• Anonym (TS)

Sjukersättning och fel årsinkomst

Jag har fel årsinkomst hos försäkringskassan och får en fjärdedel sjukersättning. Då jag tidigare fått svar från dem att jag bara behöver lämna ny lön om jag t ex blir sjukskriven så har jag inte ändrat utan gammal årsinkomst står kvar. Läser nu att ny lön ska meddelas. 
    Helt förvirrad...
    Någon som vet vad som gäller och vad som händer nu?
    Kommer givetvis kontakta dem på tisdag. 

• Svar på tråden Sjukersättning och fel årsinkomst
  • Anonym (H)

Jo ganska självklart att det är viktigt att meddela ny lön 

• Anonym (TS)
    Anonym (H) skrev 2025-01-05 19:53:35 följande:

Jo ganska självklart att det är viktigt att meddela ny lön 

Jag fick svar från handläggare på fk att det var enbart om jag var sjukskriven, vabbade etc jag behövde lämna in uppgift om ny lön. Inte under pågående sjukersättning. Det litade jag på. 
  • Anonym (H)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-05 20:00:38 följande:
    Jag fick svar från handläggare på fk att det var enbart om jag var sjukskriven, vabbade etc jag behövde lämna in uppgift om ny lön. Inte under pågående sjukersättning. Det litade jag på. 
    Men frågade du kring ny lön vid det tillfället? Annars kanske hon tänkte att det var så pass självklart att det ej behövde nämnas
  • Anonym (TS)
    Anonym (H) skrev 2025-01-05 20:07:09 följande:
    Men frågade du kring ny lön vid det tillfället? Annars kanske hon tänkte att det var så pass självklart att det ej behövde nämnas
    Ja, jag ville ändra årsinkomst och då sa hon att det inte behövdes vid sjukersättning. 
  • Anonym (H)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-05 20:11:24 följande:
    Ja, jag ville ändra årsinkomst och då sa hon att det inte behövdes vid sjukersättning. 
    Aha. Då kanske De ändrat reglerna sedan du fick den informationen . Inte dit fel iaf
  • Anonym (S)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-05 20:11:24 följande:
    Det stämmer. Din sjukersättning baseras inte på din nuvarande lön så du behöver inte meddela ny lön om du inte är sjukskriven, vabbar mm på den delen som du inte har sjukersättning.
  • Anonym (TS)
    Anonym (S) skrev 2025-01-05 20:22:15 följande:
    Det stämmer. Din sjukersättning baseras inte på din nuvarande lön så du behöver inte meddela ny lön om du inte är sjukskriven, vabbar mm på den delen som du inte har sjukersättning.
    Är det säkert? 
    Vad baseras den på?
    Blev helstressad nu när jag läste att ny lön ska meddelas. Jag har ju litat på det jag fick som svar och tänkt att de väl meddelar mig om de vill kontrollera inkomst. 
  • Anonym (H)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-05 20:30:50 följande:
    Är det säkert? 
    Vad baseras den på?
    Blev helstressad nu när jag läste att ny lön ska meddelas. Jag har ju litat på det jag fick som svar och tänkt att de väl meddelar mig om de vill kontrollera inkomst. 
    kanske enbart baseras på den tiden du arbetade när du utreddes för sjukersättning 
  • Anonym (H)
    Anonym (H) skrev 2025-01-05 20:33:07 följande:
    kanske enbart baseras på den tiden du arbetade när du utreddes för sjukersättning 
    Och innan 
  • Anonym (S)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-05 20:30:50 följande:
    Är det säkert? 
    Vad baseras den på?
    Sjukersättningen baseras på din inkomst innan du fick sjukersättning.
  • Anonym (TS)
    Anonym (S) skrev 2025-01-05 23:16:54 följande:
    Sjukersättningen baseras på din inkomst innan du fick sjukersättning.
    Det stämmer alltså att jag inte behövt ändra min årsinkomst?
  • Anonym (S)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-05 23:19:15 följande:
    Det stämmer alltså att jag inte behövt ändra min årsinkomst?
    Ja det stämmer avseende din sjukersättning, men du behöver ändra om du ska få till exempel sjukpenning.
Svar på tråden Sjukersättning och fel årsinkomst