• Rasmus76

Grovkornig sötstark senap?

Jag sörjer Slotts Gästabudssenap som inte längre tillverkas (tack Unilever!)... Den var sötstark och rejält grovmalen, med en del hela senapskorn till och med. Finns det någon liknande senap på marknaden? Sötstark senap finns det gott om men de flesta är inte alls lika grova i konsistensen.

• Svar på tråden Grovkornig sötstark senap?
  • Rasmus76

Hmm, kanske värd att testa... Men jag har provat deras julsenap, som också kallas grov, och den är inte i närheten av att vara lika grovkornig som Gästabudssenap.

En annan jag testat som i och för sig är god är Stensåkra, men den är inte heller särskilt grov.

Sedan är det klart att alla dessa är betydligt grövre än en riktigt finmalen och slät senap (som dijon), men jag är ute efter extra grovmalen antar jag...

• Anonym (Gnägget)

Brukar gå till saluhall eller gårdsbutik för att köpa senap. Ofta i delikatessbutiken går det att finna Hovsenap, de har en variant som heter Helgrov. Kanske kan det vara något? Kanske går att köpa på nätet?

• Rasmus76

Bra tips, tack! Konsistensen ser lovande ut med hela senapskorn. Oklart om den är sötstark eller har annan smakprofil men jag får undersöka saken.

Svar på tråden Grovkornig sötstark senap?