• Anonym (TS)

Dottern ska ta hem en kille för första gången...

Dottern har haft ett intresse av killar under flera år, men på grund av dåligt självförtroende och självkänsla har hon inte vågat ha så nära kontakt. Direkt en kille visat intresse har han backat och tyckt de varit "cringe". Nu har hon dock en kille hon skrivit med under en längre tid och de har även träffats när hon varit med kompisar. De har kyssts vid ett tillfälle. Nu ska killen komma hem till henne.
    Jag har själv under uppväxten haft ganska obrydda föräldrar, så jag har ingen referensram. Hur ska man agera som förälder?
    Tar man i hand? Säger man hej bara? Presenterar man sig?
    Låter man dom vara ensam på rummet? Kollar man läget? Hur funkar det?
  • Svar på tråden Dottern ska ta hem en kille för första gången...
  • Anonym (Undrar)

Hur gamla är de? Ska han övernatta?

• Anonym (Hej)

Du tänkte inte att det var relevant information att skriva hur gammal hon är?

• Anonym (Malin)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-02 13:46:03 följande:
    Dottern ska ta hem en kille för första gången...
    Dottern har haft ett intresse av killar under flera år, men på grund av dåligt självförtroende och självkänsla har hon inte vågat ha så nära kontakt. Direkt en kille visat intresse har han backat och tyckt de varit "cringe". Nu har hon dock en kille hon skrivit med under en längre tid och de har även träffats när hon varit med kompisar. De har kyssts vid ett tillfälle. Nu ska killen komma hem till henne.
    Jag har själv under uppväxten haft ganska obrydda föräldrar, så jag har ingen referensram. Hur ska man agera som förälder?
    Tar man i hand? Säger man hej bara? Presenterar man sig?
    Låter man dom vara ensam på rummet? Kollar man läget? Hur funkar det?
    Ja, man tar i hand om man inte träffats förr. Och då presenterar man sig samtidigt, 

Sedan beror det på, du skriver ju inte hur gamla de är. Och varför har du inte pratat med din dotter. Frågat om vad de vill, fika eller middag, eller något annat. Så himla märkvärdigt är det inte. Prata med din dotter.
  • Mkay

Ta i hand och säg hej samt presentera dig med namn, så som du gör med vilken vuxen som helst som du träffar för första gången. Även om de är barn är det trevligt att hälsa på det sättet. 

Sen skulle väl jag låta de vara för ska man kolla till hela tiden blir nog inte dottern glad och då visar man att man inte litar på sin dotter vilket är lite respektlöst mot henne. Är hon i en ålder där sex kan vara aktuellt är det väl viktigare att ha konversationer om det med henne, hur man sköter det och vad som är ok och inte ok när det kommer till det. Vill hon ha det kommer hon ha det oavsett om det är hemma eller inte, det kan du inte kontrollera, det är viktigare att hon är informerad så hon tar rätt beslut gällande det.

• Anonym (Issa)

Har ni inte haft snacket om sex och skydd, att man ska vara helt med på det som sker och måste säga nej om man inte gillar det, så har man väl det samtalet först.

När de väl träffas hade jag låtit dem vara ifred.

Vi hånglade väldigt mycket på rummet när jag hade min första kille och han blev ofta blöt i byxorna då, men steget till penetrerande sex tog för oss flera månader.

• Anonym (Molly)

Var bara dig själv och presentera dig som du vanligtvis gör med alla nya bekantskaper.
    Kanske bära in en bricka med lite fika ( om hon är tonåring och vill hänga på rummet med killen) men knacka först och säg att det finns en bricka med fika och fråga om det är ok att komma in. Så gjorde jag med min dotter och det var ok från hennes sida.
    Innan hon tog hem killen för fösta gången pratade vi på tu man hand om hur han är och vad som fick henne att falla för honom. Vi pratade också om pirret man känner och givetvis lite om sex och sådant, att när och om tiden kommer och hon har frågor om det så vet hon vart jag finns. Hon var ok med det! Påtalade dock att det inte låg på den nivån ännu, att de vill vänta med det.

De är idag i 17 års åldern och har varit ett par i 1 år.
    Vi har en jättefin relation alla och killen känner sig både trygg och välkommen här med ömsesidig respekt åt båda hållen.

Var bara dig själv och vad spännande med ett barns första kärlek🥰

• Anonym (TS)
    Anonym (Undrar) skrev 2025-01-02 13:49:18 följande:

Hur gamla är de? Ska han övernatta?

Oj, missade det. 16 år, nej han ska inte övernatta.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Hej) skrev 2025-01-02 13:51:12 följande:

Du tänkte inte att det var relevant information att skriva hur gammal hon är?

Missade det. 16 år.
    Anonym (Malin) skrev 2025-01-02 14:02:51 följande:
    Ja, man tar i hand om man inte träffats förr. Och då presenterar man sig samtidigt, 

Sedan beror det på, du skriver ju inte hur gamla de är. Och varför har du inte pratat med din dotter. Frågat om vad de vill, fika eller middag, eller något annat. Så himla märkvärdigt är det inte. Prata med din dotter.
    Det enda hon sagt är att vi inte får vara pinsamma. I övrigt vet hon inte vad de vill.
    Anonym (Issa) skrev 2025-01-02 14:13:19 följande:

Har ni inte haft snacket om sex och skydd, att man ska vara helt med på det som sker och måste säga nej om man inte gillar det, så har man väl det samtalet först.

När de väl träffas hade jag låtit dem vara ifred.

Vi hånglade väldigt mycket på rummet när jag hade min första kille och han blev ofta blöt i byxorna då, men steget till penetrerande sex tog för oss flera månader.

Det har vi. Hon har även p-piller pga mycket menssmärtor, men pratat om vikten av att använda kondom ändå.
    Anonym (Molly) skrev 2025-01-02 14:53:25 följande:

Var bara dig själv och presentera dig som du vanligtvis gör med alla nya bekantskaper.
    Kanske bära in en bricka med lite fika ( om hon är tonåring och vill hänga på rummet med killen) men knacka först och säg att det finns en bricka med fika och fråga om det är ok att komma in. Så gjorde jag med min dotter och det var ok från hennes sida.
    Innan hon tog hem killen för fösta gången pratade vi på tu man hand om hur han är och vad som fick henne att falla för honom. Vi pratade också om pirret man känner och givetvis lite om sex och sådant, att när och om tiden kommer och hon har frågor om det så vet hon vart jag finns. Hon var ok med det! Påtalade dock att det inte låg på den nivån ännu, att de vill vänta med det.

De är idag i 17 års åldern och har varit ett par i 1 år.
    Vi har en jättefin relation alla och killen känner sig både trygg och välkommen här med ömsesidig respekt åt båda hållen.

Var bara dig själv och vad spännande med ett barns första kärlek🥰

Ja, vi har pratat en del. Killen verkar vara bra utifrån det hon säger, men vi har ju inte träffat honom än. Hon har en add diagnos med autistiska drag som gör det svårt för henne att veta hur hon ska bete sig socialt. Hon ställde in träffen ikväll pga det. Hon har aldrig träffat honom ensam än, utan endast tillsammans med sina andra kompisar och de har nog kanske lett det sociala.

Jag har försökt pusha henne. Att hon behöver tro på sig själv. Att killen vill träffa henne för att han tycker om henne och att hon får lita på det. Hon har inte berättat något om sina svårigheter, vilket jag sagt att hon inte behöver göra direkt, men att det såklart kan kännas lättare om han vet vilka svårigheter hon har.

Vi får se om det blir en träff vid ett senare tillfälle. Han går gymnasium i annan kommun och flyttade när skolan började. Misstänker att han åker tillbaka när jullovet är slut.

Svar på tråden Dottern ska ta hem en kille för första gången...