Jag ska testa om jag kan äta normalt i en vecka
Jag har aldrig i mitt liv ätit normalt. Det syns på mig, jag väger 116 pannor idag. I förrgår var det bara 113, men min vikt gör lite som den vill.
Mina föräldrar hade inte riktigt tid, lust eller ork att laga mat eller lära ut bra matvanor. I skolan åt jag inte. När jag fick ha hand om mina egna pengar, hela barnbidraget redan i fyran, använde jag det mesta till att äta skräpmat och godis. Billigt skit med mycket kalorier, för självklart var jag hungrig. Frukost hemma var lätt 8 rostmackor och oboy både i glaset och på mackorna. Middag var i bästa fall köttfärssås eller curryfisk om mamma orkade laga, annars var det mer mackor, godis, chokladbollssmet, frysta köttbullar eller fiskpinnar, fryst pommes frites. Direkt ur frysen ibland, inte ens uppvärmt. Fanns det lagad mat så åt jag stoooora portioner.
Jag har väl aldrig riktigt vuxit ifrån det. Nuförtiden är en frukost för mig äggröra på 3 ägg och ett paket bacon. Middag kan vara en hel, grillad kyckling eller fyra frysta hamburgare eller ett helt fiskblock med ströbrödstopping. Eller liknande. Och gärna några godisbitar eller ett par teskedar glass. Och så har jag förstås dagar då några godisbitar är ganska många godisbitar och ingen mat över huvud taget.
Nu är det ju nytt år, så kanske dags för nya vanor. Kan jag lyckas en vecka med frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag? Förmodligen inte men jag är villig at försöka.
Tips välkomnas.