Jag gjorde en abort när jag var i din ålder. Jag var också student, hade ingen ekonomi och hade nyss träffat min kille. Jag hade haft stark barnlängtan sedan jag var 19 så ville egentligen också ha barn, och det ville min kille också. Men det som avgjorde för min del var att jag inte mådde bra psykiskt och kände att jag hade för mycket kvar att lära mig i livet innan jag kunde bli en trygg och bra förälder, som var redo att lägga mitt eget åt sidan och fokusera helt på en annan människa. Vill man verkligen ha barn så tror jag att man löser bitar som ekonomi och studier även om det är tufft, men personligen tror jag det är viktigare att fundera på om man är redo mentalt eller tror att man kan bli redo mentalt.
Jag fick komplikationer efter aborten trots att det var en väldigt tidig abort (v.5/6) och behövde gör en skrapning. Mådde väldigt dåligt efteråt och bitvis kände jag ånger, men samtidigt kände jag också en lättnad över beslutet och landade till sist i att helt enkelt lita på min magkänsla som sa att det var rätt beslut, och känna tillit till framtiden.
Åren efter aborten lärde jag mig mycket om mig själv och livet som jag tror att jag kanske inte haft chansen att göra om jag istället blivit förälder. Och tack vare dom erfarenheterna känner jag att jag är en tryggare och bättre förälder nu.
Idag är jag 30 och är gift med killen jag precis träffat när jag var 21, och vi har en tvååring. Jag är idag väldigt tacksam för att jag väntade med att skaffa barn - men samtidigt har jag såklart ingen aning om hur det hade blivit om vi behållt graviditeten. Förmodligen hade jag varit lika tacksam för det barnet.
Visst vill man göra det rätta - men det kanske också är okej att tänka att båda besluten kan vara både rätt och fel på sitt sätt. Det vikigaste tror jag är att lita på sin egen magkänsla och inte låta någon annan person eller samhället influera beslutet. Det är bara du som vet vad som är rätt för dig.
Jag vet hur tufft det kan vara att ta ett sånt här beslut och jag skickar dig all styrka vad du än väljer att göra ❤️