• Bakabulle90

Skridskor 3 åring

Jag har en son på snart tre, han tjatar dagligen om att spela hockey. Han har äldre syskon, som går på konståkning och vi spenderar därför mycket tid i ishallen för både titta på konståkning och ishockey. Han älskar allt som har med hallen, sporten och kläderna att göra. Vi har därför köpt hjälm och skridskor till honom, som han älskar att ha på sig och går runt med. men så fort det är dags att gå ut på isen så vill han inte. Så han står i hallen och tittar på med utrustningen. Jag vill såklart inte pressa honom.. men finns det något jag kan göra för att få honom att våga testa gå ut på isen med oss? Hela familjen åker skridskor och det vore praktiskt att ha med honom.

• Svar på tråden Skridskor 3 åring
  • ciann

Har åkt med mina sen de var runt 2. 
    Det jag tänker är viktigt är att den är en lek. Att det är kul.
    Men det är svårt I början. Det bästa är om han får åka mellan dina ben och du håller honom under armarna. Att börja själv är aldeles för svårt och kan bli avskräckande när han ramlar. 
    Vad säger han om du lyfter ut honom på isen och tar honom mellan benen och åker?  

• Anonym (Bibbi)

Köp ett hockeyset kostar inte jättemycket. när han har på de tjocks byxorna så gör det inte ont att ramla på baken. Det  här funkade toppen på nåde don och barnbarn. En del kan kanske tycka att det är helt onödigt  men låt dem tycka det för det är bra. 

• Bakabulle90
    ciann skrev 2025-01-01 19:44:21 följande:

Har åkt med mina sen de var runt 2. 
    Det jag tänker är viktigt är att den är en lek. Att det är kul.
    Men det är svårt I början. Det bästa är om han får åka mellan dina ben och du håller honom under armarna. Att börja själv är aldeles för svårt och kan bli avskräckande när han ramlar. 
    Vad säger han om du lyfter ut honom på isen och tar honom mellan benen och åker?  

Det var så vi försökte ta ut honom, men direkt så sa han bara att han vill sitta, så då lät vi han sitta på isen en stund och det tyckte han var spännande. Och nu är han ok med att sitta på isen tsm med en av oss föräldrar, medan den andra åker med med systern.

så han har aldrig ramlat eller ens försökt stå själv än, så jag vet inte riktigt vad som gjort honom rädd redan. känns mest logiskt att ta det i hans takt och om han bara vill sitta på isen just nu, så får det väl vara så även om det känns lite frustrerande att inte ens få försöka åka med honom. :) 

• Anonym (Sälen)

Är ni i ishall? I vår ishall finns en säl på medar som man kan skjutsa runt barn på (och som är hett eftertraktad!). Eller om ni kan ha med någon liten kälke/spark eller liknande att dra runt honom på. Då behöver ni inte turas om att stå still och göra honom sällskap. 

• Anonym (Sälen)

Såg nu att du skrev att ni är i en ishall :) 
    Tipsa dem om att köpa in sälar!  

Svar på tråden Skridskor 3 åring