• Anonym (S)

Försäkringskassan

Försäkringskassan utreder enbart om en person klarar att arbeta. Om denne kan utföra ett arbete någonstans på arbetsmarknaden. Där ingår så kallat anpassade jobb. 

Men jag tycker att de självklart borde undersöka om personen klarar att SKAFFA jobbet. Alltså klarar denne att genomföra en arbetsintervju, har denne någon rimlig chans att bli anställd? 

Tänker på personer med komplicerade och svåra sociala svårigheter. De har ej någon chans i konkurrensen. Varför är detta ej en grej? Jo det är för att människorna som jobbar i sociala jobb inte kan sätta sig in i dessa svårigheter och hur stort hinder det är i livet. 

• Svar på tråden Försäkringskassan
  • Anonym (Öva)

Dessa människor med sociala svårigheter måste öva.
    Lämna sin trygga lägenhet var dag.
    Säga hej till en främling, svara när telefonen ringer.
    Många sitter bakom sin mobil eller dator och är utanför men det kan ju inte försäkringskassan rå för.

• Anonym (Maja)

Om personen inte klarar att söka jobb är det ju arbetsförmedlingen eller soc som ska hjälpa personen. Inte försäkringskassan. De har olika funktion och ansvar. Men de kan samarbeta med andra myndigheter och vården. 

• Anonym (S)
    Anonym (Maja) skrev 2025-01-07 09:23:53 följande:

Om personen inte klarar att söka jobb är det ju arbetsförmedlingen eller soc som ska hjälpa personen. Inte försäkringskassan. De har olika funktion och ansvar. Men de kan samarbeta med andra myndigheter och vården. 

Min syster fick som svar från AF att de inte kunde hjälp henne
  • Anonym (S)
    Anonym (Öva) skrev 2025-01-07 09:19:17 följande:

Dessa människor med sociala svårigheter måste öva.
    Lämna sin trygga lägenhet var dag.
    Säga hej till en främling, svara när telefonen ringer.
    Många sitter bakom sin mobil eller dator och är utanför men det kan ju inte försäkringskassan rå för.

Nej? De sitter på daglig verksamhet vilket är en social plats. Du har fördomar.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (S) skrev 2025-01-07 09:25:17 följande:
    Min syster fick som svar från AF att de inte kunde hjälp henne
    Nu vet jag inte vad din syster har för svårigheter men AF har rehabsamverkan och andra insatser men man kan behöva ansöka om det själv. Har man en diagnos kan vården hjälpa till alt hjälp via kommunen/soc.
  • Anonym (S)
    Anonym (Maja) skrev 2025-01-07 09:37:24 följande:
    Nu vet jag inte vad din syster har för svårigheter men AF har rehabsamverkan och andra insatser men man kan behöva ansöka om det själv. Har man en diagnos kan vården hjälpa till alt hjälp via kommunen/soc.
    Hon har försökt få hjälp från AF i 10 år.. Kommunen vill ej erbjuda praktikplats . Ingen hjälper henne. Vården gör inte mer än att skriva ut medicin. Hon fick en psykolog som skällde ut henne för att hon inte vågade prata tillräckligt mkt, det gjorde mer skada än nytta.
  • Anonym (f)

Vad tror du de personerna som jobbar just med att hitta anpassade jobb och stötta i processen gör? Men ofta är det praktik/arbetsträning som gäller på stället först innan.

Daglig verksamhet brukar vara när de redan har bedömt vara långt ifrån arbetsmarknaden och med sjukersättning

• Jemp
    Anonym (S) skrev 2025-01-07 09:43:21 följande:
    Hon har försökt få hjälp från AF i 10 år.. Kommunen vill ej erbjuda praktikplats . Ingen hjälper henne. Vården gör inte mer än att skriva ut medicin. Hon fick en psykolog som skällde ut henne för att hon inte vågade prata tillräckligt mkt, det gjorde mer skada än nytta.
    Ansvaret för det är af eller kommunen. Sen finns det ju andra åtgärder än just praktikplats.

Att/om inte FK väger in detta beror på att det inte finns någon reglering som säger så. Det är ett politiskt beslut.
  • Anonym (S)
    Anonym (f) skrev 2025-01-07 12:05:35 följande:

Vad tror du de personerna som jobbar just med att hitta anpassade jobb och stötta i processen gör? Men ofta är det praktik/arbetsträning som gäller på stället först innan.

Daglig verksamhet brukar vara när de redan har bedömt vara långt ifrån arbetsmarknaden och med sjukersättning

Finns inget sådant i min kommun. Sådana som hjälper personer hitta anpassade jobb. är väldigt sällsynt. 

Om man inte bedöms klara mer än daglig verksamhet så bör man få sjukersättning och det får hon ej. 

• Anonym (f)
    Anonym (S) skrev 2025-01-07 12:20:55 följande:

Finns inget sådant i min kommun. Sådana som hjälper personer hitta anpassade jobb. är väldigt sällsynt. 

Om man inte bedöms klara mer än daglig verksamhet så bör man få sjukersättning och det får hon ej. 

Du menar att hon ansökt nyligen och blivit nekad?
Svar på tråden Försäkringskassan