• Robus88

Flyttar under terminen till Sverige

Hej, har försökt söka information om vart man ska vända sig och hur principerna fungerar. Men är svårt. Under jul & nyår har ju allt varit stängt också så har inte haft någonstans att vända mig.

Resten av min familj flyttar hit från Finland under Februari (svenskspråkiga). Barnen är 8 & 10. Vart vänder man sig kring diskussion kring vilken skola de kan gå i? Är viktigt att det är nära till där vi bor. Fungerar närhetsprincip i någon mån för intag i skolorna runtomkring?

Ett av våra barn har autism och går med individuell plan i specialklass också. Så viktigt att detta klaffar.

Någon som har lite insikter?

Tack på förhand Glad !

• Svar på tråden Flyttar under terminen till Sverige
  • Jemp

Det är kommunerna som har ansvar för skolan, så det är till deras skolkontor du ska vända dig. De ska ha öppet imorgon och framåt.

Normalt sett placeras barnen i närmsta skolan om man inte väljer annat. Jag har dock ingen erfarenhet av att flytta hit från utlandet under terminen, så viss anpassning kanske krävs utifrån var det finns plats. 

• Anonym (Jenny)

Ring kommunen och fråga imorgon. De kan hänvisa dig vidare ifall det behövs. Det är viktigt att du berättar om det ena barnets svårigheter, ifall det till exempel behövs en placering i SU-grupp, el. dyl.

• Anonym (kolla)
    Robus88 skrev 2025-01-06 18:51:57 följande:
    Flyttar under terminen till Sverige

Hej, har försökt söka information om vart man ska vända sig och hur principerna fungerar. Men är svårt. Under jul & nyår har ju allt varit stängt också så har inte haft någonstans att vända mig.

Resten av min familj flyttar hit från Finland under Februari (svenskspråkiga). Barnen är 8 & 10. Vart vänder man sig kring diskussion kring vilken skola de kan gå i? Är viktigt att det är nära till där vi bor. Fungerar närhetsprincip i någon mån för intag i skolorna runtomkring?

Ett av våra barn har autism och går med individuell plan i specialklass också. Så viktigt att detta klaffar.

Någon som har lite insikter?

Tack på förhand Glad !

Det är kommunen du ska kontakta, de har ansvar för skolplacering till alla barn i kommunen. Man få välja skola fritt, men det är inte säkert att det finns ledig plats den skola man vill ha. Men kolla upp skolor i närområdet eller andra som kan vara intressanta så att du har nåt underlag att diskutera med handläggare på kommunen. 

Vad gäller barnet med autism så är det inte säkert att den svenska skolan erbjuder samma specialklass eller individuella plan. Det varierar stort i vad som finns och vem som får tillgång till det. Se till att ha alla papper med diagnos och pedagogisk kartläggning klar så att du kan få det ditt barn behöver. 
Svar på tråden Flyttar under terminen till Sverige