• Anonym (Jenna)

Skicka brev till läkaren, e det ok?

Hade möte med min läkare men jag kände att hon inte förstod vad jag menade och det kändes som hon tolkar mig helt fel. Jag mådde väldigt dåligt då jag träffade henne och fick inte fram i ord i vad jag ville ha sagt. 

har nu funderingar på att skriva ett brev till henne där jag förklarar. 
    men kan man göra det? Eller framstår man som en konstig och jobbig patient?
    vill inte framstå som helt knäpp? 

tankar någon?

• Svar på tråden Skicka brev till läkaren, e det ok?
  • Anonym (Lia)

Att lämna fram ett brev och be läkaren läsa när man har en bokad tid är helt okej. 

Att skicka ett brev till läkaren är ett övertramp. 

• Anonym (Sofi)

Klart att du kan. Skriv meddelande i 1177. Det görs hela tiden av patienter, meddelanden och tillägg efter besök. Jag jobbar på vc. 

• Anonym (Jenna)
    Anonym (Lia) skrev 2024-12-30 10:38:45 följande:

Att lämna fram ett brev och be läkaren läsa när man har en bokad tid är helt okej. 

Att skicka ett brev till läkaren är ett övertramp. 

Va? 

övertramp? Att lämna brevet till sin vc och be läkaren läsa när man har tid?

att lämna brevet när man har bokad tid känns ju helskumt? 
    får faktiskt inte ihop ditt resonemang.

• Anonym (Jenna)
    Anonym (Sofi) skrev 2024-12-30 10:39:46 följande:

Klart att du kan. Skriv meddelande i 1177. Det görs hela tiden av patienter, meddelanden och tillägg efter besök. Jag jobbar på vc. 

Ja, lite så jag tänker. 

vill att det ska vara privat och tänkte bättre jag lämnar brev i receptionen på vc. Om jag skriver på 1177 kan ju det läsas av nån random? om du förstår hur jag menar :)

• Anonym (Sofi)
    Anonym (Jenna) skrev 2024-12-30 10:43:45 följande:

Ja, lite så jag tänker. 

vill att det ska vara privat och tänkte bättre jag lämnar brev i receptionen på vc. Om jag skriver på 1177 kan ju det läsas av nån random? om du förstår hur jag menar :)

Om du skriver i 1177 kan du adressera det till läkaren du träffade så bara denne kan läsa det. Det kanske fördelas av en sekreterare men det är inte annars vem som helst som läser det. Och det kan läggas in i din journal så tänk på det. Det gäller även om du skriver ett brev, att det scannas in i journalen. Annars kan du ju be att få boka en telefontid med läkaren. Men all personal har ju sekretess så det är meningen att patienter ska kunna kommunicera med vården utan att utomstående diskuterar eller tar del av det. Jag skulle skriva i 1177, det är det mest naturliga och smidiga.
  • Anonym (Jenna)
    Anonym (Sofi) skrev 2024-12-30 10:50:53 följande:
    Om du skriver i 1177 kan du adressera det till läkaren du träffade så bara denne kan läsa det. Det kanske fördelas av en sekreterare men det är inte annars vem som helst som läser det. Och det kan läggas in i din journal så tänk på det. Det gäller även om du skriver ett brev, att det scannas in i journalen. Annars kan du ju be att få boka en telefontid med läkaren. Men all personal har ju sekretess så det är meningen att patienter ska kunna kommunicera med vården utan att utomstående diskuterar eller tar del av det. Jag skulle skriva i 1177, det är det mest naturliga och smidiga.

Såg att man kunde bifoga dokument. Har skrivit i Word. Så skickar det som ety dokument via 1177. 

tack för svar :)

Svar på tråden Skicka brev till läkaren, e det ok?