• Anonym (?)

Rengörings medel dåligt under graviditet?

Hej, jag är gravid i vecka 25 och har från en månad tillbaka fått något slags städ beroende. Asså då menar jag verkligen att jag städar så det blir fläckfritt  lägenheten i princip varje dag, jag vet inte men det lugnar ner mig så sjukt mycket och speciellt med min hjärna som har tusen tankar som snurrar runt samtidigt. Grejen är den att det är inte att jag är orolig för att jag helt plötsligt älskar att städa utan det är själva rengöringsmedlen jag oroar mig för. Jag har verkligen inte tänkt på vilken skada det kan göra för min bebis förens nu och såklart kommer jag sluta direkt och hålla mig till 1-2 dagar i veckan med att städa med alla rengöringsmedel. Men jag undrar hur mycket skada det kan ha gjort för mitt barn nu tror ni jag behöver oroa mig och kolla upp detta med min barnmorska eller kan jag vara lugn och sluta städa så mycket? 

• Svar på tråden Rengörings medel dåligt under graviditet?
  • Anonym (G)

Man måste ju ej använda starka rengöringsmedel om man städar ofta.. Räcker att använda microfiberduk eller såpa. 

Jag använder själv bara milda medel och såpa 

• Mia448

Vad är det för medel du använder?! Både dåligt för miljön och materialet i huset/lgh att använda för mkt medel. 

• Anonym (?)
    Anonym (G) skrev 2025-01-05 19:59:34 följande:

Man måste ju ej använda starka rengöringsmedel om man städar ofta.. Räcker att använda microfiberduk eller såpa. 

Jag använder själv bara milda medel och såpa 

Ja precis jag använder ett märke som ska vara utan så mycket kemikalier och ganska naturligt men det luktar väldigt starkt
  • Anonym (?)
    Mia448 skrev 2025-01-05 20:02:45 följande:

Vad är det för medel du använder?! Både dåligt för miljön och materialet i huset/lgh att använda för mkt medel. 

Jag använder samma märke som gör flera olika rengöringsmedel och det sägs vara väldigt naturligt och inte så starka medel som tar mycket på materialen men det luktar väldigt starkt.
  • Anonym (G)
    Anonym (?) skrev 2025-01-05 20:09:16 följande:
    Ja precis jag använder ett märke som ska vara utan så mycket kemikalier och ganska naturligt men det luktar väldigt starkt

Ditt problem är iaf väldigt lättlöst
    Fukta en disktrasa med vatten och torka av skåp. Plocka ut skafferiet och torka däri. Gå runt med en dammvippa och torka ytor.

Man behöver absolut ej rengöringsmedel dagligen i ett normalt nedsmutsat hem för att det ska bli rent, om man ej har hund som går in med leriga tassar eller nåt sånt. 

• Mkay
    Anonym (?) skrev 2025-01-05 20:09:16 följande:
    Om det är ganska naturligt kommer nog lukten från parfym, det är ingen större fara! Men läs på om olika naturliga rengöringsmedel du kan använda. Bikarbonat och ättika kommer man mycket långt med om man använder de för rätt grejer! Och bara en fuktig trasa till damm.
Svar på tråden Rengörings medel dåligt under graviditet?