• Anonym (Blåklocka)

Har folk tappat all social förmåga?

Jag tycker att det verkar som att allt fler vuxna helt har tappat greppet om hur man beter sig inför nya människor, hur man för enklare konversationer etc.

Jag var på fest på nyårsafton och träffade där många nya personer. Jag ställde förstås frågor och dem och några (inte alla) ställde några tillbaka, men jag tyckte att de reagerade så konstigt på mina svar.

Jag berättade om mitt yrke (journalist på lokalradio) och en svarade "okej, jag gillar inte journalister men du är säkert trevlig". Säger man verkligen så? En annan frågade om min arbetsplats hade någon "agenda". En tredje att "du söker nytt eller?" Varför skulle jag söka nytt jobb - jag älskar mitt jobb!

Jag berättade var jag bodde någonstans - en mindre kommun utanför stan där festen var - och folk la liksom huvudena på sned och verkade tycka synd om mig för att jag inte bodde i storstan. Jag har själv valt att bo där jag bor för att jag ville ha stillheten och lugnet och bo billigt, och jag stormtrivs.

Jag berättade att jag är särbo med en man som bor en timmes bilväg därifrån, och reaktionerna var "men gud vad jobbigt!" och "kommer det verkligen hålla?" och "men ni tänker flytta ihop eller?". Nej, det är INTE jobbigt, vi har inga ambitioner om att flytta ihop för vi trivs med att vara särbo och vi har varit tillsammans i sex år och ännu jättekära.

Allt jag berättade om mig själv ville de andra liksom vända till något negativt, enligt deras egna fördomar eller något. 

Råkade jag ut för en väldigt märklig skara människor eller har det blivit normalt att bete sig så här?

• Svar på tråden Har folk tappat all social förmåga?
  • Anonym (Be nice)

Jag tror att det har att göra med sociala medier. Det är så mycket hat, kritik och mobbing, så till slut tror de att detta beteende är normalt. Men nåde den som kritiserar dessa som lägger huvudet på sned för att visa sitt missnöje.

Att bry sig om andra är inte längre så viktigt, många är oerhört egotrippade och allting handlar om jag, jag jag. Att hela tiden vara negativ mot andra är väl för att bevisa att de gör allting så mycket bättre. Så detta verkar tyvärr vara det normala, och de får negativ energi av varandra. De hakar på som Bill och Bull i Pelle Svanslös. 

• Anonym (H)

Väl bra att folk är ärliga dock. Vill du hellre att de ska ljuga och spela skådespel?
    Sedan behöver man ej berätta privata saker om sig själv om man är känslig. 

• Anonym (Blåklocka)
    Anonym (H) skrev 2025-01-07 10:34:26 följande:

Väl bra att folk är ärliga dock. Vill du hellre att de ska ljuga och spela skådespel?

Nej, men man behöver heller inte kommentera allt. I mina ögon är det inte normalt att kritisera en annan människas särborelation och insinuera att den är oseriös bara för att man själv inte vill vara särbo.

Jag delade givetvis inte med mig av information som jag tyckte var för privat och känslig.
  • Anonym (H)
    Anonym (Blåklocka) skrev 2025-01-07 10:38:03 följande:
    Nej, men man behöver heller inte kommentera allt. I mina ögon är det inte normalt att kritisera en annan människas särborelation och insinuera att den är oseriös bara för att man själv inte vill vara särbo.

Jag delade givetvis inte med mig av information som jag tyckte var för privat och känslig.
    Hade de druckit alkohol? Isåfall kan det kanske förklara att de var så frispråkiga. 
  • Anonym (Lina)
    Anonym (H) skrev 2025-01-07 10:34:26 följande:

Att alltid vara ärlig är att vara socialt osmidig. Men visst, det är upp till var och en att själv avgöra. 

Att säga att man hatar journalister är extremt fördomsfullt och respektlöst. 

• Anonym (H)
    Anonym (Lina) skrev 2025-01-07 10:41:51 följande:

Att alltid vara ärlig är att vara socialt osmidig. Men visst, det är upp till var och en att själv avgöra. 

Att säga att man hatar journalister är extremt fördomsfullt och respektlöst. 

Det var en nyårsfest. Antagligen var de mer eller mindre berusade
  • Anonym (Anna)

Fulla och kåta så att de inte kunde tänka klart 

• Anonym (Åsa)

Med tanke på att det bara tycks ha hänt dig än gång så är det knappast rimligt att anta att det är en allmän tendens i samhället. Det är mer troligt att värden för festen har en lite udda umgängeskrets.

• Anonym (Åsa)
    Anonym (Åsa) skrev 2025-01-07 11:02:11 följande:

Med tanke på att det bara tycks ha hänt dig en gång så är det knappast rimligt att anta att det är en allmän tendens i samhället. Det är mer troligt att värden för festen har en lite udda umgängeskrets.

• exandthecity

Grattis.. verkar som att du träffade på några FL-medlemmar irl. Rökte dom gul blend under köksfläkten också? 

• Anonym (Blåklocka)
    Anonym (Åsa) skrev 2025-01-07 11:02:11 följande:

Med tanke på att det bara tycks ha hänt dig än gång så är det knappast rimligt att anta att det är en allmän tendens i samhället. Det är mer troligt att värden för festen har en lite udda umgängeskrets.

Det har hänt många fler gånger att folk beter sig oartigt och märkligt respektlöst, men nu var det liksom samlat allt på samma gång
  • Anonym (Eli)

Jag tycker att man lätt kan räkna ut vilka som spenderar mindre tid åt att umgås och mer tid på sociala medier. Det som kanske verkar roligt när man läser på skärmen blir mindre roligt när någon säger det högt. Du har nog tyvärr råkat ut för ett sådant gäng 😁

Jag har en liknande livssituation som du, särbo sedan två år tillbaka och utbildar mig eftersom jag ville byta karriär i trettioårsåldern. Ibland får jag det där "åh stackars dig"-bemötandet jag också.
    Men de människor som har fullt upp med sina egna liv har inte tid att lägga sig i mitt. Det är såna människor jag föredrar att umgås med.

• Mia448
    Anonym (Blåklocka) skrev 2025-01-07 11:35:11 följande:
    Det har hänt många fler gånger att folk beter sig oartigt och märkligt respektlöst, men nu var det liksom samlat allt på samma gång
    De kan ha triggat varandra. och det självklara, är man på fest och alkohol är inblandat så är man ofta ej formell eller sitt bästa jag
  • Anonym (Blåklocka)
    Anonym (H) skrev 2025-01-07 10:42:32 följande:
    Det var en nyårsfest. Antagligen var de mer eller mindre berusade
    Dessa konversationer ägde rum när folk precis anlänt till festen och börjat presenterat sig för varandra. Då var ingen berusad än, åtminstone inte på ett märkbart sätt.

Men visst är det väldigt många människor som helt tappar omdöme när de fått i sig några glas. Och det är ju ett ämne för sig, folk som inte kan dricka ansvarsfullt och tycker att alkohol är en ursäkt att inte kunna bete sig.
  • Anonym (H)
    Anonym (Blåklocka) skrev 2025-01-07 12:04:34 följande:
    Dessa konversationer ägde rum när folk precis anlänt till festen och börjat presenterat sig för varandra. Då var ingen berusad än, åtminstone inte på ett märkbart sätt.

Men visst är det väldigt många människor som helt tappar omdöme när de fått i sig några glas. Och det är ju ett ämne för sig, folk som inte kan dricka ansvarsfullt och tycker att alkohol är en ursäkt att inte kunna bete sig.
    Inte en ursäkt utan snarare möjlig bakomliggande anledning.  
  • Anonym (Sköt dig själv och skit i andra)

Folk är så van att lägga sig i det de inte har med att göra, samt att många själva är totalt gränslösa med sina egna liv också, så de fattar inte det här med att respektera andras privatliv, tyvärr.

• Anonym (H)
    Anonym (Sköt dig själv och skit i andra) skrev 2025-01-07 15:11:06 följande:

Folk är så van att lägga sig i det de inte har med att göra, samt att många själva är totalt gränslösa med sina egna liv också, så de fattar inte det här med att respektera andras privatliv, tyvärr.

Fast det var du som började ge ut information om ditt liv. Sedan om någon frågar mer så kan du välja att byta samtalsämne 
  • Anonym (Sköt dig själv och skit i andra)
    Anonym (H) skrev 2025-01-07 15:22:19 följande:
    Fast det var du som började ge ut information om ditt liv. Sedan om någon frågar mer så kan du välja att byta samtalsämne 
    Vadå jag??
Svar på tråden Har folk tappat all social förmåga?