• Anonym (P-piller)

Biverkningar avslutat p-piller

Slutade ta p-piller för lite över 2 månader sedan. Har fått en del biverkningar. Jag har fått fettigt hår, mer håravfall och jättedålig hy. Hur länge har man dessa biverkningar efter slutat med p-piller? Tog p-piller i ca 2 år. 

Jobbigaste är hyn, blir sämre för varje dag som går. Ansiktet, armar, bröstkorgen och ryggen :(

• Svar på tråden Biverkningar avslutat p-piller
  • Anonym (Japp)

Det beror nog på hormonförändringarna, det värsta är nog nu i början, men det kan ta upp till 6 månader för kroppen att stabilisera sig och hitta balansen igen :)

• Anonym (P-piller)
    Anonym (Japp) skrev 2025-01-04 19:22:29 följande:

Det beror nog på hormonförändringarna, det värsta är nog nu i början, men det kan ta upp till 6 månader för kroppen att stabilisera sig och hitta balansen igen :)

Tack för svar, får nog låta det ta sin tid.

Kan man också gå upp i vikt av att sluta med ppiller? Har aldrig vägt så mycket som jag gör nu. Har alltid legat på en viss kroppsvikt under flera år men nu i samband när jag slutade med dom så har jag börjat öka i vikt
  • Anonym (Japp)
    Anonym (P-piller) skrev 2025-01-06 20:14:38 följande:
    Tack för svar, får nog låta det ta sin tid.

Kan man också gå upp i vikt av att sluta med ppiller? Har aldrig vägt så mycket som jag gör nu. Har alltid legat på en viss kroppsvikt under flera år men nu i samband när jag slutade med dom så har jag börjat öka i vikt
    Vikten påverkas av hormoner, både vad gäller ökad/minskad aptit och hur mycket vätska man samlar på sig... :) det är ju pga ökad vätska o så man ofta blir lite mer svullen och går upp några kilo i samband med ägglossning och mens. 
  • Anonym (P-piller)
    Anonym (Japp) skrev 2025-01-06 22:26:32 följande:
    Vikten påverkas av hormoner, både vad gäller ökad/minskad aptit och hur mycket vätska man samlar på sig... :) det är ju pga ökad vätska o så man ofta blir lite mer svullen och går upp några kilo ihä samband med ägglossning och mens. 
    Kommer det alltid vara så med vikten?
    Finns det något man kan göra?

Känner mig så svullen och tjock runt magen, har aldrig känt så förut med kroppen :/
Svar på tråden Biverkningar avslutat p-piller