• Anonym (TS)

Jag är utmattad men kan inte sova på natten...

Jag lider av utmattning. Jag sover större delen av dagarna, en-tbå timmar åt gången. Är konstant trött. Alla ljud dagtid suger all min energi. Direkt alla somnat blir jag pigg. När allt är tyst oxh lugnt blir jag direkt pigg. Jag kan somna för kvällen, men vaknar direkt sambon somnat och det blir tyst i huset.
    Vad kan man göra åt detta?

• Svar på tråden Jag är utmattad men kan inte sova på natten...
  • Dexter dot com

Man kan ju inte räkna med att kunna sova på nätterna om du sover på dagarna så du får tvinga dig att vara vaken på dagarna så du är trött till natten. 

• Anonym (F)

Det är väl först då du kan slappna av på riktigt och får energi. Men du måste vända dygnet rätt och sedan se till att du har tysta stunder under dagen, kanske gå ut på en promenad en timme eller så.

• Studentpappa

När jag har haft sömnproblem så sover jag aldrig på dagen för då är natten garanterat förstörd. För mig funkar propavan för att få in balansen i sömnen.

När det var som sämst och jag knappt sovit på tre månader tog jag propavan i två veckor för att få sova riktigt och komma ikapp. Sen blev det bättre, vid sämre perioder tog jag propavan i några nätter igen osv. Nu var det som tur är länge sedan jag behövde några piller.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Signe)

Oftast när man är utmattad och har sömnproblem har man också fått trötta binjurar.
    Man liksom piggnar till på eftermiddagen och är som piggast på kvällen .
    Jag tar extra magnesium inför natten och ser till att lägga mig senast kl 22.00.
    Försök att vila så mycket du kan på dagen ( inte sova) och sök tips på hälsokosten om binjurer stöttande preparat. 

• Anonym (Elsa)

Testa vända tillbaka dygnet

• Anonym (A)

Du behöver vända tillbaka dygnet.

Svar på tråden Jag är utmattad men kan inte sova på natten...