• Anonym (D)

Är det värt att anlita en mental coach?

Som rubriken lyder, ?är det värt att anlita en mental coach??
    Jag har länge känt mig lite nedtyngd i livet  av flera olika anledningar. Dels så känner jag mig vilsen över en massa kommande händelser som väntar mig framöver. Men även vilsen i kärlekslivet. Jag har även ett eget sidoprojekt som jag jobbar med på fritiden, något som jag tror kan bli lönsamt i längden.
    Det är dessa saker som jag hade önskat att jag hade ett bollplank att bolla med.

Jag har alltid haft svårt att lita och prata känslor med andra personer. Hur går det till när man pratar med en coach eller psykolog?

mvh

• Svar på tråden Är det värt att anlita en mental coach?
  • Anonym (Tallbarr)

Eftersom coach inte finns som yrkestitel/skyddad titel så kan vilken tomte som helst kalla sig det, vilja suga ur dina pengar och oftast ger dig usla råd då dom inte behöver ha någon utbildning heller...

En psykolog är utbildad korrekt och har kunskaper i olika sorters problematik och diagnoser och vet hur man kan stötta och hjälpa på bästa sätt.

Gå till en pålitlig utbildad person som vet vad dom sysslar med och som du hittar hos tex sjukvården eller företagshälsovården eller privat . 

Hur man pratar med en psykolog/kurator handlar väl om vad som anses vara akut och om du behöver handgripligen hjälp med svårigheter eller om du bara behöver prata av dig . Se det som ett djupare och öppnare  samtal du kan ha med en chef eller HR-konsult som jämförelse 

• Anonym (Abc)

Kör!
    Jag har aldrig gått till en coach men däremot till psykolog Och det var väldigt givande och gav mig en hel del nya perspektiv.

Jag har funderat på coach. Jag vet en som jag träffade i sin tidigare yrkesroll som pushade mig framåt som jag funderat på att gå till Eftersom jag redan vet att hon är bra.

• Anonym (Abc)

Jag kan tillägga att det var kbt jag gick i. Psykologen hittade mina svaga punkter och gav mig hemuppgifter Att utmana mina rädslor. Men det som gav mest var nog frågorna hon ställde. Hon hjälpte mig hitta svaren själv.

• Micke87

Hej!

Jag tog tag i det där själv och har två böcker kvar att läsa: praktisk filosofi och traumabearbetning. Blev 600 tim personlig utveckling(fram till nu) och 300 tim näringlära och hälsa.
    Misstänker att jag har nån form av asberger iomed att jag snöar in på spännande grejer, för det visade sig att jag tyckte att det va spännande.

Min personliga åsikt är att du ska vara väldigt försiktig med att anlita en livsstilscoach. Isåf ska det finnas hyggligt med referenser. Det finns dåliga psykologer med(har bipolär sjukdom), men vad jag vet så räcker det med 320 tim för att få licens som livsstilscoach. Antagligen rätt många mer för att bli psykolog
    Så, satsa på en psykolog i första hand och gärna en till utifall föregående va mindre bra 

Svar på tråden Är det värt att anlita en mental coach?