körer som satsar mycket på det sociala också. Vet ex kyrkan där jag bor har en vanlig kör dit alla är välkomna att prova och arbetar med det sociala. Den andra kören är mer sångsatsande och effektivt då de flesta där har en hög körerfarenhet, så fikapausen är typ "ät en frukt nu kör vi".