• Marie1983

13-åringen ignorerar mina samtal

När min 13-åriga flicka besöker vänner så ignorerar hon mina samtal. Oftast handlar det om att jag vill erbjuda hämtning eller tala om när hon ska vara hemma. Jag vill ha direktkontakt med henne för att kolla läget, hålla lite koll på mitt barn helt enkelt. SMS är inte tillräckligt. Inför åren som kommer vill jag att det ska vara cementerat att hon MÅSTE svara när jag ringer för att jag ska kunna höra vad hon har för sig. Samt att hon SKA ringa upl mig om hon missat mitt samtal. Hon har betett sig som en ganska kaxig tonåring länge redan. 

Som konsekvens nu har jag slagit ifrån mobildatan idag och spärrat alla appar förutom de hon ringer med, SMSar med och typ kollar busstider med. 

Vi har pratat många gånger om varför det är viktigt att hon svarar/ringer upp, samt jag har varnat för att jag kommer slå ifrån allt det roliga på mobilen om hon inte följer denna regel.

Tycker ni att jag är för hård?

Kan tillägga att vi bor i en Stockholmsförort med mycket kriminalitet. Våldsbrott och droger är vardag här. 

• Svar på tråden 13-åringen ignorerar mina samtal
  • Anonym (Em)

Mina tonåringar trycker ofta bort mina samtal och svarar med sms. Varför är inte text tillräckligt för dig?

• Anonym (M)

Men släpp kontrollbehovet ffs! Sms som svar räcker för att bekräfta att man vet vilken tid man ska vara hemma eller så kommer ni överens om det innan hon försvinner iväg. Om du vill erbjuda skjuts så räcker också sms. Svarar hon inte är det hennes förlust.

Fattar du inte att det är pinsamt för henne att du håller på så där...? Att det är pinsamt att ta samtal med mamma när man är med sina kompisar?

Och ditt straff är verkligen märkligt för det hänger inte alls ihop med det du vill åstadkomma. Om det är så sjukt viktigt för dig att hon svarar (via sms fortfarande) så är det snarare utegångsförbud som gäller.

Att ni har mycket kriminalitet omkring er är verkligen strunt samma. Om hon utsätts för något så spelar det ingen roll att du visste var hon skulle vara för då är det redan för sent.

• Spucks

Jag kan förstå att du kräver att hon svarar eller ringa tillbaka när hon är ute någonstans, så du vet att det verkligen är hon som svarar.
    Men när hon är hos kompisar? Jag tycker det är extremt överdrivet när det gäller en 13 åring. Varför ska du "kolla läget" när hon är med kompisar? Du får släppa tyglarna lite. Tala om när hon ska vara hemma kan du via meddelande eller innan hon ger sig iväg. 

• Alexi

Jag förstår inte. varför ska du prata med henne? Varför räcker inte sms? Hon kanske inte vill prata med dig inför sina kompisar?

• Marie1983
    Anonym (Em) skrev 2025-01-04 13:19:32 följande:

Mina tonåringar trycker ofta bort mina samtal och svarar med sms. Varför är inte text tillräckligt för dig?

Tack för ditt svar, det är intressant med olika resonemang. 
    Jag arbetar med målgruppen barn- och unga och en röd tråd bland dem som halkat ordentligt snett är att föräldrarna inte håller ordentlig koll på och kontakt med sina barn när de är ute. Självklart ljuger dessa barn på SMS och säger att de gör annat än de verkligen gör. Min dotter drar till med lögner lite då och då så tyvärr kan jag inte lita på henne så mycket just nu. 
    Jag tycker också att hon kan lära sig att det hör till hyfs att svara i telefonen. 
  • Anonym (H)

Kan vara så att hon tycker det är pinsamt om du ringer ofta när hon är med kompis. Iof är hon bara 13, men det verkar vara nya 16. 

• Marie1983
    Spucks skrev 2025-01-04 13:35:46 följande:

Jag kan förstå att du kräver att hon svarar eller ringa tillbaka när hon är ute någonstans, så du vet att det verkligen är hon som svarar.
    Men när hon är hos kompisar? Jag tycker det är extremt överdrivet när det gäller en 13 åring. Varför ska du "kolla läget" när hon är med kompisar? Du får släppa tyglarna lite. Tala om när hon ska vara hemma kan du via meddelande eller innan hon ger sig iväg. 

Förstår hur du tänker, men hur ska jag veta att hon är hemma hos en kompis om jag inte får svar? Tyvärr har hon lätt för att ljuga, så SMS funkar inte i det syftet. 

• Anonym (Em)
    Marie1983 skrev 2025-01-04 14:08:33 följande:
    Tack för ditt svar, det är intressant med olika resonemang. 
    Jag arbetar med målgruppen barn- och unga och en röd tråd bland dem som halkat ordentligt snett är att föräldrarna inte håller ordentlig koll på och kontakt med sina barn när de är ute. Självklart ljuger dessa barn på SMS och säger att de gör annat än de verkligen gör. Min dotter drar till med lögner lite då och då så tyvärr kan jag inte lita på henne så mycket just nu. 
    Jag tycker också att hon kan lära sig att det hör till hyfs att svara i telefonen. 
    Hon kan väl likaväl ljuga på telefon? Räcker ju att gå undan lite t ex. Tror att vi behöver acceptera att sms eller snapchat är de normala konversationssätten i våra barns generation.
  • Marie1983
    Anonym (H) skrev 2025-01-04 14:11:08 följande:

Kan vara så att hon tycker det är pinsamt om du ringer ofta när hon är med kompis. Iof är hon bara 13, men det verkar vara nya 16. 

Det kan vara så. Men även om tonåringar verkar växa upp snabbare idag så blir de inte mognare och klokare snabbare för det. Dessa yngre tjejer/ungdomar utnyttjas enkelt av kriminella gäng i olika syften, vilket jag ser dagligen i mitt yrke. Det är vanligare än många tror. Jag inbillar mig inte att min dotter är smartare än andra i samma ålder, som förälder känner jag ett ansvar att hålla koll på henne. 

• Marie1983
    Anonym (Em) skrev 2025-01-04 14:14:03 följande:
    Hon kan väl likaväl ljuga på telefon? Räcker ju att gå undan lite t ex. Tror att vi behöver acceptera att sms eller snapchat är de normala konversationssätten i våra barns generation.

Det stämmer förstås, men jag upplever ändå att det är ett snäpp svårare för henne att ljuga direkt i ett samtal. Hon är inte någon mästarlögnare än, så om inte annat hör jag oftast på henne när hon hittar på. 

Svar på tråden 13-åringen ignorerar mina samtal