• Anonym (nyfiken)

Var är de enda evangelierna och vad står det i dem?

"Matthew, Mark, Luke and John". Det fick jag höra hela minn uppväxt, jag är svensk-amerikan, uppvuxen i en svårt religös sekt.

Men de andra då? Hade inte de skrifter? Var finns de någonstans? Vad står det i dem?

Apropå tråden om Gud, då.

• Svar på tråden Var är de enda evangelierna och vad står det i dem?
  • Lynx123

Jo det finns också apokryferna. Men också bra att veta att de traditionella namnen på evagangelierna kom senare....man vet alltså inte vilka författarna var ens på de i Bibeln inkluderade.

• Tow2Mater

Vilka 'de andra'? Nya Testamentet har fler böcker än de 4 du nämner. De finns alla online om du vill läsa. Både på engelska och svenska.

• Mrs Moneybags

I Bibeln är de fyra evangelierna de du nämner: Matteus, Markus, Lukas och Johannes.

Evangelierna är berättelser om Jesu liv. 

Förutom dessa fanns även ett flertal andra böcker varav vissa var evangelier som inte godtogs av kyrkan och därmed inte hamnade i Bibeln. Några av dem har man hittat i modern tid, t ex Tomasevangeliet, som jag själv tycker är väldigt fint och intressant.

Du kan söka på The Gospel of Thomas. 

• Anonym (nyfiken)
    Tow2Mater skrev 2025-01-04 22:08:53 följande:

Vilka 'de andra'? Nya Testamentet har fler böcker än de 4 du nämner. De finns alla online om du vill läsa. Både på engelska och svenska.

De andra apostlarna, naturligtvis.
  • Anonym (nyfiken)
    Lynx123 skrev 2025-01-04 21:50:29 följande:

Jo det finns också apokryferna. Men också bra att veta att de traditionella namnen på evagangelierna kom senare....man vet alltså inte vilka författarna var ens på de i Bibeln inkluderade.

Mrs Moneybags skrev 2025-01-04 22:30:00 följande:

I Bibeln är de fyra evangelierna de du nämner: Matteus, Markus, Lukas och Johannes.

Evangelierna är berättelser om Jesu liv. 

Förutom dessa fanns även ett flertal andra böcker varav vissa var evangelier som inte godtogs av kyrkan och därmed inte hamnade i Bibeln. Några av dem har man hittat i modern tid, t ex Tomasevangeliet, som jag själv tycker är väldigt fint och intressant.

Du kan söka på The Gospel of Thomas. 

Tack för nya termer, de ska jag söka på.

• Lynx123
    Anonym (nyfiken) skrev 2025-01-04 23:10:46 följande:
    De andra apostlarna, naturligtvis.
    Du menar "andra apostlar" i obestämd form, naturligtvis? För, som sagt, man har ingen aning om vilka författarna var och lärjungarnas namn användes godtyckiigt när man långt senare ville namn ge texterna. Däremot kan man nog gissa att de som skrev var någon typ av apostlar, det vill säga utskickade att sprida den nya sektens budskap. Men det är bara en gissning. Kan lika gärna har varit någon typ av romanförfattare.
Svar på tråden Var är de enda evangelierna och vad står det i dem?