• Anonym (M)

Särskiljer du på egenutgivning och förlagsutgivna böcker?

När du ska köpa? Den egenutgivna finns också i vanliga bokhandlar.

Jag velar om jag ska gå med förlaget eller ge ut själv. Jag gillar inte att de ska bestämma så mycket, men vill samtidigt inte att folk ska dissa boken för att den är utgiven på egen hand.

• Svar på tråden Särskiljer du på egenutgivning och förlagsutgivna böcker?
  • Anonym (?)

Nej

Hur har du tänkt finansiera och distribuera med egen utgivning?

• Anonym (Ja)

Ja, det gör jag. Böcker utgivna genom förlag har ändå en viss kvalitetsstämpel. Jag gav ut en fackbok för några år sedan och den feedback jag fick från utgivaren var väldigt värdefull och gjorde boken bättre. Det tog längre tid att bli klar och jag tjänar mindre per bok men i gengäld har den sannolikt fått mycket större spridning än vad jag skulle ha åstadkommit själv.

• Anonym (Japp)

Självklart. Egenutgivet kan man nästan räkna med att det är av sämre kvalitet, tyvärr. Och jag vet ändå att det inte riktigt är sant, men det är verkligen grisen i säcken med stor risk att man kastar bort pengarna.

Känslan man får är att ingen annan var villig att ge ut den där skiten så personen kastade en stor hög med pengar på den och kan nu titulera sig "författare" och tycka att de gjort någonting sååå himla bra. Dessutom lättlurade eftersom de fallit för smörjan som vissa "förlag" kommer med, det kostar mycket pengar och man får inte mycket för det tillbaka, många får sköta sin egen marknadsföring mm.

Självklart köper jag inte heller böcker bara för att de är utgivna av ett förlag, storyn måste fortfarande passa min smak, men det blir ändå något av en kvalitetsstämpel att ha blivit utgiven på riktigt. Då kan man åtminstone hoppas att storyn håller hyfsat och att texten är korrekturläst mm.

• Anonym (impad)

Menar du alltså att du har fått din bok antagen av ett förlag? (För klassisk utgivning, menar jag. Där du som författare inte betalar något för utgivningen.)
    Grattis i så fall! Det är ju skithäftigt! (Och skitsvårt.  Därav min imponerade attityd.) 

Själv hade jag inte tvekat en sekund om ett förlag velat ge ut min bok! Jag hade tackat och tagit emot,  och litat på att de, med sin kompetens och erfarenhet,  vetat vad som var bäst för min roman. 
    Men hur folk i allmänhet tänker kring förlags- versus egenutgivning, vet jag faktiskt inte. 
    Själv ser jag dock förlagsutgivning som lite av en kvalitetsstämpel. Man vet att förlaget tyckt boken varit tillräckligt bra för att satsa på utgivning + att man vet att den genomgått en rätt omfattande bearbetning innan tryck. 
    Egenutgivning kan ju tyvärr vara av väldigt! skiftande kvalitet.  
    Oavsett hur du väljer att göra, önskar jag dig ett stort lycka till!

• Anonym (M)
    Anonym (Ja) skrev 2025-01-06 11:35:12 följande:

Ja, det gör jag. Böcker utgivna genom förlag har ändå en viss kvalitetsstämpel. Jag gav ut en fackbok för några år sedan och den feedback jag fick från utgivaren var väldigt värdefull och gjorde boken bättre. Det tog längre tid att bli klar och jag tjänar mindre per bok men i gengäld har den sannolikt fått mycket större spridning än vad jag skulle ha åstadkommit själv.

All sån hjälp kan man få utan förlag, jag ska tex anlita en duktig lektör. Men ja, det är den där "kvalitetsstämpeln" jag oroar mig för.
  • ninaflower

Det beror på. Jag har en bok som en släkting har skrivit och den säljs genom hans hemsida. Jag tror som sagt inte den kan köpas i vanliga bokaffärer ute på stan. Det släktingen har skrivit en våran släkt bakåt (1500-t)  i tiden fram till nutid. 

• Anonym (Ja)
    Anonym (M) skrev 2025-01-06 11:38:02 följande:
    All sån hjälp kan man få utan förlag, jag ska tex anlita en duktig lektör. Men ja, det är den där "kvalitetsstämpeln" jag oroar mig för.
    Men man vet ju inte när man köper en egenutgiven bok om författaren anlitat en lektör eller på annat sätt fått boken granskad och korrekturläst. Och ett förlag har ju ofta (på gott och ont) egna tankar om boken som kan vara av värde för läsaren. I mitt fall handlade det om att passa in i en serie fackböcker vilket i viss mån styrde dispositionen men jag förstår fördelarna med det.
  • Dimisi

Ja det gör jag. 
    Min bild av egen utgivning är tyvärr att det främst är personliga historier som någon väldigt gärna vill berätta men som få orkar höra.

• Anonym (Ulrika)

Har man möjlighet att ge ut via ett förlag så tror jag att det är mycket bättre, just för att det ger större spridningsmöjlighet och en typ av kvalitetsstämpel. Men det beror också på vad det är för typ av bok. Om det är en väldigt nischad bok, där målgruppen är begränsad och man ändå når ut till den, så kan det nog funka bra med egenutgivning. (typ om ett litet samhälle, om en liten hobby där alla är på samma evenemang eller hemsidor/forum)

• Tukt

Låter lite i diskussionen som man diskuterar en stencilerad paperback med en utgåva från Nordstedts. Det finns ju en uppsjö av nivåer däremellan. 
    Frågan är ju också vad boken ska handla om. Särintressen kan sälja hur mycket som helst, om det är rätt särintresse.
    Sedan kan vissa ämnen sälja över tid, andra inte.
    Utöver det kan behovet av bildkvalitet vara en extra faktor.
    Men även hur stort eget nätverk man har. Om de flesta kan tänka sig köpa en bok bara för att stödja. Och då är ju priset viktigt.

Svar på tråden Särskiljer du på egenutgivning och förlagsutgivna böcker?