• Anonym (Tess)

Okej att inte tillåta svärföräldrarna att träffa barnbarnen?

Jag är gravid med mitt andra barn och mina svärföräldrar pratar redan illa om det nya barnet som ska komma. Dom är två förbittrade alkoholister som bara sitter och skriker och säger elaka saker. 

Mot mitt första barn har dom redan kastat ur sig elakheter. Frågan är om det är okej att helt neka dom att träffa sina barnbarn? 

Jag kan inte se vinsten för mina barn att träffa två känslomässigt instabila alkoholister. Särskilt svärmor är mycket hatisk och har vrålat i telefonen till min man att mina ben är värre än en sax som bresar sig. Att jag är smutsig och att jag är det värsta som hänt honom. 

Är det fel att inte vilja ha kontakt? 

• Svar på tråden Okej att inte tillåta svärföräldrarna att träffa barnbarnen?
  • Xenia

Klart du ska skydda dina barn från att höra ett par alkoholiserade personer vräka ur sig otidigheter. Behöver du ens fråga om det?

Eller håller din man inte med dig?

• Anonym (inte fel)

Nej, det är inte fel, far/morföräldrar har inte som helst rättigheter att träffa sina barnbarn.

Jag har ingen kontakt med min far, och alltså har inte mina barn det heller.

Om dina barns andra förälder vill träffa sina föräldrar, och att barnen ska göra det, så är det en diskussion ni får ta ang barnen. Du får dock säga tvärt nej för egen del.

• Anonym (w)

Jag har inte heller kontakt med min och inte mitt barn heller eftersom hen inte beter sig som en vuxen. Samma sak gäller oavsett vuxen och relation, man skyddar alltid sitt barn från olämpliga personer och i det här fallet med alkoholism inblandat så är svaret givet. 

• Anonym (Ja)

100 % ok att inte ha kontakt!! Bryt redan nu!

• Anders1970
    Anonym (Tess) skrev 2025-01-04 23:17:05 följande:

Jag är gravid med mitt andra barn och mina svärföräldrar pratar redan illa om det nya barnet som ska komma. Dom är två förbittrade alkoholister som bara sitter och skriker och säger elaka saker.

Nej, föräldrar och svärföräldrar har ingen rätt att träffa dig eller din barn.

Du/ni måste känna er trygga. Är du inte trygg så håll undan din barn. Övrigt klokt skrivet.
  • Anonym (Exfru)

Nej.Låt dom supa ifred.

• Anonym (Alf)

Såklart att det inte är fel. Vänd på det, vad har du och dina barn för vinning av att umgås med dessa?

• Anonym (Linda)

Jag skulle snarare säga att du faktiskt är skyldig som förälder att skydda dina barn från sådana personer. Det är ju psykisk misshandel! (Ja, även rent juridiskt).

• Anonym (Clara)
    Anonym (Tess) skrev 2025-01-04 23:17:05 följande:

Mot mitt första barn har dom redan kastat ur sig elakheter. Frågan är om det är okej att helt neka dom att träffa sina barnbarn? 

Jag kan inte se vinsten för mina barn att träffa två känslomässigt instabila alkoholister. Särskilt svärmor är mycket hatisk och har vrålat i telefonen till min man att mina ben är värre än en sax som bresar sig. Att jag är smutsig och att jag är det värsta som hänt honom. 

På vilket sätt skulle det vara RÄTT mot barnen att tvinga dem att umgås med människor som är elaka mot dem?? 
  • klyban

Jag skulle ha brutit här med dom, och berätta för dom att de får börja bete sig igen och sluta mobba era barn.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Ui)

Helt okej att inte ha kontakt om det är sådär illa. 
    Vi har som krav att de ska vara nyktra de få gånger de träffar barnen (bor ej på samma ort), om de inte är det vänder vi och går. Det har hänt. 

Svar på tråden Okej att inte tillåta svärföräldrarna att träffa barnbarnen?