Det låter jobbigt att inte vilja ta hem vänner. Jag misstänker att de inte alls bryr sig så mycket om hur du bor som du tror. Även om man fixar och har sig hemma hos sig själv så tittar man inte nödvändigtvis med kritiska ögon hemma hos andra. Man blir väl bara glad om man blir hembjuden till någon.
Om du är genuint ointresserad av inredning så ä det ett alternativ att du gör det till en grej, och säger det tydligt. Gör det med glimten i ögat. Välkommen hem till mig! Här kommer inte att göras några heminredningsreportage som ni ser, men jag är bra på att koka kaffe och hemskt glad att ni är här. Typ.
Om du ändå vill styra upp ditt hem lite (obs att jag egentligen tycker du ska låta bli om du inte är intresserad) så kommer några tips:
Om du är hemma hos någon som har en stil du gillar, be om råd. Alla har ju olika smak, så det är bättre att utgå från någon med liknande preferenser. Fast tänk på att personen måste ha en vettig budget också. Inredning kan vara sjukt dyrt. Hur som helst blir nog de flesta smickrade och vill hjälpa till om du säger att du tycker att de har det fint. Du har allt att vinna på att säga det.
Ta bort all plast. Ställ undan plastbunkar, ta bort plastpåsar, försök ersätta ev möbler av plast med något av trä eller annat material.
Ta undan småprylar som inte har ett särskilt värde för dig. Färre småsaker ger ett renare intryck (det här är sånt du kan läsa dig till i varje artikel om home styling, men jag skriver det ändå så slipper du läsa den om du inte är intresserad). Behåll däremot sånt som visar vem du är, varifrån du kommer etc.
Om du tror att du kan hålla liv i en krukväxt, så skaffa en riktigt stor. Stora växter i stora krukor är lättare att hålla liv i och är snyggare.
Ha flera lampor i varje rum. Smålampor med mysbelysning gör även ett kalt rum ombonat, i alla fall på kvällen.
Blanda stilar. Det är trist med hem där allt ser ut att vara inköpt igår. Begagnade möbler av trä, sten och andra kvalitetsmateral är dina bästa vänner.
Men som sagt, man behöver faktiskt inte ha en fantastisk inredning. Det finns betydligt bättre sätt att bli lycklig på. Men bjuda hem vänner ska man kunna, det mår man bra av! Hoppas det löser sig eller att du kan släppa hela frågan helt!