• Anonym (Gravid1)

Bli bjuden på mat innan man berättat

Jag är gravid i vecka 8 och vi har inte berättat för någon än. Idag, nyårsafton, ska vi bli bjudna på mat av min kusin och hennes man som gillar att laga "fin mat" som ostron, råbiff, tartar mm och jag är lite orolig för vad jag ska göra, säga om vi blir bjudna på något som gravida inte bör äta. Är det någon som har något förslag om hur jag ska hantera situationen eller vad jag ska säga?

• Svar på tråden Bli bjuden på mat innan man berättat
  • Anonym (Hmm)

Du avvaktar tills ni är där. Ta med nödproviant, t ex banan eller något annat lämpligt. Ostron kan du äta även om du är gravid.

• Anonym (Linda)

Händer det så hade jag sagt som det är och bett dem att inte sprida det. 

• Anonym (Ok)

Är det hela världen om de får veta?

Hur förklarar du att du inte ska dricka alkohol?

Klart du kan hitta på något, men de kommer ju ändå att förstå. Folk är inte dumma. 

• OlgaElvira

Berätta i förväg. Tänk hur de ska känna sig om de får veta där och då. De har ansträngt sig och sedan inser de att du inte vill/kan äta det de serverar. 

Ring dem nu och berätta att du har en glad nyhet som kanske ställer till det för dem. Då ger du dem möjlighet att göra en komplettering till menyn.

• Anonym (Ok)
    OlgaElvira skrev 2024-12-31 09:54:30 följande:

Berätta i förväg. Tänk hur de ska känna sig om de får veta där och då. De har ansträngt sig och sedan inser de att du inte vill/kan äta det de serverar. 

Ring dem nu och berätta att du har en glad nyhet som kanske ställer till det för dem. Då ger du dem möjlighet att göra en komplettering till menyn.

Samt skaffa goda alkolfria alternativ. 
  • Anonym (Gravid1)
    Anonym (Ok) skrev 2024-12-31 09:48:14 följande:

Är det hela världen om de får veta?

Hur förklarar du att du inte ska dricka alkohol?

Klart du kan hitta på något, men de kommer ju ändå att förstå. Folk är inte dumma. 

Jag ska köra och det vet dem, så alkohol vet de att jag inte dricka samt att jag sällan dricker i vanliga fall.
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Gravid1) skrev 2024-12-31 09:59:04 följande:
    Jag ska köra och det vet dem, så alkohol vet de att jag inte dricka samt att jag sällan dricker i vanliga fall.
    Och vad händer om du äter av maten? Det är en måltid och det mesta är väl saker du kan äta?

Förstår inte denna oro vissa har. Vilka saker är helt förbjudna att äta som gravid?
  • Anonym (Gravid1)
    OlgaElvira skrev 2024-12-31 09:54:30 följande:

Vi har förlorat 4 graviditeter tidigare och har bestämt att inte berätta innan vi varit på ultraljudet den 13/1.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Ok) skrev 2024-12-31 10:01:22 följande:
    Och vad händer om du äter av maten? Det är en måltid och det mesta är väl saker du kan äta?

Förstår inte denna oro vissa har. Vilka saker är helt förbjudna att äta som gravid?
    Tartar och råbiff till exempel. Man ska även undvika rökt mat och andra liknande saker. Du kan googla om du vill veta mer.
  • Anonym (Gravid1)
    Anonym (Ok) skrev 2024-12-31 10:01:22 följande:

Nä precis, vet inte heller hur stor "risk" som är med att äta exempelvis blodigt kött en gång. Det är därför jag vill ha råd och få höra andras åsikter och eventuella erfarenheter 
Svar på tråden Bli bjuden på mat innan man berättat