• Anonym (TS)

Varför är det ett ideal med två barn?

Varför är idealet att ha precis 2 barn, varken mer eller mindre? 

Min familj består av en gigantisk bonusfamilj där alla barn är syskon och alla tar hand om varandra oavsett biologiska band och inte. Detta uppfattas väldigt annorlunda och märkligt. 

• Svar på tråden Varför är det ett ideal med två barn?
  • Anonym (Upprätthålla befolkningen)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-05 23:04:09 följande:

Min familj består av en gigantisk bonusfamilj där alla barn är syskon och alla tar hand om varandra oavsett biologiska band och inte. Detta uppfattas väldigt annorlunda och märkligt. 

För att med två barn "ersätter" man föräldrarna. Befolkningen varken ökar eller minskar. I nutid är ju dessutom barnadödligheten väldigt låg så man behöver inte en massa "extra" barn för att flertalet kommer att dö innan de blir vuxna. 
  • Anonym (A)

Kanske någon slags norm och att man vill ha en kille och en tjej.

• Mkay

Vi ser det som det perfekta antalet så det är ett barn per förälder. Tre kan kännas svårare att hantera i olika situationer.

• Jemp

Det är väl snarare norm än ideal för alla?

Personligen har jag valt att ha två barn för att de har syskon och fördelarna av att inte vara ensamma, för att ändå ha tid och möjlighet att vara ensamma med ett barn i taget, för att det inte leder till någon befolkningsökning på sikt, och för att det är lättare med sittplatser i bil osv.

Men kanske mest avgörande att vi inte haft någon direkt längtan efter en trea. 

• Jemp
    Jemp skrev 2025-01-05 23:20:39 följande:

Det är väl snarare norm än ideal för alla?

Personligen har jag valt att ha två barn för att de har syskon och fördelarna av att inte vara ensamma, för att ändå ha tid och möjlighet att vara ensamma med ett barn i taget, för att det inte leder till någon befolkningsökning på sikt, och för att det är lättare med sittplatser i bil osv.

Men kanske mest avgörande att vi inte haft någon direkt längtan efter en trea. 

Vad andra gör är jag generellt inte så brydd över dock. 
  • Anonym (Drew)

Tror fler än två kan vara svårt att hantera. Därför har det nog utkristalliserats på det sättet. 

• Anonym (M)

Ideal vet jag väl inte om det är? Jag tror nog att det ofta bara blir så. Är man i funderingen på ett tredje barn är det nog ganska många som helt enkelt bestämmer sig för att de av olika anledningar är nöjda med två. Man har ju barn, barnen har ju ett syskon, att skaffa ett till är nog inte lika ofta lika känslomässigt viktigt trots barnlängtan, för med första är ju just barnlängtan det primära, med tvåan är det ofta att det första ska få ett syskon som används som argument. Även om man självklart kan känna barnlängtan när man har barn så kan man nog lättare se förbi det och tänka att man har ju sina två och kan vara nöjd med det. 

Sedan är det ju mer praktiskt med två än tre eller fler. Är man två vuxna så kan man dela på sig och ha varsitt barn. Alla har en plats i bilen, det är generellt sett lättare att få barnvakt än om man har fler barn osv.

• Anonym (S)

Blir nyfiken - vad betyder gigantisk bonusfamilj för dig?
    har också levt i den situationen i många år men på det stora hela var det väldigt utmanande och inte den idyll ni verkar leva i, tyvärr . Vi var totalt 9 personer som mest. 

• Anonym (Två)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-05 23:04:09 följande:

För att varje graviditet är riskabel och jobbig att gå igenom. Det är inte heller som att Sveriges förlossningsvård är särskilt tilltalande, då plats bara erbjuds på nåder och i förlossningens slutskede. Inget ont om dem som jobbar där, men synd att det är så förbannat svårt att få tillträde. Det gör den egentligen spännande födelsen enormt ångestladdad och många får också onödiga förlossningsskador. Två barn vill de flesta ändå ha för att barnet ska få syskon. Det känns också bra med en till, om ett barn exempelvis skulle dö tidigt eller flytta långt bort.
  • Anonym (Drew)
    Anonym (Två) skrev 2025-01-06 00:25:21 följande:
    För att varje graviditet är riskabel och jobbig att gå igenom. Det är inte heller som att Sveriges förlossningsvård är särskilt tilltalande, då plats bara erbjuds på nåder och i förlossningens slutskede. Inget ont om dem som jobbar där, men synd att det är så förbannat svårt att få tillträde. Det gör den egentligen spännande födelsen enormt ångestladdad och många får också onödiga förlossningsskador. Två barn vill de flesta ändå ha för att barnet ska få syskon. Det känns också bra med en till, om ett barn exempelvis skulle dö tidigt eller flytta långt bort.
    Jag förstår egentligen inte varför någon går igenom en till graviditet och förlossning när man upplevt en första.

Och nu kommer säkert en drös med människor som säger att allt gick så bra, knappt någon smärta eller bristningar och att ingen smärtstillande behövdes, det är tack vare er som kvinnor känner sig misslyckade när en förlossning är av förklarliga skäl något väldigt smärtsamt. -och inga fler barn kommer till. Allt ska sminkas eller nedspelas på något sätt. Jag beundrar kvinnor som vågar gå igenom en graviditet och förlossning. Kudos.
Svar på tråden Varför är det ett ideal med två barn?