• Anonym (Ina)

Skuldsanering? Hjälp!

Söker erfarenheter av er som haft skuldsanering. 

Var det värt det? 
    Hur mycket fick du behålla som har barn?
    Vad gör man vid akut tandvärk, bilen sönder osv osv? (Förutsatt att man behöver bil i arbetet)

• Svar på tråden Skuldsanering? Hjälp!
  • jaha2024
    Anonym (Ina) skrev 2025-01-04 17:24:18 följande:
    Skuldsanering? Hjälp!

Var det värt det? 
    Vad gör man vid akut tandvärk, bilen sönder osv osv? (Förutsatt att man behöver bil i arbetet)

Hej Ina! kolla in denna länken om du kan få. jag vet inte hur du lever nu, men detta är bra om du kan få det. 

kronofogden.se/skuldsanering/du-som-ska-ansoka-eller-har-ansokt-om-skuldsanering/kronofogdens-skuldsaneringstest
  • Anonym (Ina)
    jaha2024 skrev 2025-01-04 17:36:50 följande:
    Hej Ina! kolla in denna länken om du kan få. jag vet inte hur du lever nu, men detta är bra om du kan få det. 

kronofogden.se/skuldsanering/du-som-ska-ansoka-eller-har-ansokt-om-skuldsanering/kronofogdens-skuldsaneringstest
    Tack!

Jag har kollat och enligt testet har jag chans att få det. Men det ä otroligt skrämmande..så hade gärna velat höra från folk hur man lever.. 
  • Anonym (T)
    Anonym (Ina) skrev 2025-01-04 17:42:04 följande:
    Tack!

Jag har kollat och enligt testet har jag chans att få det. Men det ä otroligt skrämmande..så hade gärna velat höra från folk hur man lever.. 
    Hur lever du idag? 
  • Anonym (Har det)

Sista året här. Jag får behålla 1500 extra utöver det man får behålla vid löneutmätning. Går bilen sönder går du lösa det själv. Tandläkare går du till och får ett kostnadsförslag så får du behålla extra till det. men bara vid nödvändig vård. Jag betalar i tre år, sedan två år som är betalfria.

• jaha2024
    Anonym (Ina) skrev 2025-01-04 17:24:18 följande:
    Skuldsanering? Hjälp!

Var det värt det? 

skicka till mig privat så ska jag hjälpa dig
  • Anonym (Ina)
    Anonym (T) skrev 2025-01-04 17:44:19 följande:
    Hur lever du idag? 
    Ett bra fast jobb och en medelinkomst. 
    Men skilsmässa, sjukskrivningar, räntor och psykisk ohälsa har gjort att jag tyvärr dragit på mig massvis med blancolån. Började med en mindre summa men som välkänt eskalerar det när man inte kan betala så man lånar mer och mer för att släcka bränder.. 

Vill inget hellre än att göra rätt för mig och betala men nu är det omöjligt. Får det inte att räcka till hur jag än gör. 

Bryr mig inte om jag aldrig någonsin kan låna igen utan vill bara överleva just nu. 
  • Anonym (Ina)
    Anonym (Har det) skrev 2025-01-04 18:03:06 följande:

Sista året här. Jag får behålla 1500 extra utöver det man får behålla vid löneutmätning. Går bilen sönder går du lösa det själv. Tandläkare går du till och får ett kostnadsförslag så får du behålla extra till det. men bara vid nödvändig vård. Jag betalar i tre år, sedan två år som är betalfria.

Tack för svar. 

Var det jag var rädd för.. behöver bil inom jobbet så det gör mig orolig.. 

Vet du om detta stämmer?
    "För en ensamstående vuxen är existensminimum, år 2024, på 6 090 kronor plus eventuella boendekostnader."

Jag har barn och det står en summa för barn också. Menar man då 6090 kr + summan för barn? 
  • Aniiee
    Anonym (Ina) skrev 2025-01-04 19:57:33 följande:
    Tack för svar. 

Var det jag var rädd för.. behöver bil inom jobbet så det gör mig orolig.. 

Vet du om detta stämmer?
    "För en ensamstående vuxen är existensminimum, år 2024, på 6 090 kronor plus eventuella boendekostnader."

Jag har barn och det står en summa för barn också. Menar man då 6090 kr + summan för barn? 
    Ja, 6090 kr + summan för barn.
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Ina)
    Aniiee skrev 2025-01-04 20:03:28 följande:
    Ja, 6090 kr + summan för barn.
    Är pengar utöver hyra eller hyra ingår i den summan?
    Förlåt för dumma frågor... 
  • Anonym (Sandra)

Hur mycket skulder har du?

Svar på tråden Skuldsanering? Hjälp!