• Anonym (TS)

Ni som anlitat läxhjälpsföretag till era barn

Kan ni berätta om upplägg, era erfarenheter, tips osv. 

Vi funderar på att anlita det till sonen i högstadiet när det gäller matte. 

• Svar på tråden Ni som anlitat läxhjälpsföretag till era barn
  • Anonym (Lärare)

Jag är en sådan som erbjuder "läxhjälp" och upplägget beror helt på båda parters möjligheter och önskemål. Det handlar alltså om att hitta tider som passar och lektionernas/träffarnas innehåll beror på vad ni som föräldrar önskar.

• Anonym (T)

Konstig fråga på nyårsafton.

• Anonym (Mini)

Inte testat men vet att en lärare på skolan mina barn går på är med på en sådan sida. 

Vi kan ju bara hoppas att läraren är bättre privat än som vanlig lärare. 

Kolla annars om du kan hitta en bra gymnasieungdom som vill ha ett tillfälligt extrajobb.  

• Anonym (TS)
    Anonym (Mini) skrev 2024-12-31 12:06:17 följande:

Inte testat men vet att en lärare på skolan mina barn går på är med på en sådan sida. 

Vi kan ju bara hoppas att läraren är bättre privat än som vanlig lärare. 

Kolla annars om du kan hitta en bra gymnasieungdom som vill ha ett tillfälligt extrajobb.  

Ja det är just det jag funderat på, ska man gå via ett företag eller ska man söka en lokal ungdom. 

jag gillar att betala vitt för saker men också skönt att göra det lite enkelt. 

• FruNyfiken

Ett av våra barn hade stora problem med matte på gymnasienivå, så vi köpte hjälp av Allakando. Barnet hade kontakt digitalt med en tjej som framför allt lyfte hennes självförtroende. Från att inte få ett betyg alls i matte fick hon godkänt och kunde söka vidare till universitet. Kan verkligen rekommendera det. Det kostar, men det var verkligen värt det!

• Anonym (TS)
    FruNyfiken skrev 2024-12-31 17:00:09 följande:

Ett av våra barn hade stora problem med matte på gymnasienivå, så vi köpte hjälp av Allakando. Barnet hade kontakt digitalt med en tjej som framför allt lyfte hennes självförtroende. Från att inte få ett betyg alls i matte fick hon godkänt och kunde söka vidare till universitet. Kan verkligen rekommendera det. Det kostar, men det var verkligen värt det!

var just inne på det företagets hemsida idag. Hur funkade det digitalt jämför med att träffas fysiskt tyckte du?

måste eleven ha färdiga frågor eller kan man jobba med ett avsnitt som de jobbar med i skolan? Hur går man till väga I arbetet liksom? 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-31 16:39:58 följande:

Ja det är just det jag funderat på, ska man gå via ett företag eller ska man söka en lokal ungdom. 

jag gillar att betala vitt för saker men också skönt att göra det lite enkelt. 

Du får det du betalar för. Betala en student ett par hundra i timmen (billigare kommer du knappast undan) eller 2-300 för en riktig lärare. Det finns billigare än så också på sådana sidor. Jag använder Superprof förresten.
  • Anonym (Mini)

Var tvungen att kolla sidan som "läraren" rekommenderade och hittade just den läraren mina barn har/ har haft. :-/ 

Kolla av din bekantskapskrets. Kanske en kollega har en gymnasieungdom som kan ställa upp? Eller en granne. Ett enkelt sätt att se om det hjälper. Visst,  vitt är bäst, men lika väl som ungdomen klipper gräsmattan åt dig eller säljer hembakat för klassresan kan det vara värt det. 

Sedan tror jag du ska vara noga med recensioner om du använder någon av sidorna och kolla upp dem först. 

• Anonym (Lärare)
    Anonym (Mini) skrev 2024-12-31 17:56:38 följande:

Var tvungen att kolla sidan som "läraren" rekommenderade och hittade just den läraren mina barn har/ har haft. :-/ 

Vill bara påpeka att det inte på något sätt betyder att de som är där är lika dåliga som just er lärare.
  • FruNyfiken
    Anonym (TS) skrev 2024-12-31 17:10:47 följande:
    var just inne på det företagets hemsida idag. Hur funkade det digitalt jämför med att träffas fysiskt tyckte du?

måste eleven ha färdiga frågor eller kan man jobba med ett avsnitt som de jobbar med i skolan? Hur går man till väga I arbetet liksom? 
    Jag har ju inget att jämföra med, vi bor i norra Sverige och läraren i Skåne. Jag var skeptisk till det i början, men det visade sig funka utmärkt.

Innan vi började hade vi en lång intervju om vad just vårt barn behövde. Barnet och läraren lade sedan upp lektionerna och de utgick ifrån skolan och vad just barnet hade svårt med.

En av de punkter jag tryckte på var att barnet verkligen behövde bättre självförtroende. Efter att fått höra av en lärare att hen aldrig skulle klara matten och aldrig få ett betyg, var hen riktigt ner i skoskaften. Så en stor bit för läraren var att verkligen peppa och lyfta. Och det lyckades.
  • Anonym (Lärare också)

Vad tråkigt att ni haft en så negativ upplevelse av ert barns lärare. Finns ju en del sämre pedagoger.

till TS: Tänker att det samma troligen gäller för läxhjälp, eftersom det är en tjänst ni köper hade jag varit lite på och gett det 3 ggr - sen bytt om det inte kändes bra. 

Det citerad användare säger om självförtroende bifaller jag alla dagar i veckan. när jag undervisar så är det jag jobbat mest med de eleverna som hänger på kanten. För tror man att man inte kan, ger man upp - slutar jobba och kommer ännu längre från betyg. Det är en fin balansgång att få tonåringar att förstå att man är skarp och sträng med arbete - för att man bryr sig om dem och vill att de ska lyckas. Det är lätt att om man är omtyckt så tycker de att jag som lärare ska lösa barnets svårigheter. Fast egentligen är det ju barnet som gör det - inte läraren. Dock med stöd/guidning mm. 

Försök mäta små framgångar. Befinner man sig i slutet på nian eller nära kursslut kanske proven måste vara mot ämnes/kurskrav - men då får man se att ni är jag närmare E-gränsen genom att jag behärskar xxx mer osv.

Flera verkar ha kommit på kant med sina barns pedagoger i tråden, så kanske är detta rådet inte välkommet - men försök kroka arm med ert barns lärare. De gånger man får till det med gott samarbete med hemmet - så har jag alltid fått igenom barnen. Samma sak elever som har hög närvaro - lyckas man nästan alltid få igenom. Kolla över närvaroprocenten - den ska inte vara under 90 procent. Huvudvärk och magont är sätt att undvika det som är jobbigt, man kan testa med en Alvedon och gå hem om det inte ger dig. Jämför med egen träning och de ursäkter man försöker hitta på för sig själv när det är tungt. 

varmt lycka till! ❤️ Rekommenderar Mattehjälpen som har både hemsida och verksamhet i flera kommuner. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Lärare också) skrev 2025-01-04 08:22:33 följande:

Vad tråkigt att ni haft en så negativ upplevelse av ert barns lärare. Finns ju en del sämre pedagoger.

till TS: Tänker att det samma troligen gäller för läxhjälp, eftersom det är en tjänst ni köper hade jag varit lite på och gett det 3 ggr - sen bytt om det inte kändes bra. 

Det citerad användare säger om självförtroende bifaller jag alla dagar i veckan. när jag undervisar så är det jag jobbat mest med de eleverna som hänger på kanten. För tror man att man inte kan, ger man upp - slutar jobba och kommer ännu längre från betyg. Det är en fin balansgång att få tonåringar att förstå att man är skarp och sträng med arbete - för att man bryr sig om dem och vill att de ska lyckas. Det är lätt att om man är omtyckt så tycker de att jag som lärare ska lösa barnets svårigheter. Fast egentligen är det ju barnet som gör det - inte läraren. Dock med stöd/guidning mm. 

Försök mäta små framgångar. Befinner man sig i slutet på nian eller nära kursslut kanske proven måste vara mot ämnes/kurskrav - men då får man se att ni är jag närmare E-gränsen genom att jag behärskar xxx mer osv.

Flera verkar ha kommit på kant med sina barns pedagoger i tråden, så kanske är detta rådet inte välkommet - men försök kroka arm med ert barns lärare. De gånger man får till det med gott samarbete med hemmet - så har jag alltid fått igenom barnen. Samma sak elever som har hög närvaro - lyckas man nästan alltid få igenom. Kolla över närvaroprocenten - den ska inte vara under 90 procent. Huvudvärk och magont är sätt att undvika det som är jobbigt, man kan testa med en Alvedon och gå hem om det inte ger dig. Jämför med egen träning och de ursäkter man försöker hitta på för sig själv när det är tungt. 

varmt lycka till! ❤️ Rekommenderar Mattehjälpen som har både hemsida och verksamhet i flera kommuner. 

Min son har bra närvaro i skolan. Men matten har alltid varit svår. Jag skulle så gärna vilja hjälpa upp så att han låg på typ D och inte behövde kämpa så för ett godkänt, kunde känna lite självförtroende. istället för att som nu där han får F på delar av proven. Vi har haft dialog med läraren men eftersom skolan inte kan ge någon hjälp utöver det som händer i klassrummet och det inte räcker så blir det ju svårt. 
Svar på tråden Ni som anlitat läxhjälpsföretag till era barn