• benedikten

Aktiviteter för tonåring

Min dotter är 14år och har den senaste tiden haft det jobbigt i skolan. Hon är lite blyg, osäker och har inte hittat rätt med vänner. Jag funderar på någon aktivitet som hon kan göra efter skolan där hon kan få chans att lära känna andra. Har ni några tips? Helst inte någon tävlingsinriktad sport. Vi bor i Stockholm. 

• Svar på tråden Aktiviteter för tonåring
  • Anonym (Liza)

Ridning? Scouter? Klättring? 

• Anonym (GG)

Taekwondo, hapkido eller annan kampsport. De lär sig att vara respektfulla mot andra och ta hand om sina kamrater i klubben. Det ger även självförtroende, bra kondition och fina muskler. 

• MammaTillDansband

Du kan ju börja med att fråga henne vad hon är intresserad av. Det är omöjligt för oss fullständiga främlingar att ge råd om aktiviteter för en person som vi endast vet ålder, kön och bostadsort på, samt att personen är blyg och osäker.

Hur illa är det i skolan? Hon blir inte mobbad? Ta reda på det först!

• Anonym (Anna)

Ridning är jättebra. Ökar självförtroendet, och kontakten med hästar ger mycket. 

• Anonym (tea)
    benedikten skrev 2025-01-07 16:19:02 följande:
    Aktiviteter för tonåring

Min dotter är 14år och har den senaste tiden haft det jobbigt i skolan. Hon är lite blyg, osäker och har inte hittat rätt med vänner. Jag funderar på någon aktivitet som hon kan göra efter skolan där hon kan få chans att lära känna andra. Har ni några tips? Helst inte någon tävlingsinriktad sport. Vi bor i Stockholm. 

Sång eller teater?  Där finns många som är lite udda i andra sammanhang, man jobbar ofta med att gruppen ska lära känna varandra på ett lekfullt sätt.  
  • Anonym (tea)
    Anonym (Anna) skrev 2025-01-07 17:47:00 följande:

Ridning är jättebra. Ökar självförtroendet, och kontakten med hästar ger mycket. 

Fast en del stalltjejer kan vara rätt elaka. Så var det i alla fall när jag var yngre och hängde i stallet. 
  • Ascendere

Klättring passar barn (och vuxna) som gillar att ha det lite lugnt omkring sig och gärna fokuserar lite mer inåt. Dels är det en långsam sport utan tidskrav och dels gör man det oftast två och två. 
    Finns gott om klättergym i Stockholm som har både gruppträningar och nybörjarkurser, så tycker absolut ni ska testa, kan ju hända att hon gillar det! 

• Anonym (Anna)
    Anonym (tea) skrev 2025-01-08 08:20:34 följande:
    Fast en del stalltjejer kan vara rätt elaka. Så var det i alla fall när jag var yngre och hängde i stallet. 
    Med det resonemanget bör man inte göra något som inolverar killar för killar brukar antasta och begå övergrepp. 

Stalltjejer elaka? Ja, det finns elaka människor överallt. Den värsta sorten är de som har förutfattade meningar och gör dumma generaliseringar baserat på anekdoter.
  • Anonym (Emma)

Körsång (finns alla nivårer och många olika körer att testa mellan. Flickkörer, blandkörer, nybörjarkörer, gospel, rock, pop, kyrkokörer, kulturskolans körer osv osv).
    Scouter eller Friluftsfrämjandet om hon gillar att vara utomhus
    Bågskytte eller andra skyttesporter - man kan göra det för att det är roligt, inte bara tävla.

Kulurskolan brukar ha många olika aktiviteter som man kan vara med i även som nybörjare. 

Kyrkan brukar ha många aktiviteter om ni är med där. Det är dessutom snart konfirmationsdags i hennes ålder, där brukar finnas många olika konfirmationsgrupper.  Är ni inte med i kyrkan kan man även göra en så kallad humanistisk konfirmation. Har hört mycket gott om dem också och att man hittat nya vänner där. 

Biblioteket kan ha bokcirklar för ungdomar om hon gillar att läsa. 

Gym med olika träningsklasser

Danskurs exempelvis bugg 

Bor ni i Stockholm borde det finnas ett stort smörgåsbord att välja mellan. 

• Anonym (Siri)

Är det inte enklare att fråga henne själv vad hon vill göra? Hon är ju ändå 14 år gammal. Något hum borde hon ha.

• Anonym (tea)
    Anonym (Anna) skrev 2025-01-08 10:03:57 följande:
    Med det resonemanget bör man inte göra något som inolverar killar för killar brukar antasta och begå övergrepp. 

Stalltjejer elaka? Ja, det finns elaka människor överallt. Den värsta sorten är de som har förutfattade meningar och gör dumma generaliseringar baserat på anekdoter.
    Ja, nu var det ju iofs ingen anekdot, utan självupplevt. Men jäklar vad du gick igång och till attack. Elak stalltjej eller?
  • Anonym (Micke)

Hon låter som min yngsta.

Hon gick på konstskola en gång i vecka.
    Uppsala. 

brorhjorthshus.se/konstkurser/konstskolan/

Kanske finns något motsvarande i Stockholm.

Jag vet att en del av dom som gick hennes kurs hade tidigare gått på
    Moderna museets kurser i Stockholm.

• Anonym (Tonårsmamma)

Fråga! 

Min dotter hade massa aktiviteter som yngre men när hon fick problem med psykisk ohälsa och tappade det sociala försvann allt intresse. 

Hon vill gärna gör ngt nu när. Hon mår bättre men säger själv att det känns jobbigt att börja med ngt nytt när man är så gammal (15 år) då ju de flesta börjar med aktiviteter slm yngre. 
    Och förstår henne helt! 

Så bett henne list allt mellan himmel o jord hon skulle vilja testa sen ska vi googla vad som finns att tillgå och om det finns nybörjargrupper. 
    Sol sagt idrotter etc är ju svårt iom att de flesta börjar så tidigt. Iaf min dotter tycker det känns mkt jobbigt att då gå in som nybörjare. 

Isf är kanske kör teater eller ngt konstnärligt enklare. 

• Anonym (Innebandy)

Innebandy är en bra lagsport där man får bra sammanhållning i laget. Inte materialistisk och inte lika mkt jobb som i fotboll (här iaf). Dock är det ju tävlingar 

• Anonym (Ni)

Kolla vad Kulturskolan erbjuder! 

• Anonym (Emma)
    Anonym (Tonårsmamma) skrev 2025-04-06 18:18:36 följande:

Fråga! 

Min dotter hade massa aktiviteter som yngre men när hon fick problem med psykisk ohälsa och tappade det sociala försvann allt intresse. 

Hon vill gärna gör ngt nu när. Hon mår bättre men säger själv att det känns jobbigt att börja med ngt nytt när man är så gammal (15 år) då ju de flesta börjar med aktiviteter slm yngre. 
    Och förstår henne helt! 

Så bett henne list allt mellan himmel o jord hon skulle vilja testa sen ska vi googla vad som finns att tillgå och om det finns nybörjargrupper. 
    Sol sagt idrotter etc är ju svårt iom att de flesta börjar så tidigt. Iaf min dotter tycker det känns mkt jobbigt att då gå in som nybörjare. 

Isf är kanske kör teater eller ngt konstnärligt enklare. 

Individuella idrotter är oftast lättare att börja med. Simning, skytte, dart, judo, aikido osv. 

Men även  som någon ovan skrev kolla även Kulturskolan. 

Körer brukar också vara bra, finns ju nybörjare körer och andra lokala körer som satsar mycket på det sociala också. Vet ex kyrkan där jag bor har en vanlig kör dit alla är välkomna att prova och arbetar med det sociala. Den andra kören är mer sångsatsande och effektivt då de flesta där har en hög körerfarenhet, så fikapausen är typ "ät en frukt nu kör vi". 
  • Anonym (Emma)

Kom på ett par till

Fiske - finns fiskegrupper för tjejer som gladeligen tar emot nybörjare! 

Men sedan finns ju även frivilligorganisationerna. Kvinnliga bilkårister och Lottakåren är ju grupper som välkomnar alla åldrar, helt klart värt att kolla upp. 

• Ascendere
    Anonym (Emma) skrev 2025-04-08 08:46:58 följande:

Ska försöka sluta spamma tråden.

I sommar kan man ju också åka på kurs med flygvapnet om man vill, man måste fylla 15 under detta året och vara högst 18 år vid kursstart. 

www.flygvapenfrivilliga.se/utbildning/sommarkurs/

Kan rekommenderas! 

Gick en sådan kurs och fick både göka första gången, flyga med SK61 (SAAB Safir) och skjuta med gevär (Mauser m/96) på samma vecka! 

Två av aktiviteterna ingick i kursplanen, den tredje utfördes utanför ordinarie tid, men jag säger inte vilka två 

Svar på tråden Aktiviteter för tonåring