• Anonym (Jag)

Min dotter vill knappt träffa mig

Jag är separerad ifrån min 12-åriga dotters mamma sedan 2 år tillbaka. Första tiden gick jättebra, hon var hos oss varannan vecka osv. Men bara efter ett par mån så började dottern inte vilja komma lika ofta, utan anledning. Från okt -23 så har hon inte sovit hos mig en enda natt. Hon vill helt enkelt inte. Till saken hör att hennes mamma är bipolär. Jag tror att detta påverkar dottern otroligt mycket, men exet vägrar erkänna det. 

Jag har också träffat en ny. Har frågat flera ggr vad dottern tycker, om hon är ok med det osv. Hon säger att det är jätteku, att min nya är jättesnäll. Dom messar en del osv så jag litar på det hon säger. 

Dom få ggr som dottern vill komma är så fort det är något kul som ska hända, då passar det. Jag får koll kärlek tillbaka av henne. Försöker prata osv om allt, men hon säger ingenting. 

Till saken hör också att hon skickar sms till en hel del personer på kvällarna och säger godnatt. Släkt osv. I stort sett alla får ett hjärta, men inte jag. Vilket gör att det är ett medvetet val. Och jag har absolut inte gjort nåt fel. 

Hur ska jag bete mig? 

Saknar min dotter så oerhört mycket!!!

• Svar på tråden Min dotter vill knappt träffa mig
  • Anonym (Man vänjer sig)

Din dotter är nästan tonåring. Det är nog bara att vänja dig.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Man vänjer sig) skrev 2025-01-01 14:10:04 följande:

Din dotter är nästan tonåring. Det är nog bara att vänja dig.

Att hon bara vill vara med mamma och inte sin pappa? Och att bete sig som hon gör?
    Tveksamt. 
  • Anonym (Man vänjer sig)
    Anonym (Jag) skrev 2025-01-01 16:32:15 följande:
    Att hon bara vill vara med mamma och inte sin pappa? Och att bete sig som hon gör?
    Tveksamt. 
    Ja, precis. Hon börjar bli äldre och vill bestämma själv var hon ska vara. Det är helt naturligt.
  • Tom Araya

Någonting finns där som som din dotter tycker gör skillnad för henne och det liv hon lever nu.

Det kan exempelvis vara kontakten med kompisar eller vägen till skolan eller fritidsaktiviteter eller vad ni äter och har för aktiviteter eller hur ni bor e.t.c.

• Anonym (Pappa till tre barn)
    Anonym (Jag) skrev 2025-01-01 16:32:15 följande:
    Tveksamt. 
    Hon ser antagligen fördelar med att vara hos mamman mot att vara hos dig. Var har hon sina vänner? Bestämmer ni något intressant så hon vill komma? Ofta får man faktiskt engagera sig och föreslå saker.
  • Tom Araya

Fråga henne.
    Ring och säg att du saknar henne och undrar varför hon så sällan är hos dig.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2025-01-01 16:48:10 följande:
    Hon ser antagligen fördelar med att vara hos mamman mot att vara hos dig. Var har hon sina vänner? Bestämmer ni något intressant så hon vill komma? Ofta får man faktiskt engagera sig och föreslå saker.

Vi och mamman bor väldigt nära varandra, så varken vänner eller skola är någon skillnad. 

Vi gör väldigt mycket kul!! Mer än vad hennes mamma hittar på med henne. Men är ju bara dom gångerna hon väljer att komma, inte annars. Vi engager oss oerhört mycket ska tilläggas!! 

• Anonym (Jag)
    Tom Araya skrev 2025-01-01 16:55:14 följande:

Fråga henne.
    Ring och säg att du saknar henne och undrar varför hon så sällan är hos dig.

Gjort. Hon säger bara att hon inte vet. 
  • Spucks
    Anonym (Jag) skrev 2025-01-01 13:57:15 följande:

Och jag har absolut inte gjort nåt fel. 

Säger du det eller din dotter?
  • Anonym (T)
    Anonym (Jag) skrev 2025-01-01 18:57:45 följande:
    Gjort. Hon säger bara att hon inte vet. 

Varit med om liknande som barn. Samma ålder. Säger bara ett råd. Vad du än gör, ge inte upp, fortsätt bjuda in och fortsätt ringa.
    Min pappa blev väldigt sårad och ledsen, slutade höra av sig helt. Blev väldigt mycket ångest av detta för oss båda.  idag när jag är vuxen har vi bra relation igen. Men det tog tid. 

För min del så mådde jag dåligt, och var påfrestande för mig att flytta runt. Pappa bodde på landet, mamma i stan. Var mkt lättare att ta sig till skolan från mamma. Och pappa hade svårt att prata om känslor vilket gjorde att jag inte helt förstod fören långt senare hur viktigt det var för honom att jag skulle komma dit. Usch hemskt allting.

Svar på tråden Min dotter vill knappt träffa mig