Självförverkligande eller kollektivt ansvar?
Hej!
Jag har haft en diskussion med några vänner kring hur vi ser på framtida visioner. En del av mina vänner menar att man måste nöja sig med ett vanligt jobb eller utveckla sig därifrån så att man slutligen kan skaffa familj och ta ansvar. Kanske lite som man har gjort i traditionell mening att man får någon slags respekt av samhället för sin kompetens och jobbar inte bara för sig själv utan för familjen och samhället för något större. Att det skulle ge någon högre mening eller motivation. Ett ganska typiskt exempel skulle kunna vara i Kina då många studerar för att kunna få ett jobb för utbildningen samt så är man då klar för att bilda familj. Ganska simpelt, men givetvis finns det fördelar med det med men de menar att denna modell borde gynna de flesta vilket jag ej håller med om. Jag tror att det möjligtvis kan vara den lättaste vägen för många men samtidigt tror jag att det inte nödvändigtvis är den bästa.
Jag tror som så de har lärt oss i skolan att följa sina drömmar och självförverkliga sig själv är en av de mest centrala delen i livet. Om man kan eller vill det så är det det man borde göra i tro oavsätt om man lyckas. De kritiserade om att det var egoistiskt att tänka så men jag ser det mer som att det större ansvaret ligger i att hitta sig själv först eller följa sina inre drömmar så tror jag att man mer genuint kan engagera eller vara närvarande för andra i längden. Alla individer är ju olika och därefter så är det nog till var och en vad vad man känner för och vill. Vi kommer ju från olika bakgrunder och historier och har olika visioner om livet! Jag kan dock hålla med om att många av drömmarna kan vara svåra att uppfylla eller tjäna pengar på som man kan försörja sig eller sin familj men jag vill ändå tro att om man har god tro på sina drömmar så kommer det tillslut att orda sig.
Hur tycker ni kring det? är det lite Peter Pan? ska man bara ta ett "vanligt" och vara en i mängden och nöja sig med fokusera på familjen, eller ska man självförverkliga sina drömmar?