• Skölden89

Hur är eran relation till TV-spel och Datorspel?

Jag undrar hur eran relation till spelande är? Spelar du mycket spel eller har det blivit mindre med det nu? Vad säger du?

Kan ni spela mer en viss period och ibland ingenting?

Min relation till spel är stor, jag älskar att spela spel, men jag kan snabbt bli trött på det med. Jag kan sitta några timmar ibland till ibland en halvtimme, med pauser från spelen.

Kan du sitta och spela i flera timmar utan att tröttna?

• Svar på tråden Hur är eran relation till TV-spel och Datorspel?
  • Meddelande borttaget
  • Dr Nail
    Anonym (j) skrev 2025-01-05 13:02:49 följande:

Att spel är till för missfoster och barn. Bara vuxna som är missfoster spelar. 

Jag är vuxen, jag kan spela hela dagen om möjligheten finns. Men jag ser inte mig som ett missfoster. Det kallas att ha intressen.
  • Anonym (H)

Har aldrig spelat särskilt mycket - i vuxen ålder aldrig. 

• Anonym (Queen of nerds)

Jag brukar ses som väldigt vuxen och har spelat datorspel i perioder, varvat med andra intressen.

Har lett en top tier allians över flera tidszoner för många år sen, men med barn i huset gick vi över till turnbased eller inget spel alls.

Nu har jag haft paus i tre hela år, men under mellandagarna plockade jag upp ett spel som jag haft liggande sen beta och det var faktiskt lite kul så nu blir det nog lite gaming även fortsatt.

Leker med tanken på att joina generationen under på jobbet för vi har ett multiplayerspel gemensamt. Men eftersom jag har spelat alla versionerna sen första är jag rädd att de blir lite knäckta om jag spelar på min nivå. 

• Anonym (G)

Jag har spelat sedan barnsben (30+ idag) och har det som ett av mina stora intressen. Vissa gillar att festa, andra gillar tv-serier. Jag gillar tv- och datorspel. Innan barnen kunde jag sitta hela kvällarna, tillsammans med min man, och spela. Det är något jag kan tänka tillbaka på och sakna, att få grotta ner mig totalt i ett spel och känna "jäklar vad detta är roligt". Tiden är inte densamma nu.

Det har dock blivit väsentligt mindre speltid nu. Min speldator står sedan tre år tillbaka inne i ett av våra förråd och samlar damm, då tiden inte räcker till. Barnen och familjelivet är prio ett, prio två är gymmet och sedan kommer spelandet som en bonus i slutet av dagen om jag inte är alltför trött. Då blir det antingen PS5 (spelade nyligen Dragon Age: Veilguard) eller Nintento Switch spelandes i sängen. 

• Anonym (Dubbelt)

Jag gillar tv-spel men de påminner mycket om att jag fick dem av min ex.

Först fick jag 1 ps4 och 1 xboxone. Min pojkväns fru hade fått ett barn. Sedan fick jag ps5 och s-series och hon fick ett barn till.

Jag väntade länge på att han skulle lämna vilket han inte gjorde. Jag gillar mina 4 konsoler och spel till men jag hade hellre haft 2 barn :(

• Meddelande borttaget
  • Anonym (M)

Jag gillar att spela spel men har inte tid med jobb (enorma mängder övertid) och barn. 

Om jag får tid (har nog inte spelat alls på något år) så föredrar jag spel som jag kan spela i någon timme och sedan vara klar. Hades på nintendo switch var en favorit så jag köpte just Hades 2. 

Jag spelar ibland med min so (9 år). Zelda var en favorit för grabben  

Om jag får tid över efter jobbet så brukar jag annars studera nya teknologier för jobbet eller läsa inför certifieringar för jobbet. 

• mammabitch

Spelat div TV-spel sedan jag var barn, gillar fortfarande att spela ensam eller online, varför skulle det vara sämre tidsfördriv än att t.ex. kolla på serier?

Kan bli flera timmars spelande en tråkig dag, men jag prioriterar aldrig spelande framför andra aktiviteter om jag har någonting jag ska göra.

• Anonym (Hm)

Händer att jag spelar dataspel, tycker att det är kul och avkopplande.

• Cartjan1
    Anonym (j) skrev 2025-01-05 19:46:59 följande:
    Hora. 
    Men hur uttrycker du dig egentligen mot andra? Även ditt första inlägg var otrevligt men detta riktar du ju mot en annan person. Säkerligen är du ute efter att provocera och finner det spännande och kul men ber dig tänka på att på andra sidan så sitter verkliga människor. 
  • Meddelande borttaget
  • Cartjan1
    Anonym (j) skrev 2025-01-06 15:59:09 följande:
    Ser du inte det själv hur omoralisk man är om man ligger med en gift man? 
    Jag kan tänka och tycka många saker men om jag känner att jag vill starta ett samtal med någon så kastar jag inte ut skällsord. Enligt min moral är det aldrig ok att föra sig med sådant språkbruk gentemot andra personer som du gjorde i dina inlägg, både det som svarade ts och det som riktades mot en annan som besvarade tråden. 

Förlåt ts, glömde även svara på din trådstart. Jag gillar spel, speciellt via konsol. Idag är ju många som interaktiva serier och många har berört mig djupt. Min make är också mycket spelintresserad. Däremot så lägger vi av naturliga skäl inte så mycket tid på spel just nu då vi har barn.
  • Skölden89
    Anonym (Hm) skrev 2025-01-05 22:46:26 följande:

Händer att jag spelar dataspel, tycker att det är kul och avkopplande.

Det kan vara stressande om det är arbete dagen därpå.
  • Anonym (AB)
    Skölden89 skrev 2025-01-05 10:00:33 följande:
    Hur är eran relation till TV-spel och Datorspel?

Jag undrar hur eran relation till spelande är? Spelar du mycket spel eller har det blivit mindre med det nu? Vad säger du?

Kan ni spela mer en viss period och ibland ingenting?

Min relation till spel är stor, jag älskar att spela spel, men jag kan snabbt bli trött på det med. Jag kan sitta några timmar ibland till ibland en halvtimme, med pauser från spelen.

Kan du sitta och spela i flera timmar utan att tröttna?

Jag började spela 1978, så har hållit på i 47 år. Jag tröttnar aldrig. :)

Vid de tillfällen i livet när jag har fått möjlighet, har jag utan problem kunnat spela hela dygn i sträck. Numera blir det dock inte så enormt mycket, kanske 1-2 timmar per dag max. Jag prioriterar alltid min kvinna; vill hon att vi gör något tillsammans, så är det hon och jag som gäller.
  • Impronex

Jag samlar på tv spel och har en rätt stor samling av retro spel. Men det har inte blivit så mycket tv spel det senaste. Men planerar att börja spela mer och ska införskaffa mig nintendo switch 2 när det kommer ut

• OlleSQ

Skaffade första datorn 1982 och har förstås spelat sedan dess. Föredrar strategispel spel och sådana som man rör sig på när man spelar. Men jag tittar inte på TV alls så då finns det tid för spel där man inte bara konsumerar utan det är du som påverkar utgången.

Spelar fö närvarande på dator:

Settlers Online, spelat sedan julen 2020, med i ett guild där jag hör till de mer aktiva.

FreeCiv, ett opensource spel som bygger på Civ 2, där man rättat till lite buggar och man kan köra större kartor. Perfekt för mörka kvällar hemmavid.

På mobil spelas följande GPS-spel.

Badge(r)s, ut och röra på sig och erövra områden i verkligheten med badges. Är toppspelare.

Turf, herre på täppan och orientering i kombination och den som rör sig mest och effektivast vinner omgången. Har vunnit omgångar där jag bodde förut.

Svar på tråden Hur är eran relation till TV-spel och Datorspel?