• Anonym (Jag)

Babyshower samma dag som kompis?

Min syster hade tänkt ordna babyshower till mig lördag den 25/1, jag gillar inte riktigt överraskningar utan vill helst kunna planera så jag vet om det och kommer själv vara med lite och betala och fixa mat och fika och så. Tänkte kombinera lite med födelsedagsfirande också eftersom jag fyller år strax innan, det skulle vara kul att träffa mina närmaste vänner en sista gång innan bebisen. 

Jag har BF i mitten av februari men ska föda med planerat snitt i början av februari, antagligen mellan 4-6:e. Och min son fyller år strax innan det.. 
    Min syster har planerat det men inte bjudit in folk än, tänkte göra det nu i dagarna.

Kommer verkligen inte på något annat datum som skulle funka , lördagen innan blir för stressigt eftersom jag pluggar och har en inlämning den veckan. Min dotter som är 8 har tjatat om att vi ska ha babyshower sen jag berättade för henne om graviditeten och kommer bli jättebesviken om vi ställer in , jag hade också sett fram emot att få träffa vänner och så. 

Men idag fick jag inbjudan till en nära väns babyshower samma dag. Hon har BF i slutet av februari. Hon var med tillsammans med min syster och ordnade min babyshower förra gången jag var gravid. Hade inte tänkt bjuda samma personer så just det är inget problem men skulle egentligen verkligen velat komma på hennes och det känns lite taskigt att inte göra det.

Hur hade ni gjort? Ska jag ställa in min och komma på hennes? Försöka ändra datum fast jag tror nästan det är omöjligt att få det att funka? Eller ha min samma dag och ge henne present en annan dag? Det kanske är lite I-landsproblem men tacksam för råd.  

• Svar på tråden Babyshower samma dag som kompis?
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Jag) skrev 2025-01-03 15:57:04 följande:
    Babyshower samma dag som kompis?

Min syster hade tänkt ordna babyshower till mig lördag den 25/1, jag gillar inte riktigt överraskningar utan vill helst kunna planera så jag vet om det och kommer själv vara med lite och betala och fixa mat och fika och så. Tänkte kombinera lite med födelsedagsfirande också eftersom jag fyller år strax innan, det skulle vara kul att träffa mina närmaste vänner en sista gång innan bebisen. 

Jag har BF i mitten av februari men ska föda med planerat snitt i början av februari, antagligen mellan 4-6:e. Och min son fyller år strax innan det.. 
    Min syster har planerat det men inte bjudit in folk än, tänkte göra det nu i dagarna.

Kommer verkligen inte på något annat datum som skulle funka , lördagen innan blir för stressigt eftersom jag pluggar och har en inlämning den veckan. Min dotter som är 8 har tjatat om att vi ska ha babyshower sen jag berättade för henne om graviditeten och kommer bli jättebesviken om vi ställer in , jag hade också sett fram emot att få träffa vänner och så. 

Men idag fick jag inbjudan till en nära väns babyshower samma dag. Hon har BF i slutet av februari. Hon var med tillsammans med min syster och ordnade min babyshower förra gången jag var gravid. Hade inte tänkt bjuda samma personer så just det är inget problem men skulle egentligen verkligen velat komma på hennes och det känns lite taskigt att inte göra det.

Hur hade ni gjort? Ska jag ställa in min och komma på hennes? Försöka ändra datum fast jag tror nästan det är omöjligt att få det att funka? Eller ha min samma dag och ge henne present en annan dag? Det kanske är lite I-landsproblem men tacksam för råd.  

Måste du ha den på en lördag? Kan du inte ha den på söndagen den 26:e istället? Speciellt om du ändå inte kommer bjuda samma personer gör det ju ingenting. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Alice) skrev 2025-01-03 16:39:57 följande:
    Måste du ha den på en lördag? Kan du inte ha den på söndagen den 26:e istället? Speciellt om du ändå inte kommer bjuda samma personer gör det ju ingenting. 
    Tack för svar.. Hade helst haft en lördag så att inte barnen måste upp till skola och förskola och sambon och alla andra måste upp och jobba men det kanske går. Det skulle kanske funka ändå om vi har det lite tidigare. Ska kolla med min syster. Måste nog ha den den helgen iallafall om det ska bli av alls men söndag skulle kanske funka. Då skulle jag ju kunna gå på min kompis babyshower dagen innan. 
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Jag) skrev 2025-01-03 16:50:43 följande:
    Tack för svar.. Hade helst haft en lördag så att inte barnen måste upp till skola och förskola och sambon och alla andra måste upp och jobba men det kanske går. Det skulle kanske funka ändå om vi har det lite tidigare. Ska kolla med min syster. Måste nog ha den den helgen iallafall om det ska bli av alls men söndag skulle kanske funka. Då skulle jag ju kunna gå på min kompis babyshower dagen innan. 
    Jag kanske inte är van vid den typen av babyshower du pratar om här, men jag tänker att det är ett event på dagtid som är nån timma långt, sen är alla hemma innan middagstid? Varför tänker du att en babyshower skulle ställa till det med skola och jobb dagen efter? Det är ju inte heller som att en babyshower är nåt större suparevent heller där majoriteten kommer ha en baksmälla dagen efter.

Varför tänker du att en söndag skulle vara ett problem?
  • Anonym (Ani)

Du ska självklart inte ha din samma dag. Då är du en rutten vän!

• Anonym (Jag)
    Anonym (Alice) skrev 2025-01-03 16:58:20 följande:
    Jag kanske inte är van vid den typen av babyshower du pratar om här, men jag tänker att det är ett event på dagtid som är nån timma långt, sen är alla hemma innan middagstid? Varför tänker du att en babyshower skulle ställa till det med skola och jobb dagen efter? Det är ju inte heller som att en babyshower är nåt större suparevent heller där majoriteten kommer ha en baksmälla dagen efter.

Tänkte om några vill stanna kvar längre, förra gången var det så men då hade vi i lokal och mycket fler gäster , tänkte inte så stort nu. Så ja du har rätt , det går ju att ha tidigt så att det inte ställer till med skola eller jobb. 

Eller så får vi försöka ha det lördagen innan iallafall men det blir lite stressigt .

• Anonym (Jag)
    Anonym (Ani) skrev 2025-01-03 17:11:21 följande:

Du ska självklart inte ha din samma dag. Då är du en rutten vän!

Det kanske var lite överdrivet , det enda sättet det skulle påverka hennes är ju att jag inte kommer och att hon får min present vid ett annat tillfälle, jag hade som sagt inte tänkt bjuda någon av de som kommer på hennes ändå så det är inte så att någon annan skulle behöva välja.

Lutar åt att jag försöker ha det ett annat datum ändå men en rutten vän var väl att ta i,min syster hade planerat den dagen länge och jag hade ingen aning om att hon tänkte ha den dagen. 
  • Anonym (Jag)

Det var väl också för att jag tänkte att det skulle vara lite födelsedagsfest/ middag också (men absolut inte fest där folk super skallen av sig, barnen är ju med). Men ja söndag skulle kanske funka , ska försöka kolla runt lite när de jag tänkte bjuda kan.

Lördag 18/1 kanske går ändå annars. Jag har en inlämning tidigare den veckan men det kan gå ändå. 
  • Plupp73

Jag skulle ha gått på min kompis babyshower, särskilt som hon planerade din förra färdig. Planera om din egen istället!

• Anonym (Jag)
    Plupp73 skrev 2025-01-03 17:47:11 följande:

Jag skulle ha gått på min kompis babyshower, särskilt som hon planerade din förra färdig. Planera om din egen istället!

Ja vi kanske kan ha den söndag 26 eller lördag 18 iallafall , kollar med min syster om det funkar. Vill såklart gärna gå på hennes.
  • Anonym (S)

Ni båda känns väldigt babyshower-zillas! Bjuda in till sin egen babyshower, bara det! Är inte själva grejen att det ska vara en överraskning? Gillar du nu inte överraskningar så avsäg dig det helt och hållet? Om inte annat, slå ihop era planerade babyshowers? Så får ni väl fira vad ni vill?

• Anonym (Jag)
    Anonym (S) skrev 2025-01-03 22:10:55 följande:

Ni båda känns väldigt babyshower-zillas! Bjuda in till sin egen babyshower, bara det! Är inte själva grejen att det ska vara en överraskning? Gillar du nu inte överraskningar så avsäg dig det helt och hållet? Om inte annat, slå ihop era planerade babyshowers? Så får ni väl fira vad ni vill?

Det är mest min syster som ordnar och bjuder in till min men jag ska vara med litegrann och betala och fixa mat. Och det var en annan som bjöd in till hennes men tror hon vet om det också. Det är hennes första barn så vill inte ?ta ifrån? henne uppmärksamheten och fråga om att ha dom tillsammans , det är ju viktigare för henne eftersom det är första barnet tänker jag och jag har redan haft en förra gången. De enda jag har varit på har inte varit överraskningar, tror det är vanligt att blivande mamman ialaldall vet datum och sånt. 

Får se hur det blir , kan kanske dagen jag ska ha till söndagen eller lördagen innan.. eller senare på eftermiddag / kvällen så jag hinner gå på hennes innan . Tänkte egentligen inte att jag skulle ha nån alls så det blev lite i sista sekunden , min syster ville ordna och min dotter vill väldigt gärna att vi har en. 
  • Anonym (Jag)

Kollade runt lite och tydligen ska en annan kompis fira sin 40-årsdag den 26:e , vill såklart inte missa det ..
    Men har funderat och tror att vi antingen tar det den 18:de ialaldall eller den 25:e fast senare så att jag hinner gå på min kompis babyshower också, vill inte missa den eftersom hon var med och ordnade min förra. 
  • Anonym (Jag)

Det blir samma dag iallafall kom vi fram till eftersom ingen annan lördag eller söndag funkade. Men senare så jag hinner gå till kompisens babyshower innan och vara där ca 2,5 timmar :) 

Så det löser sig, vi har inte bjudit någon som ska på hennes heller (har mest bjudit mina närmaste vänner). 

Svar på tråden Babyshower samma dag som kompis?